81 764 läst ·
96 svar
82k läst
96 svar
Sänksåg "Meec" 1199 kr på Jula
Jag har skrivit om det i inlägg 36, men då gällde det Festool, där var det faktiskt finsidan upp. Vet inte hur andra sänksågar beter sig när det kommer till Fibo Trespo. Men Provkapa på båda sättet så märker du vilken sida som är lämpligast.Raskus skrev:
I splitterbenägna material som tex melamin (och förmodligen även Fibo Trespo) får man ett riktigt schysst snitt om man börjar med att ritssåga. Ställ sågen så att klingan går ner en eller två mm i materialet och dra sågen baklänges på skenan längs hela snittet. Såga sedan av som vanligt. För att detta skall fungera får skenan förstås inte flytta sig mellan de två sågövningarna - det är alltså tvingar som gäller.
Så ingen av er som nyköpt meec sänksågen har någon rapport att ge om eran upplevelse av den? Såg att det både finns skenor och sågar kvar på min närmaste Jula är lite sugen beroende på upplevelsen hos er som verkligen använt den.
En kompis köpte den och är nöjd. Han har dock inga högre krav än att det ska vara smidigt att bara plocka fram en skena och kapa rakt, istället för att rappla på med vanlig cirkelsåg och brädor.
Jag har en Makita sänksåg och tyckte inte meec:en låg bra mot skenan, sågen vickade lite och det påverkar vinkeln litegrann.
En sak som meec:en har som jag vill ha på Makita är möjligheten att låsa den i nedsänkt läge för att kunna ha den som vanlig cirkelsåg.
Jag har en Makita sänksåg och tyckte inte meec:en låg bra mot skenan, sågen vickade lite och det påverkar vinkeln litegrann.
En sak som meec:en har som jag vill ha på Makita är möjligheten att låsa den i nedsänkt läge för att kunna ha den som vanlig cirkelsåg.
Köpte en såg idag, och två skenor.
Om jag inte är helt vilse så saknas spärren för att låsa klingan i nedsänkt läge på min såg, det ser inte heller ut riktigt som i manualen. Det kanske inte är något man skulle använda särskilt ofta, men det verkar ändå väldigt konstigt.
Är det någon annan som köpt och märkt samma sak?
Kan lägga upp en bild om någon vill se hur det ser ut på min.
Om jag inte är helt vilse så saknas spärren för att låsa klingan i nedsänkt läge på min såg, det ser inte heller ut riktigt som i manualen. Det kanske inte är något man skulle använda särskilt ofta, men det verkar ändå väldigt konstigt.
Säkert, men den lär inte kosta 899 kr.uno83 skrev:
En kollega köpte en av dessa häromdagen och anmärker på att den kärvar något när man för den över skarven mellan skenorna. Själv har jag inte hunnit testa min, men är det någon som upplevt samma sak?
Kollar man på den här filmen verkar ju scheppach:en fixa att låsa den, har dock inte lyckats hitta var man gör det på min meec?uno83 skrev:Köpte en såg idag, och två skenor.
http://www.youtube.com/watch?v=NwbTnLNEOPM&feature=youtube_gdata_player
Precis. I manualen kan man se att det ska finnas en liten spak för att låsa klingan nedfällt, men den finns inte på min såg. Kanske är lika bra iofs, känns lite dumt att köra med den låst i nedfällt läge när det inte finns klingskydd som på en cirkelsåg. Skulle säkert ställa ifrån mig den innan klingan stannat.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Jag tittade på filmen och vilka andra filmmer rekomenderades jo Woodstar Divar 55
http://www.youtube.com/watch?v=Cs_SIffqLnQ
Ser ut som Exakt samma såg men ytterligare ett märke.:wow:
Det är samma filmupplägg men en annan färg på sågen.
http://www.youtube.com/watch?v=Cs_SIffqLnQ
Ser ut som Exakt samma såg men ytterligare ett märke.:wow:
Det är samma filmupplägg men en annan färg på sågen.
Redigerat:
Idag på Julas fyndavdelning i Skara fanns ett litet parti av dessa sågar för 499:- samt denna sats för 79:-
Med en liten reservation för priset.
Med en liten reservation för priset.