Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Dalarnas

Borrmaskinstativ eller pelarborrmaskin?

Snart klar med snickarboden som nu ska fyllas på med utrustning.
    Borrmaskinstativ http://www.jula.se/borrmaskinstativ-050002 eller pelarborrmaskin http://www.jula.se/pelarborrmaskin-f...zqj4116-254013

Såg nu att det är rea på stativet och jag har redan borrmaskin så det är väl värt och chansa men jag har aldrig testat ett sådant såfrågan är om dessa stativ funkar bra eller är det värt att satsa på en pelarborrmaskin?

2.    länk #2
    snickarfrasses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Län: Västragötaland

Pelarborrmaskin skulle jag säga håll koll på blocket brukar komma ut till hyffsade priser.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Pelarborrmaskin har jag haft i garaget ett år nu, fattar inte att jag klarat mej utan förut eller det har jag egentligen inte gjort
    Gör som snickarfrasse råder, köp en riktig på blocket hellre en junk på Jula

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Ett bra stativ är guld värd om man skall göra omöjliga borrmoment där man inte kan få in styckena i en pelarborr, det är inte ofta men ibland, kanske. Det är därför jag har ett stativ liggande under hyvelbänken om ifall att....
    Att det sen inte ersätter min Arboga är självklart men tja, hellre ett stativ än den pelarborren som säljs på jula.

som andra sagt, köp en bättre maskin för pengarna istället.

/Kent
    Senast redigerad av snickarboden 2012-01-29 21:06

5.    länk #5
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Kanske den rätt nya Bosch PBD 40 som är ett grönt rätt litet men rätt intressant pelarborr hade passat dig TS?

6.    länk #6
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland

Vad är priset på Boschen?
    Mvh//Janne

7.    länk #7
    kinglolles avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2007
    Län: Jämtland

Vad är priset på Boschen?
    2500-3000 kr i Sverige, vet ej om det är billigare med frakt utomlands..

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Har haft min pelarborr av bänkmodell i ca 15 år, förmodligen min mest använda maskin.
    Jag köpte den för 695 kr... Den är sliten nu men funkar fortfarande

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009

Jag skulle gärna ha en pelarborrmaskin, men jag har inte plats för den då jag förvarar mina verktyg i källaren och släpar upp dem till altanen när det ska snickras.. Istället fick det bli ett stativ från Jula och det har hitintills löst mina behov. Har du plats ska du inte tveka att köpa en riktig maskin.

10.    länk #10

Jag köper nog borrstativet på Jula imorgon till att börja med, 400kr känns helt ok. Sen får vi se hur jag tycker det fungerar och om jag vill uppdatera till en pelarborr.
    Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009

Notera att det finns två olika stativ på Jula. Det ena är jätterangligt och känns inte alls bra. Det lite dyrare är betydligt bättre, så satsa på det!

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Västra Götaland

Fast jag hade nog kollat på deras billigaste pelarborr när jag ändå var där, bara 300 mer. Jag hade en liknande (identisk) från Rusta och den fungerade helt ok i flera år innan jag hittade min Arboga. Då gav jag bort den och han har kört en hel del med den sedan dess. Mitt borrstativ har jag däremot knappt använt nån gång....

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011

Jag köper nog borrstativet på Jula imorgon till att börja med, 400kr känns helt ok. Sen får vi se hur jag tycker det fungerar och om jag vill uppdatera till en pelarborr.
    Om man ska köpa en beg. pelarborr vad ska man kolla efter då, märke, pris? Jag har inte så stor verkstad så den kan inte vara hur stor som helst.
    På begagnatmarknaden skulle jag leta efter ngn äldre maskin med kugghjulsväxlar, typ Arboga mfl.

Annars kan du hitta en helt okej ny maskin för dryga 1000:- lappen, duger mer än väl för hobbybruk

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Pelarborr, varje gång. Helst med koordinatbord så att man kan fräsa också, det är definitivt värt att lägga på en slant för det. Koordinatbord underlättar också sådant som tex "borra 20 hål på en rad med exakt 10 mm mellan dem".

15.    länk #15

Så ni tycker alltså jag ska hoppa över borrstativet och satsta på en pelarborrmaskin direkt?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42