Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Gävleborg

Tillverka egen elektrisk manövrering av utkast på snöslunga

Har en snöslunga som har vev för manövrering av utkastet, alltså i sidled. Det är riktigt drygt då utväxlingen är allt annat än bra så får veva hur många varv som helst när jag ska svänga runt maskinen.

När jag tog in den i garaget igår så fick jag iden om att eftermontera eller tillverka egen elektrisk manövrering av utkastet. Det borde väl gå? Antingen att koppla en motor direkt mot drevet på utkastet eller montera det på stången som går från kuggen som driver det?

Någon som kanske har gjort något liknande eller har tips att komma med. Kan det ens vara genomförbart? Och isf har ni några tips på en bra motor som går att använda, gärna någon som inte innehåller hur många nollor som helst i priset

Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu.
    Bild #1

Bild #2

Bild #3

Bild #4

Bild #5

2.    länk #2

Det är endast i sidled jag skulle vilja kunna manövrera det elektriskt. "läppen" högst upp som styr om snön ska kastas högt eller lågt får vara kvar som manuell då den ändå sitter hyffsat bra till och används inte alltför ofta

3.    länk #3
    skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Värmland in da house
    Inloggad
    Är den 12V?

Isåfall kan ju en beg torkarmotor från en äldre bil fungera, dom nyare torkarmotorerna har ju ofta ett litet kretskort och annat som krånglar till det.

4.    länk #4

Det lät inte som en dålig ide Enda problemet blir ju att försöka lösa ett "stopp" åt båda hållen, så den inte kan köras för långt. Men går inte det så får man leva med det, bara hålla koll på när man börjar köra den mot stoppet och släppa knappen isf.

Men går det att styra en torkarmotor åt båda hållen?

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Det borde inte vara värre än att du sätter två microswitchar som änd-stopp.

Är det bara en vanlig torkarmotor utan en massa styrning så är det bara att kasta om polerna så går den åt andra hållet.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2004

En batteridriven skruvdragare monterad på rätt ställe skulle kunna vara en lösning.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Jag satte typ torkarmotor på min och kopplade så att lyset släcks när man kör motorn. Strömmen från lysspolen likriktas eftersom motorn vill ha likström.

Det enda som inte är perfekt är att den går lite för sakta

8.    länk #8

Borde ju gå att lösa utan att döda lyset känns det som? Men ska kolla runt på lite olika motorer och se vad som är smidigast. Torkarmotor känns ju bäst just nu iaf.

En skruvdragare känns som en ganska klumpig historia, vill ju ha "knappar" som jag trycker på vid handtaget tänkte jag

9.    länk #9

Fast alla torkarmotorer är ju ganska otympliga så ska leta vidare efter någon annan smidig motor. Fördelen med torkarmotorn är väl att man vet att den klarar rejäl kyla

Det är ju inga stora krafter som behövs heller för den delen, då kuggningen är ganska smidig.

10.    länk #10

Kan detta vara något måntro? Frågan är ju om den kanske är för svag, fast verkar inte krävas alltför mycket kraft när man snurrar på veven så borde kräva ganska lite av en motor.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=54-455-56

Den borde det gå att svetsa ett fäste till som går att montera på stången som sitter i drevet.

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: bd

En billig 12 v skruvdragare montera direkt på axeln

12.    länk #12
    skalman1s avatar
    Inloggad
    Du kan ju ta en motor från en 12v skruvdragare, dom är ju små men starka även utan växellådan tror jag.

13.    länk #13

Du kan ju ta en motor från en 12v skruvdragare, dom är ju små men starka.
    Hm tänkte inte så långt att man kunde ta ut dom hehe, det låter ju ganska smart det med. Ska kolla om man kan hitta en till hyffsat bra pris men ändå som har lite kvalite i motorn.

14.    länk #14
    skalman1s avatar
    Inloggad
    Kan detta vara något måntro? Frågan är ju om den kanske är för svag, fast verkar inte krävas alltför mycket kraft när man snurrar på veven så borde kräva ganska lite av en motor.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-455-56

Den borde det gå att svetsa ett fäste till som går att montera på stången som sitter i drevet.
    När jag tänker efter så har du ganska mycket massa som den ska snurra, risken finns att det går väldigt segt speciellt när den ska dra igång.

Om du vill ha lite fart på prylarna så är det nog bättre med en större motor typ torkare.

15.    länk #15
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: bd

Och om du har en med moment så har du din stopp

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42