Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Västra Götaland

Lurem junior plan-rikthyvel

Hej!

Jag har fått en plan- och rikthyvel av märke Lurem junior. Gjutjärnsschabrak som dock fungerar alldeles utmärkt. Sökningar på nätet ger sparsam info (många franska sidor). Någon som vet mer om maskinen i avseende reservdelar, ursprung etc? Jag behöver ett nytt skär, då ett av skären är lite hackigt.

Ytterligare en nybörjarfråga gällande plan-rikthyvlar i allmänhet. Börjar ni rikta eller plana? Tycker det är svårt att få till en rak kant med rikthyveln om man börjar där, brukar därför börja med planhyveln.

/Janne

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007

Rikta först 2 intillliggande sidor så de blir raka och i vinkel med varandra och sedan kör du de andra i planen så de blir parallella med de 2 första.
    Finns en hel del material på youtube bla denna
    http://www.youtube.com/watch?v=M-ZZ0dhbJYY

Sök på jointer resp. planner

3.    länk #3
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Jag har köpt både vanliga plana stål och Centrolockstål från http://hobelmesser-shop.de/ Bra pris, snabb leverans. Vet inte hur kvaliteten på stålen är men jag upplevde de som bra skärpta från fabrik. Något jag inte alltid upplevt från andra leverantörer. Spelar ju dock endast roll första användningen
    Gör man fel får man lida.

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Är det svårt att få ämnet rakt i rikten så kan det bero på en del saker...

1. Man skall trycka ämnet mot utmatningsbordet, inte mot bägge borden.
    2. Maskinen är inte korrekt ställd, dvs skären står inte i nivå med utmatningsbordet.

Sen finns det en del specialfall där man drar ner utmatningsbordet en aning (2/10 mm typ) och det är för limfog där man vill ha ämnet konkavt men man ställer aldrig in en hyvel så normalt, det är omöjligt att få ämnen raka då.

/Kent

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2012

Tack för bra svar. Jag har nu justerat in bordet, insåg att det var ett ganska rejält glapp. Förhoppningsvis blir det bättre nu...

/Janne

6.    länk #6

Inställning sker ofta så här...
    Av med ström till maskinen.
    Lägg en eller helst två riktade dvs raka ämnen på utmatningsbordet så de precis nuddar stålen på yttersidorna.
    När du sen vrider kuttern mot inmatningsbordet skall stålen precis nudda och dra med sig ämnena en 5-10 mm dvs när stålen precis vidrör.
    Om inte ovan stämmer, lossa stålen, tryck ned dem med ämnena i kuttern och lås.
    /K

7.    länk #7
    Mackins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2011
    Ålder: 33
    Län: Jämtland
    Inloggad
    Jag har köpt både vanliga plana stål och Centrolockstål från http://hobelmesser-shop.de/ Bra pris, snabb leverans. Vet inte hur kvaliteten på stålen är men jag upplevde de som bra skärpta från fabrik. Något jag inte alltid upplevt från andra leverantörer. Spelar ju dock endast roll första användningen
    Lite besvärligt om man som jag inte kan språket...

8.    länk #8
    phls avatar
    phl

Äh, det behöver man inte kunna så bra för att lägga en order. De kan kommunicera på engelska via mail och dessutom kan du säkert ha nytta av translate.google.com -- kör tyska->engelska så blir det begripligt om man inte kan tyska själv.

9.    länk #9
    jacs avatar
    jac
    Senior medlem Medlem: Sep 2007
    Ålder: 45

Är det svårt att få ämnet rakt i rikten så kan det bero på en del saker...

1. Man skall trycka ämnet mot utmatningsbordet, inte mot bägge borden.
    2. Maskinen är inte korrekt ställd, dvs skären står inte i nivå med utmatningsbordet.

Sen finns det en del specialfall där man drar ner utmatningsbordet en aning (2/10 mm typ) och det är för limfog där man vill ha ämnet konkavt men man ställer aldrig in en hyvel så normalt, det är omöjligt att få ämnen raka då.

/Kent
    Tack!

Där fick jag nog svaret på min fråga redan innan jag hunnit ställa den. Där någonstans hittar jag nog lösningen på mitt problem. I helgen har jag kämpat med några lätt bananformade reglar. Jag har hyvlat ner dem från 45mm till 32 mm och på något sätt så lyckas jag ändå bevara bananformen ganska bra. Diffen mellan mitten och ytterkanten var inte sååå stor, det borde räckt att ta av sådär 5 mm för att korrigera.

Reglarna skall ligga som en liten sockel under några skåp som skall platsbyggas i verkstaden. Eftersom de nu är så pass tunna så räknar jag med att tyngden ovanpå kommer att räcka för att räta ut dem men det retar mig att jag inte lyckas bättre. Innan nästa försök så skall inställningen kontrolleras (stålen behöver dessutom av för slipning vilket fall som) och jag skall försöka att enbart lägga trycket på utmatningsbordet.
    "Man is a tool-using animal...
    Nowhere do you find him without his tools; without tools he is nothing,
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

10.    länk #10
    phls avatar
    phl

Tänk oxo på att virket kan böja sig igen om du inte tar av ungefär lika mycket på båda sidor av regeln, alternativt riktar, klyver bort, låter ligga ett tag, riktar/planar till slutdimension.

11.    länk #11
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

Tack!

Där fick jag nog svaret på min fråga redan innan jag hunnit ställa den. Där någonstans hittar jag nog lösningen på mitt problem. I helgen har jag kämpat med några lätt bananformade reglar. Jag har hyvlat ner dem från 45mm till 32 mm och på något sätt så lyckas jag ändå bevara bananformen ganska bra. Diffen mellan mitten och ytterkanten var inte sååå stor, det borde räckt att ta av sådär 5 mm för att korrigera.

Reglarna skall ligga som en liten sockel under några skåp som skall platsbyggas i verkstaden. Eftersom de nu är så pass tunna så räknar jag med att tyngden ovanpå kommer att räcka för att räta ut dem men det retar mig att jag inte lyckas bättre. Innan nästa försök så skall inställningen kontrolleras (stålen behöver dessutom av för slipning vilket fall som) och jag skall försöka att enbart lägga trycket på utmatningsbordet.
    Låter som fel inställning av stålen i förhållande till utmatningsbordet. Ett riktmärke är att stålen är ca 0,02mm högre än utmatningsbordet. Är stålen mycket högre än så får du en kraftig snipe sista biten. Är stålen lägre än så kör du antingen ämnet i kanten på utmatningsbordet eller så hyvlar du bara i början av ämnet, och får en bananform.

12.    länk #12

Jo, inställningen är a och o, vet en del drar sig för att börja med det men det är tyvärr ett måste.
    Sen är det hur man riktar, trycker man fel så blir det inte rakt, många följer inmatningsbordet och det ger problem.
    I korthet så skall all kraft ligga på utmatningsbordet, det är faktiskt omöjligt att rikta om man inte gör så.

Så det viktigaste av allt, lägg en stund på att ställa in hyveln, tipset med två riktade ämnen är det enklaste och fungerar alltid. Sen så börja lägg trycket på det bortre bordet, sen blir det rakt.

Man kan nämligen få till bananer även med en rätt ställd hyvel om man inte är konsekvent på trycket och det är bara vana som krävs där. Jag tänker inte vid rikten, saker sitter i ryggmärgen men det tar ett tag att få in det.

Hm, uppkavlade ärmar är att rekommendera, man vill inte ha en ärm som sugs in där och sen så använd skydden! Ingen hand får någonsin befinna sig direkt över kuttern, never ever. Trycker man där så leker man verkligen med handen som insats och sen är det helt omöjligt att få något rakt med. Lägg trycket efter skyddet, säkrare och blir rakt med då. Det är nämligen för många som missat just precis ovanför kuttern och man vill inte slinta till dä.
    Därför man aldrig någonsin få ha handen direkt ovanför.

Ursäkta för säkerhetspredikandet men jag är sån ibland och kan det rädda en hand så ja.

/Kent

13.    länk #13
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

Håller helt med Kent. Vill också lägga till två saker:

1) Använd gärna push-pads. Jag använder putsbräden från Hornbach. De har skumgummi på undersidan och rejäla handtag. Jag testade ett antal olika typer innan jag hittade en modell med hög friktion mot trä. De ger dig ett bra grepp, ett visst skydd - hamnar du trots allt över kuttern så är det brädet som går i först, och dessutom hindrar de att du greppar med fingrarna på sidan om ämnet du hyvlar - det är lätt hänt, det är ju så vi normalt håller brädor.

2) Stå rakt. Många snickerimaskiner är alldeles för låga enligt min uppfattning. Det leder lätt till att man står bockad över maskinen. Likaså står man ofta lutad över maskinen om man behöver ta i, tex beroende på tröga bord, slitna stål eller för stor avverkning. Det är inte bra. Om något skulle hända dig så att du svimmar/ramlar etc skall du aldrig falla "in i maskinen/kuttern". Ett bra sätt att åtgärda detta är att höja maskinen.

14.    länk #14
    Gruvbergets avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Dalarna

Inställning av utmaningsbordet och postning av stålen, se tips: http://www.nysagat.se/gallery/gruvbe...velstal-i-h410

Man ska Inte trycka ner virket som ska rikthyvlas, då behåller man bara en skev form som finns från början. Men som flera redan skrivit, man ska koncentrera sig på utmaningsbordet när man väl fått stycket över kuttern, att stycket ligger plant på utmatningsbordet är det som avgör. Jag brukar plana i flera omgångar, dvs ta 1-2 mm per pass. Första passet nästan utan "tryck" och då brukar det ta väldigt ojämnt om stycket är buktigt eller skevt. Andra passet kan räta upp det hela, eller så får man lite svag buktning och då får man köra ett pass till.
    Jag brukar lägga till 5-10 mm på det jag klyvsågar för att kunna hyvla bort den tjockleken så att jag garanterat får raka bitar.
    Om det är långa och rätt så tunna ribbor som ska bli limträskiva så kan de får vara bananformade åt "alla håll", det rätar ut sig ändå (gör det inte det har du för lågt tryck på knektarna/ tvingarna.

Är det riktigt skevt/ böjt virke kan man riktkolla mot en rätskiva och blyertsmarkera var man måste avverka mest. Rikthyvla sedan bara bort den biten och lyft stycket. Sedan kan du rikta hela längden.
    Har man mycket extra material att avverka kan man gott och väl rikta 3-5 mm i första passet och sedan ta det finare i andra passet (avverkar man så mycket på en gång kan man slå ur flisor och kvist)
    / Verktygsshopaholic...

15.    länk #15
    jackts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 41
    Län: Östra Sörmland och Stockholm

En ren okunighets-/nyfikenhetsfråga, har ingen hyvel själv.

Behöver (antar det) in- och utmatningsborden ligga i våg? Var för sig. Går det att ställa in? Hur gör man det, använder vattenpass?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42