Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västra Götaland

"Fungerade rätt dåligt för mig. Gick ifrån den lösningen till förmån för fritt hängande fräs som höjs och sänks med skruvdragare i höjdfinjusteringen.
    Ok, jag har sett den där skruvdragarlösningen på några ställen, men vad var domkraftsproblemet? Var det precisionen, känslan eller höll den ej höjden? Den variant jag funderar över är att sätta ett vred istället för vev i bakkant.

/Jörgen

2.    länk #17
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Sådärja. Då har man äntligen fått tummen ur och blivit medlem på Byggahus.se.
    Hej och välkommen till forumet.

Jag har också, ganska länge, tänkt bygga mig ett fint bord för handöverfräsen. Så denna tråd kommer jag bevaka, och gärna lägga mig i om du inte misstycker.
    Jag har länge funderat att starta tråden "om det perfekta hembyggda fräsbordet", kan vi inte se till att denna tråd blir den.

Angående arbetsytan hade jag själv tänkt mig vanlig vit melamin-skiva. Men någon jag snackade med ansåg att högtryckslaminat var det bästa man kunde ha.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #18
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Här har du en kille som bygger sina egna maskiner.

Tilt-bar variant: http://woodgears.ca/router_lift/index.html
    Fast monterad: http://woodgears.ca/router_lift/version1.html

Han brukar använda sig av något han kallar "Baltic Birch plywood" som han sedan lackar.

4.    länk #19
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Baltic Birch plywood =Björkplwood

pär

5.    länk #20
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Att köpa en sån här minskar antalet timmar du måste fundera på att få en fungerande höjdinställning.

http://www.axminster.co.uk/axminster...or-prod861265/

(minskar även tjockleken på plånboken)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42