Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Vad har ni på era arbetsbänkar?

Ja förutom alla verktyg...

Jag har i dag en arbetsbänk som består av två lager 22 mm spontad golvspånskiva. Mitt önskemål är att få en yta som är vattentålig, lättstädat och enkelt utbytbar.

Funderade ett tag på att limma fast en linoleummatta men eftersom jag vet att jag inom något år kommer att ha borrat hål i denna så föll det alternativet bort.

2.    länk #2
    snickarfrasses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Län: Västragötaland

Spåntad fura och Parkett senaste åren även en 6mm mdf då jag sågar med dyksågen direkt på bordet. På bänken längsmed väggen har jag en laminatskiva.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33
    Län: Stockholm

Min är (Under all skit) av formplyfa! Fin material det där...

4.    länk #4
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Stavlimmad bok.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Skåne

Samma som du,spånskiva. Jag både borrar och sågar i skivan (som är utbytbar). Vill inte ha något för dyrbart.

Lägger på skyddsplast i vissa moment.

--- Mats ---
    Hemsida här.

6.    länk #6
    heckes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Östergötland

Billigaste möjliga köksbänkskiva (laminatbelagd spånskiva).
    Measure twice - Cut once...

7.    länk #7
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Jag gjorde en tankevurpa när jag byggde bänken för några år sedan.

Jag byggde först en stomme, på denna lade jag ett lager spånskiva och skruvade fast med rejäla skruvar (5x80 eller nåt sånt). Sedan limskruvade jag ytterligare ett lager ovanpå detta för att få maximal stabilitet.

Att byta ut denna skiva är inte något man gör i en handvändning...

Dessutom så är bänken redan idag nog så hög så att lägga ytterligare en skiva ovanpå känns lite fel.

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Stockholm

Jag har lagt vanlig masonit/board på min bänk som jag spikat fast med findyckert, bara några få så att den ligger still. Har fungerat väldigt bra och kommer bli lätt att byta när det är dags. Vill man inte spika borde det gå att limma med några välplacerade kluttar eller dubbelhäftande tejp

9.    länk #9
    skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Värmland in da house
    Inloggad
    Jag gjorde en tankevurpa när jag byggde bänken för några år sedan.

Jag byggde först en stomme, på denna lade jag ett lager spånskiva och skruvade fast med rejäla skruvar (5x80 eller nåt sånt). Sedan limskruvade jag ytterligare ett lager ovanpå detta för att få maximal stabilitet.

Att byta ut denna skiva är inte något man gör i en handvändning...

Dessutom så är bänken redan idag nog så hög så att lägga ytterligare en skiva ovanpå känns lite fel.
    Går det inte att kapa av benen eller vad den nu står på då?
    ?arög tta itel röf ud raH

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42