14 542 läst ·
31 svar
15k läst
31 svar
Black and Decker XT 14,4
Sida 1 av 3
Hej !
Efter mycket funderande så har jag har gått och köpt mig en B&D XT Skruvdragare 14,4v.
nöjd och glad hoppar jag upp på taket och börjar skruva fast takplåten.
Men efter cirka 25 skruvar va batteriet slut.
funderade inte så mycket på det utan stoppade i det andra.
Men det tog väl 25 skruvar att ta slut på det också, så nu blev jag förbannad.
Så här höll det på hela dagen igår.
jag trodde ju i men enfald att denna dyra "semiProffs" maskin skulle klara av att skruva längre än min "Power Craft (18v)" från Rusta, men icke,
Så till min fråga: Är det någon som har någon erfarenhet av denna maskin ?
http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=552059811&pf_id=SE-061154
Efter mycket funderande så har jag har gått och köpt mig en B&D XT Skruvdragare 14,4v.
nöjd och glad hoppar jag upp på taket och börjar skruva fast takplåten.
Men efter cirka 25 skruvar va batteriet slut.
funderade inte så mycket på det utan stoppade i det andra.
Men det tog väl 25 skruvar att ta slut på det också, så nu blev jag förbannad.
Så här höll det på hela dagen igår.
jag trodde ju i men enfald att denna dyra "semiProffs" maskin skulle klara av att skruva längre än min "Power Craft (18v)" från Rusta, men icke,
Så till min fråga: Är det någon som har någon erfarenhet av denna maskin ?
http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=552059811&pf_id=SE-061154
Kom du ihåg att ladda batterierna ordentligt innan första matchen på taket?
Detta gäller alla tillverkare. Man vet aldrig hur batterierna är laddade från lådan eller hur länge dom legat. Jag börjar aldrig att använda en batterimaskin direkt från lådan annat än att jag har batterier sedan tidigare som passar. Laddar är det första jag gör.
Även om jag *absolut* inte är ett fan av B&D så måste man iallafall ge B&D en chans under korrekta förutsättningar.
Den skall/borde klara mer än Power Craft... annars är ju B&D riktigt illa ute.
// Edit
Du säger "längre". Betyder det att du redan provat skruva på taket med din gamla PS?
// Edit 2
Dessutom, kör inte på högsta växeln om det går tungt, batterierna tar slut snabbare på högsta växel och tung skruvning. Gäller alla märken...
Detta gäller alla tillverkare. Man vet aldrig hur batterierna är laddade från lådan eller hur länge dom legat. Jag börjar aldrig att använda en batterimaskin direkt från lådan annat än att jag har batterier sedan tidigare som passar. Laddar är det första jag gör.
Även om jag *absolut* inte är ett fan av B&D så måste man iallafall ge B&D en chans under korrekta förutsättningar.
// Edit
Du säger "längre". Betyder det att du redan provat skruva på taket med din gamla PS?
// Edit 2
Dessutom, kör inte på högsta växeln om det går tungt, batterierna tar slut snabbare på högsta växel och tung skruvning. Gäller alla märken...
Angående laddning:geschwint skrev:Kom du ihåg att ladda batterierna ordentligt innan första matchen på taket?
// Edit
// Edit 2
Jag hade "tömt" båda batterierna. Sen in i laddaren. Det är något jag brukar göra med
alla uppladdningsbara maskiner. Jag har för mig att batterierna "mår" bästa av detta. (bättre livslängd) Laddaren tar bara 30 minuter på sig att ladda klart.
Japp, Jag va tvungen att testa hur länge Power Craft:en skulle hålla för att ha en referens.
Det va ett plåttak och skruven är "självborrande".
Jag hade den inställd på "2:an" (borr).
Om det är samma dragare som jag tror (PowerCraft 18V) så är det den mest prisvärda dragare jag har hittat hittills i alla fall. Dragkraften och batterilängden är det i alla fall inget fel på. Sen har den hyfsat bra spindelhastighet så man kan borra rätt bra med den. Använder faktiskt hellre den än min blå bosch som har mkt lägre varvtal.
Black and decker i alla ära, men är det kvalite man vill åt så ser jag gärna åt nåt annat håll. Tycker mest de har flashig design.
Black and decker i alla ära, men är det kvalite man vill åt så ser jag gärna åt nåt annat håll. Tycker mest de har flashig design.
Ok, kollade just i manualen för den maskinen och den tar bara 80% av max laddning första laddningen. Sedan står det att efter "several charge and discharge cycles" så kommer det upp till full kapacitet. Undrar hur många det är...?
80% av 1.7Ah blir ca 1.3Ah vilket inte är så mycket...
Prova att ladda några fler gånger. Maskinen fungerar ju, så det kan bli problem att returnera eller byta ut den. Det är ju ingen proffsmaskin även om B&D vill säga annorlunda.
En liten sidenote: hur kommer det sig att det aldrig/sällan står vikt om man skall köpa en B&D annat än att man tittar i manualen... En XT14 väger ~2.5kg vilket är rätt tungt med så små batterier
Prova att ladda några fler gånger. Maskinen fungerar ju, så det kan bli problem att returnera eller byta ut den. Det är ju ingen proffsmaskin även om B&D vill säga annorlunda.
En liten sidenote: hur kommer det sig att det aldrig/sällan står vikt om man skall köpa en B&D annat än att man tittar i manualen... En XT14 väger ~2.5kg vilket är rätt tungt med så små batterier
Jag har precis använt Milwaukees nya V18 maskin, shit pomfritt, vilken maskin. Jag skulle borra upp för avlopp, använde 120 och 102 mm dosfräs och skulle ta mig igenom 45 mm balkar. Totalt skulle jag ta mig igenom 20 st balkar, det klarade jag på två batterier. Dessutom så behöver man inte "små"köra, det är bara att pressa på den jobbar sig utn problem igenom. En annan fördel är att du kan använda batteriet till 100 %, den kör för fullt ända tills batteriet är slut. Mycket bra maskin.
Så du lusläste den lilla boken (världens minst lästa bokgeschwint skrev:Ok, kollade just i manualen för den maskinen och den tar bara 80% av max laddning första laddningen. Sedan står det att efter "several charge and discharge cycles" så kommer det upp till full kapacitet. Undrar hur många det är...?
Jag kollade också i den men missade tydligen det du hittade.
Batterierna har säkert blivit laddade minst 10 gånger var.
jag tänkte att jag ska in till Järnia och snacka med dom angående detta,
jag har för mig att dom har mera kunskap om detta än vad dom där jag köpte den, (Cheapy)
Visst funkar den och det är bra drag i den, så byte är nog som du säger, svårt.
Och sen är den ju använd också. Den blir ju onekligen lite skavd när den används.
tillägg// den väger 1,7kg utan batteri.
Så du använder den *utan* batterier... Näe, vikt utan batterier är inte relevant information då batteri är ett krav. Min lilla makita med 2.6Ah batterier väger 1.6kg med batteri.Dennis W skrev:
Jag är nog en som alltid tittar igenom manualen numera, sedan 3-4 år sedan. Bara för att vara säker på att jag inte gör något som saken inte var designad för. Pajar den eller beter sig konstigt då jag överstiger vad som står i manualen eller inte göt som jag ska, så får jag skylla mig själv.
Efter två trasiga vinkelslipar och två trasiga borrmaskiner från nämnda märke, efter relativt lite och lätt användning (hobbybruk), så är jag lite tveksam.
I prisklassen ifråga brukar jag hellre kolla efter Skil och grön Bosch.
Utan att egentligen veta om dom är bättre ... ;D
I prisklassen ifråga brukar jag hellre kolla efter Skil och grön Bosch.
Utan att egentligen veta om dom är bättre ... ;D
Ja, vi har alla olika erfarenhet av de märken som finns på marknaden,Mikael_L skrev:
Vissa gillar Nokia och andra SonyEricsson.
Själv så har jag inte haft problem med mina B&D grejer därför köpte jag denna,
Men nu ångrar jag mig lite. :-/
Men jag återkommer med info efter att jag har varit och snackat med säljarna på Järnia i eftermiddag.
Dom på B&D trodde helt klart att det va något fel på min batterier.
Så dom kommer att skicka 2 nya till mig.
hoppas att det hjälper.
Och detta hjälpte dom på Järnia mig med, fast att jag berättade at jag hade köpt maskinen på Cheapy.
Mycket fint bemötande tycker jag.
Hoppas att de nya batterierna är bättre än de "gamla".
Annars så blir det till att försöka få pengarna tillbaka.
Så dom kommer att skicka 2 nya till mig.
Och detta hjälpte dom på Järnia mig med, fast att jag berättade at jag hade köpt maskinen på Cheapy.
Mycket fint bemötande tycker jag.
Hoppas att de nya batterierna är bättre än de "gamla".
Annars så blir det till att försöka få pengarna tillbaka.
Mja, jag ska väl medge att jag inte är vare sig verktygsfetischist eller märkesidiot.
En B&D skulle mycket väl kunna hitta hem till mig, ifall priset, specifikationen och känslan är rätt.
Mina B&D-haverier kunde antagligen ha skett med vilket mellansegmentsmärke som helst.
Sen ser jag då och då, (bl.a. har min tjej medfört en sån maskin till hushållet) dessa gamla B&D-maskiner som var gjorda i metall som lever i högönsklig välmåga, trots att dom börjar bli bortåt 40 år gamla nu. Det verkar som att det var superkvalitet förr!!
Slutligen har jag min vän, den f.d. snickaren, som bara, endast och uteslutande köper märkes-yrkes-maskiner, som jag faktiskt kom på med att äga två st B&D .. ;D ;D han skämdes ... ;D men jag fick höra historien iaf.
En bandputs hade han köpt för att det var endast B&D som han hittade med finessen med en "smal nos", så det gick att komma åt på ett ställe där det var lågt. (och den har inte pajat än iaf)
Sen köpte han även B&D tigersåg, med tanke att det kanske är samma innehåll som DeWalt, då dom ser lika ut på utsidan.
Med tanke på att han snart har kapat halva jordklotet med den så verkar det ju varit ett bra val.
En B&D skulle mycket väl kunna hitta hem till mig, ifall priset, specifikationen och känslan är rätt.
Mina B&D-haverier kunde antagligen ha skett med vilket mellansegmentsmärke som helst.
Sen ser jag då och då, (bl.a. har min tjej medfört en sån maskin till hushållet) dessa gamla B&D-maskiner som var gjorda i metall som lever i högönsklig välmåga, trots att dom börjar bli bortåt 40 år gamla nu. Det verkar som att det var superkvalitet förr!!
Slutligen har jag min vän, den f.d. snickaren, som bara, endast och uteslutande köper märkes-yrkes-maskiner, som jag faktiskt kom på med att äga två st B&D .. ;D ;D han skämdes ... ;D men jag fick höra historien iaf.
En bandputs hade han köpt för att det var endast B&D som han hittade med finessen med en "smal nos", så det gick att komma åt på ett ställe där det var lågt. (och den har inte pajat än iaf)
Sen köpte han även B&D tigersåg, med tanke att det kanske är samma innehåll som DeWalt, då dom ser lika ut på utsidan.
Med tanke på att han snart har kapat halva jordklotet med den så verkar det ju varit ett bra val.