Forumgud
Medlem: Aug 2006
Län: Norrbotten
Vad har ni på era arbetsbänkar?
Ja förutom alla verktyg...
Jag har i dag en arbetsbänk som består av två lager 22 mm spontad golvspånskiva. Mitt önskemål är att få en yta som är vattentålig, lättstädat och enkelt utbytbar.
Funderade ett tag på att limma fast en linoleummatta men eftersom jag vet att jag inom något år kommer att ha borrat hål i denna så föll det alternativet bort.
Forumgud
Medlem: Aug 2006
Län: Norrbotten
Jag gjorde en tankevurpa när jag byggde bänken för några år sedan.
Jag byggde först en stomme, på denna lade jag ett lager spånskiva och skruvade fast med rejäla skruvar (5x80 eller nåt sånt). Sedan limskruvade jag ytterligare ett lager ovanpå detta för att få maximal stabilitet.
Att byta ut denna skiva är inte något man gör i en handvändning...
Dessutom så är bänken redan idag nog så hög så att lägga ytterligare en skiva ovanpå känns lite fel.
Junior medlem
Medlem: Jan 2010
Län: Stockholm
Jag har lagt vanlig masonit/board på min bänk som jag spikat fast med findyckert, bara några få så att den ligger still. Har fungerat väldigt bra och kommer bli lätt att byta när det är dags. Vill man inte spika borde det gå att limma med några välplacerade kluttar eller dubbelhäftande tejp
Jag gjorde en tankevurpa när jag byggde bänken för några år sedan.
Jag byggde först en stomme, på denna lade jag ett lager spånskiva och skruvade fast med rejäla skruvar (5x80 eller nåt sånt). Sedan limskruvade jag ytterligare ett lager ovanpå detta för att få maximal stabilitet.
Att byta ut denna skiva är inte något man gör i en handvändning...
Dessutom så är bänken redan idag nog så hög så att lägga ytterligare en skiva ovanpå känns lite fel.
Går det inte att kapa av benen eller vad den nu står på då?