Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005
    Län: Skåne

Materialställ - hur gör du?

Funderar på ett bygga ett nytt materialställ. Är i ett mycket tidigt "brainstorm"-läge.

I stället vill jag få plats med:

upp till 25 skivor (1250x2500 max)
    upp till 5 limfogskivor (max 650x3600)
    Så mycket virke det får plats med, max 3 m långa bitar
    Skivspill + mindre brädbitar i olika smarta fack.

Skivor och virke vill jag ha liggande, skivspill kan vara ställd på kant. Jag har ca 2500 i takhöjd.

Funderar också på om det finns någon listig lösning där man kan dra ut en skiva, grovsåga med sänksåg och sen bära med sig det man behöver. Dvs ngn form av sågbord smidigt integrerad i stället.

Post gärna lite bilder på dina förvaringslösningar!

2.    länk #2
    Massess avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Jag startade en tråd om ngt liknande, dock en mobil variant med nedfällbart sågbord. Kanske kan ge ngn idé till din brainstorming.
    http://www.byggahus.se/forum/verktyg...crap-vagn.html

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Stockholm

http://www.youtube.com/watch?v=NSUwyMdPAEg

Här har du ett riktigt bra tips

För övrigt kan jag rekommendera alla hans videor, riktigt bra inspiration, killen är inte bara enormt duktig utan även rolig

4.    länk #4
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

hade varit grov snickeri och inte möbelsnickeri. så hade du fått hjälp.

5.    länk #5
    snickarfrasses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Län: Västragötaland

Detta är svårt skall man ha skivorna liggande måste man ha många fack till olika sorter s man inte behöver plocka ut för att ha en viss skiva. Stående skivor är lättare att hantera själv.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jul 2007

http://www.youtube.com/watch?v=NSUwyMdPAEg

Här har du ett riktigt bra tips

För övrigt kan jag rekommendera alla hans videor, riktigt bra inspiration, killen är inte bara enormt duktig utan även rolig
    Bra video. La märke till att han använder en Festool där han inte har nytta av momentbegränsare, och en icke festool för skruvdragningen.

--- Mats ---
    Hemsida här.

7.    länk #7
    SBH

en som borrmaskin(sur festool) och en slagskruvdragare(fin dewalt).
    svårt borra med en dragare som har bitsfäste

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Västerbotten

Nä,är väl bara att använda borr med bitsände.Däremot onödigt att borra med en slagskruvdragare...
    Senast redigerad av arvid0 2012-02-01 22:09

9.    länk #9
    SBH

bitsborren brukar vara skit tyvärr

10.    länk #10
    skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Värmland in da house
    Inloggad
    Festools borr som ju har bitsfäste (ok centrotec men det är ju nästan samma) är grymt bra.
    Tillräckligt bra för att även jag som ogillar Festool har dom som favorit.
    Även Bosch bitsborr är bra.

Sorry Daniel för OT!
    ?arög tta itel röf ud raH

11.    länk #11
    SBH

men det är viktigt också sånt så att han skruva å borra ihop det.
    jag tror att han kanske tyckte att det svängda förvaringen och stående hyllor var ett bra alternativ.

12.    länk #12
    Massess avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

hade varit grov snickeri och inte möbelsnickeri. så hade du fått hjälp.
    Det här förstår jag inte... Får Daniel ingen hjälp för att det är möbelsnickeri?

13.    länk #13
    SBH

jag förvarar virke i öppet förråd.
    han vill säkerligen ha det inomhus.
    har ej byggt förvaring inomhus

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Stockholm

Hallå, jag går i samma tankar men i mindre skala, dvs för skivspill och korta längder typ <1,2

Som jag ser det är problemet att få en stabil vagn för ståendes skivor. I ditt fall med 25 skivor på vagnen blir det en tung historia. Hur bred hade du tänkt att den skall vara? Styrs det av hur mycket plats du har över?

Angående din kapstation, vill du kunna lägga upp skivan på ett ställ innan du sågar av en bit eller skall du såga den vertikalt utdragen ur stället?

För min egen del lutar det åt en liten vagn i form av ett "E" där man kan luta skivor till vänster och lägga långgods till höger på de horisontella pinnarna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42