Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Värmland in da house
    Inloggad
    Pelarborrar är ju grymt användbara, ska själv skaffa en mindre modell till att ha här hemma någon gång framöver.

En gammal beg maskin eller kanske en ny billig kommer man väl rätt långt med.
    Den vi har i jobbet är najs, en gammal arboga som väger bortåt ett ton och har elektrisk reglering av höjd och självmatning som funkar grymt bra.
    ?arög tta itel röf ud raH

2.    länk #32
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Jag var inne på Jula i förrgår och tittade på deras fräs och deras pelarborr. Visst, det är inte verkstadskvalitet, men jag skulle inte vara rädd för att köpa någon av dem, det är helt OK maskiner. Fräsen skulle dock fortfarande vara mitt val, den var stadigare, bättre genomtänkt och hade koordinatbord.

3.    länk #33
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Kanske en sån här? (halva priset)

http://www.lawson-his.co.uk/scripts/...ls&product=914

4.    länk #34
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Västra Götaland

Finns nåt liknade för ungefär samma pris på Duabhuset, fast golvmodell
    http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5641

5.    länk #35
    gadu^s avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Västra Götaland

Finns nåt liknade för ungefär samma pris på Duabhuset, fast golvmodell
    http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5641
    1800spänn verkar ju helt ok... undrar hur bra den är?
    Kan ju iaf inte vara sämre än Julas.... eller?

Blev ju lite sugen nu...
    Mvh//Janne

6.    länk #36
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: länet

1800spänn verkar ju helt ok... undrar hur bra den är?
    Kan ju iaf inte vara sämre än Julas.... eller?

Blev ju lite sugen nu...
    Antagligen samma skräp
    Tycker det räcker med att kolla vikten för att inse att det är smäck
    En bra/rejäl pelarborr kan man inte flytta själv.. Den hos Duab kan man nästan ta under armen eller ia bära själv.

Ang Julas fräs har jag också kikat på den och visst har den kordinatbord men det är så glappt att man lika gärna kan vara utan. För att inte tala om skalorna på kordinatbordet...
    Kanske går det att justera glappet i spindlarna men ska man behöva börja med det på nya saker ?

7.    länk #37
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Ang Julas fräs har jag också kikat på den och visst har den kordinatbord men det är så glappt att man lika gärna kan vara utan.
    Provade du att spänna skruvarna på framsidan? Jag reagerade på samma sak, men efter att ha dragit åt de skruvarna lite så var det stadigt som något som är avsevärt stadigt (jag vet, tråkig beskrivning, men jag kom inte på någon bra liknelse för något som är bergrundsstabilt).

För att inte tala om skalorna på kordinatbordet...
    Tänkte inte ens på att kolla på dem, jag använder sällan dem, jag räknar varv istället. Vad var problemet med dem?

8.    länk #38
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Angående vikt så kan man faktiskt skruva fast borrmaskinen i golvet.
    Min reflektion är att det som oftast brister är att det är för mycket glapp i sidledes på spindeln (heter den så) som chucken sitter fast på. Det brukar sitta en liten skruv på huset som man kan spänna på spindeln så att glappet minskar men det blir i alla fall aldrig riktigt bra.
    Men för snickeri och om man använder träborr med spets så blir det i alla fall bättre än att man borrar för hand med skruvdragaren.

Om man tänker använda julas fräs för trä så funkar det förmodligen men till metall så har jag läst att den inte är så rolig.

Pär

9.    länk #39
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: länet

Provade du att spänna skruvarna på framsidan?
    Nä, det provade jag aldrig. Ska kolla det nästa gång.
    Sist jag kollade var "dögången" ca 1½ skalstreck så det känns inte så förtroendeingivande.

Tänkte inte ens på att kolla på dem, jag använder sällan dem, jag räknar varv istället. Vad var problemet med dem?

En plastremsa eller möjligen tunn plåt som är fäst med en nit.

Angående vikt så kan man faktiskt skruva fast borrmaskinen i golvet.
    Min reflektion är att det som oftast brister är att det är för mycket glapp i sidledes på spindeln (heter den så) som chucken sitter fast på. Det brukar sitta en liten skruv på huset som man kan spänna på spindeln så att glappet minskar men det blir i alla fall aldrig riktigt bra.
    Det jag menande med vikten var Högre vikt = kraftigare material = stabilare maskin = mindre vibrationer = bättre resultat.

Vid ett tillfälle jämförde jag spindelglappet på en billig Kina-maskin och en gammal Arboga som vara placerade bredvid varandra. Båda var lika glappa..

Ett problem med billiga veka maskiner är att bordet sviktar och "viker ner sig" när man lägger lite tryck på borren och det är inte så kul.
    Oavsett vilken pelarborr man väljer är den överlägsen alternativet att vara utan och med åren kommer den att betala sig i form av färre förstörda borrar

10.    länk #40
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Spel i trapetsgängorna på ett koordinatbord är ju inte hela världen. Det kompenserar man med att alltid ha spänn åt samma håll på vevarna. Värre är i glapp i glidbanorna.
    Gör man fel får man lida.

11.    länk #41
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Som phl säger. Man kan rigga fjädrar i koordinatbordet så att gängorna alltid belastats åt samma håll. Så är det i original på mitt precisionskoordinatbord med upplösningen 0,01 mm mellan skalstrecken. Bordet används tillsammans med ett stereomikroskop med hårkors i ena okularet, och fungerar då som ett mätmikroskop för att mäta saker som annars är närmast omöjligt att mäta.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

12.    länk #42
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Stockholm

Jag har en Arboga ( EB100?) från typ 70 talet, visserligen mycket lite använd, men det går inte med händerna / fingrarna att uppfatta något som helst radialglapp i spindelaxeln. Spel i trapetsgängor är det på alla manuella metallsvarvar och metallfräsar jag kört, dock bara någon tiondel på en osliten maskin. Det hanterar man som noterats ovan med att man bara "mäter på vridning" åt ena hållet. ( alltså medsols eller motsols.) Anta att du skall fräsa 2 mm medsols vridning, då positionerar man startkoordinaten med en medsols vridning ( glapp =0) ställer skalan på vredet på tex 0 mot strecket. Därefter fräser man 2 mm med medsols vridning ( glapp=0) behöver man därefter gå tillbaks till noll så vrider man typ 3mm motsols (dvs 2 mm plus glapp oavsett storlek) och vrider därefter åter medsols till noll ( glappet är åter noll). Styrda maskiner ( NCmaskiner) för metall har förspända gängor utan glapp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42