Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra Götaland

Bygge av fräsbord

Sådärja. Då har man äntligen fått tummen ur och blivit medlem på Byggahus.se.
    Jag tänkte börja med att slänga ut en förfrågan här på forumet avseende handöverfräsar och fräsbord.
    En större om- och tillbyggnad av ett trettiotalshus står för dörren vilket bla. omfattar nytillverkning av ett 10-tal enkelglasade "flaggfönster" samt ett 20-tal innerbågar.
    Dessutom hägrar ett nytt växthus bakom hörnet så det kommer helt klart att fräsas en hel del i källaren den närmsta tiden.
    Efter att ha plöjt igenom mängder av (såväl svenska som utländska) sidor om detta ämne tänkte jag höra mig för om era erfarenheter och åsikter.
    Min tanke är att bygga ett fräsbord enligt bifogad ritning. Alla idéer kring konstruktionen är av intresse, men framförallt funderar jag över följande.
    1. Ytan på bordet? Har funderat på formplyfa, stålplåt, lackfärg för båtar på MDF eller möjligen plastfolie à la köksbänk.
    2. Typ av fräs? Har fastnat lite för Metabo 1229 signal vilken verkar smidig handhållen, men möjligen något klen med sina 1200W i ett fräsbord?
    Andra alternativ är tex. Bosch GOF 1600, Trend T11EK (tung men med inställbar höjd ovanifrån) eller möjligen någon kraftigare DeWalt eller Makita.
    3. Har någon provat att använda en saxdomkraft för höjdjustering i fräsbord. Billigt alternativ men hur blir precisionen och håller den inställd höjd?
    4. Storleken på bordet? Har tidigare jobbat en del med stora verkstadsmaskiner i gjutjärn så jag är nog lite bortskämd med stablitet Ritningens bord är l=1000 x b=800 mm. Är det kanske onödigt stort för dessa mindre maskiner?
    Som sagt är alla era åsikter kring detta äv intresse och ser fram mot lite feedback runt mina funderingar.

2.    länk #2
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

1. en glatt yta är alltid bra skulle använda mig av någon form av laminat
    2. i dit fall så är 1200w lite väl klent om du nu inte vill fräsa allt i flera omgångar. köp så stor du har råd med gärna 2000w
    3. Jag har en saxdomkraft för att höja och sänka en fladderputs men den väger bra mycket mera och det är nog nödvändigt för lite stabilitet men den fungerar lite knepigt att ställa tiondelar med.
    4.bredden på bordet är bara bra ju bredare man kan desto bättre 1000mm är kanon men jag tycker du har fräsen väldigt nära framkanten och väldigt mycket dö utrymme bakom.

Pär

3.    länk #3
    jacs avatar
    jac
    Senior medlem Medlem: Sep 2007
    Ålder: 45
    Län: Skåne

Hej och välkommen hit!

Jag har inga konkreta tips ännu men jag ställde en liknande fråga för ett tag sedan och fick endel bra tips här:
    http://www.byggahus.se/forum/verktyg...-och-tips.html

När det gäller fräsen så hade jag tänkt montera Clas Ohlssons stora numera utgångna 2000W fräs i bordet men det kräver endel kapande och borrande på maskinens sula för att den skall passa i min lyft från Axminster. Eftersom metallarbeten inte är min starka sida så köpte jag just en DW625EK från UK som skall sättas dit istället. Classe fräsen uppfattade jag annars som ett mycket prisvärt alternativ just för bordsmontering.
    Senast redigerad av jac 2012-01-30 10:04
    "Man is a tool-using animal...
    Nowhere do you find him without his tools; without tools he is nothing,
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Säger som jag brukar, kolla på The Router Workshop och se hur de löst anhåll och höjning/sänkning.
    De gubbarna kan verkligen trolla med fräsarna.

/Kent

5.    länk #5

1. en glatt yta är alltid bra skulle använda mig av någon form av laminat
    2. i dit fall så är 1200w lite väl klent om du nu inte vill fräsa allt i flera omgångar. köp så stor du har råd med gärna 2000w
    3. Jag har en saxdomkraft för att höja och sänka en fladderputs men den väger bra mycket mera och det är nog nödvändigt för lite stabilitet men den fungerar lite knepigt att ställa tiondelar med.
    4.bredden på bordet är bara bra ju bredare man kan desto bättre 1000mm är kanon men jag tycker du har fräsen väldigt nära framkanten och väldigt mycket dö utrymme bakom.

Pär
    1. Frågan var framförallt om formplyfa kunde vara en OK lösning. Någon kanske har testat. Annars är väl laminat en lösning? Har dock läst något om att det kan slå sig om man inte har laminat på båda sidor.
    2. Hmm. Jag har samma känsla. Men det hade varit toppen om man kunde använda samma maskin handhållet utan att det blir klumpigt. Kanske lite önsketänk?
    3. Ok. Jag får testa den lösningen.
    4. Då kanske 90% av mina jobb kommer att vara smalare profiler ville jag ha nära till arbetsstycket. Vill man jobba med skivor etc. så vänder jag på anslaget och kör från andra hållet. Samtidigt har du fräsen nära dig om du behöver in under bordet och pilla. Finns det några nackdelar med det tänket så har jag idel öra. Bordet skall stå mitt i rummet är det tänkt.

6.    länk #6

Säger som jag brukar, kolla på The Router Workshop och se hur de löst anhåll och höjning/sänkning.
    De gubbarna kan verkligen trolla med fräsarna.

/Kent
    Bin there. Trevligt ställe Hittade inget om Metabo och formplyfa dock så jag slängde ut frågan här. Kan även vara trevligt att höra lite svenska funderingar också. Ibland skiljer sig detta lite från jänkarnas.

7.    länk #7
    jacs avatar
    jac

Ytan på formplyfa borde väl kunna vara ganska bra till detta. Problemet är väl snarare att den är ganska tunn i sammanhanget så den riskerar att svikta. Nu har du ju några "reglar" som den vilar på så detta kanske inte behöver bli något bekymmer. Med ordentligt stöd även runt fräsplattan tycker jag att det borde kunna funka.
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

8.    länk #8
    baxs avatar
    bax
    Senior medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Härliga Härjedalen

I IKEAs fyndhörna hittade jag en bit köksbänkskiva av laminat en gång, den blev perfekt till fräsbord.
    Ang placeringen av fräsen i bordet tycker jag du tänker rätt. Stordelen av bitarna man gör är små och då vill man ha fräsen nära, annars vänder man på anhållet och får den stora ytan att jobba på.
    Sådärja!.....Nämen?...Vafan nudå?

9.    länk #9
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Ja det tänkte jag inte på att man vänder på bordet så har man stor arbetsyta där så dumt av mig.
    Ytan på formplyfa är väldigt glatt nackdelen är att den ytan är väldigt tunn men den kanske är väldigt stryktålig, har inta använt sådan så mycket så jag kan ej uttala mig om det.

Pär

10.    länk #10

Ytan på formplyfa borde väl kunna vara ganska bra till detta. Problemet är väl snarare att den är ganska tunn i sammanhanget så den riskerar att svikta. Nu har du ju några "reglar" som den vilar på så detta kanske inte behöver bli något bekymmer. Med ordentligt stöd även runt fräsplattan tycker jag att det borde kunna funka.
    Tack för välkomnandet och länken. Hade lyckats missa den i mitt grävande. Intressant läsning helt klart, och som du skrev så tangerar frågeställningarna mina egna. Borde givetvis nämnt att jag tänkt limma formplyfan på en 22mm MDF och sedan stadga upp den med reglar. Syns visst lite dåligt på bilden att det är två skivor.
    Hur blev det med din egen konstruktion? Fick du den funktionen du önskade? Det kanske tom. finns några bilder på det hela'?

Och bax. Klockren idé med IKEA. Att jag inte tänkte på det själv. Där står ju alltid en massa spillbitar och "skräpar".

/Jörgen
    Senast redigerad av Contactmeter 2012-01-30 16:59

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Ta den tjocka formplyfan, tror den är 18 mm, stabil som Dr Alban och bättre yta än på 12 mm varianten.

12.    länk #12

Ta den tjocka formplyfan, tror den är 18 mm, stabil som Dr Alban och bättre yta än på 12 mm varianten.
    Helt klart värt att kolla upp. Verkar finnas upp till 21 mm. Dyrt men starkt och fukttåligt.

/Jörgen

13.    länk #13
    jacs avatar
    jac

... Hur blev det med din egen konstruktion? Fick du den funktionen du önskade? Det kanske tom. finns några bilder på det hela'? ...
    Hade du haft tillgång till en tidslinje över mina olika projekt och inlägg så skulle du inse att denna fråga är ställd alltför tidigt...
    Men jag säger som jag brukar, nu är det på gång...
    Alla komponenter finns på plats, skivan kom ner från vinden i förra veckan och står just nu och acklimatiserar sig i verkstaden. Nu gäller det bara att få upp lite hyllor och skåp så att jag kan friställa arbetsbordet som just nu tjänar som förvaringsplats efter att jag rivit ner de gamla hyllorna. Om allt går enligt planerna (händer aldrig mig) så blir väggen målad i eftermiddag och hyllorna kommer upp innan helgen. Sedan kan jag börja bygga underredet till fräsbordet.

Hursomhelst, bilder kommer garanterat att läggas upp i den andra tråden så snart bygget kommer igång på riktigt.
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

14.    länk #14

Hade du haft tillgång till en tidslinje över mina olika projekt och inlägg så skulle du inse att denna fråga är ställd alltför tidigt...
    Men jag säger som jag brukar, nu är det på gång...
    Alla komponenter finns på plats, skivan kom ner från vinden i förra veckan och står just nu och acklimatiserar sig i verkstaden. Nu gäller det bara att få upp lite hyllor och skåp så att jag kan friställa arbetsbordet som just nu tjänar som förvaringsplats efter att jag rivit ner de gamla hyllorna. Om allt går enligt planerna (händer aldrig mig) så blir väggen målad i eftermiddag och hyllorna kommer upp innan helgen. Sedan kan jag börja bygga underredet till fräsbordet.

Hursomhelst, bilder kommer garanterat att läggas upp i den andra tråden så snart bygget kommer igång på riktigt.

En noggrant utförd projekterig är av yttersta vikt för ett lyckosamt projekt. Detta skall givetvis inte stressas fram. Jag ser med intresse fram mot dokumentationen.

/Jörgen

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Södermanland

"3. Har någon provat att använda en saxdomkraft för höjdjustering i fräsbord. Billigt alternativ men hur blir precisionen och håller den inställd höjd?"

Fungerade rätt dåligt för mig. Gick ifrån den lösningen till förmån för fritt hängande fräs som höjs och sänks med skruvdragare i höjdfinjusteringen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42