81 767 läst ·
96 svar
82k läst
96 svar
Sänksåg "Meec" 1199 kr på Jula
Dubbelpost
Har var det nu igen... Passade Meec skenan till Makita? Är det ngn som kollat om skenan i sig är OK? Det har ju rapporterats här i forumet om att såg+skena glappar mm men är det skenan som är skev, sågen som inte är plan eller är det lite si och så med bägge...?
Min plan, om skenan passar och är ok, att köpa en och kapa på 80cm för alla småkap...
Notera att det finns en 80cm skena, men nu är den dyrare än 120cm...
Min plan, om skenan passar och är ok, att köpa en och kapa på 80cm för alla småkap...
Notera att det finns en 80cm skena, men nu är den dyrare än 120cm...
Hittade en av trådarna ang kompabilitet mellan olika skenor: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/190726-julas-sanksags-skena-till-festool.html
Någonstans fladdrade det förbi att det diffade 3mm mellan festool och scheppach, så att det fanns risk för att klingande gick i skenan om man körde en festool på scheppach... Men är den ngn som testat Meec skena och Makita såg?
Någonstans fladdrade det förbi att det diffade 3mm mellan festool och scheppach, så att det fanns risk för att klingande gick i skenan om man körde en festool på scheppach... Men är den ngn som testat Meec skena och Makita såg?
Svaret finns i tråden, och den var inte ens 50 inlägg lång så du borde ha orkat läsa genom den.Kilensnickare skrev:
I inlägg #20 beskriver jag det.
Tack, men min egentliga undran handlar om Makitasåg på Meecskena. Inlägg #20 handlar om Meec på Meec. Problemet kanske är detsamma men det är det jag ville se om ngn hade svar på, samt om sågklingan tar i skenan eller ej. Jag var lite otydlig tidigare.
Nu är detta lite OT, så jag skall inte rota mer i frågan.
Nu är detta lite OT, så jag skall inte rota mer i frågan.
Redigerat:
OK.
Men hur skenorna passar mellan fabrikaten är enligt min mening inte tillräckligt OT för att inte kunna avhandlas här.
OK, finns det möjligen en tråd som endast tar upp hur skensystemen passar mellan varandra så är det väl en bättre tråd att dryfta ämnet i ...
Men som jag skrev så var Meec/sheppach-skenan plan, rak och fin.
Sågen vippade över glidplasten. Nu var det ju ett tag sen jag synade sågen och skenan, men hade jag sett något tokigt med skenan skulle jag skrivit om det, i mitt inlägg.
Men hur skenorna passar mellan fabrikaten är enligt min mening inte tillräckligt OT för att inte kunna avhandlas här.
OK, finns det möjligen en tråd som endast tar upp hur skensystemen passar mellan varandra så är det väl en bättre tråd att dryfta ämnet i ...
Men som jag skrev så var Meec/sheppach-skenan plan, rak och fin.
Sågen vippade över glidplasten. Nu var det ju ett tag sen jag synade sågen och skenan, men hade jag sett något tokigt med skenan skulle jag skrivit om det, i mitt inlägg.
Redigerat:
På Makitan är avståndet från styrklack till insida på klinga 120mm. En Makita på en Meec-skena kommer ej fungera utan modifiering av skenan, då avståndet mellan klack till aluminiumkanten är ca 123mm.
Man kan nog använda tekniken i http://www.swedishwoodworking.com/t...-guide-rail-to-work-with-festool-attachments/ för att kapa ned Meec skenan till ca 118mm och sedan sätta på ett nytt gummi och sätta på nya Makita glid placerade på samma ställen som på en Makita original. Men frågan är om arbetet uppväger den kostnadsbesparing man kan göra... Alt får man se det som ett kul projekt
Man kan nog använda tekniken i http://www.swedishwoodworking.com/t...-guide-rail-to-work-with-festool-attachments/ för att kapa ned Meec skenan till ca 118mm och sedan sätta på ett nytt gummi och sätta på nya Makita glid placerade på samma ställen som på en Makita original. Men frågan är om arbetet uppväger den kostnadsbesparing man kan göra... Alt får man se det som ett kul projekt
packade upp Meec sågen och tittade lite på den nu ikväll. har inte provsågat men konstaterade att visst kan man få sågen att vicka lite på skenan om man vill men om man använder den som det är tänkt så kommer den inte att vicka !
Funderar på att sälja min PKS 55A och köpa en sån här istället. Kan väl inte vara så mycket sämre än grön bosch, och då kan jag köpa skenor också och ändå hamna under vad det skulle kosta med två skenor till min cirkelsåg.
Är det någon som vet om Sheppach skenan passar till Meec sågen?
http://www.harald-nyborg.se/p2983/extra-skena-t-saenksaag-2683
Det är väll i grund och botten samma såg fast med olika brands?
Skenorna är slut i båda mina två närmaste jula-butiker då de kör rear på dessa nu
http://www.harald-nyborg.se/p2983/extra-skena-t-saenksaag-2683
Det är väll i grund och botten samma såg fast med olika brands?
Skenorna är slut i båda mina två närmaste jula-butiker då de kör rear på dessa nu
Redigerat:
Det ska de väl göra, är väl exakt samma såg?skoog84 skrev:
Jag handlade en igår jag med, verkar ganska gedigen ändå med tanke på pengarna.
Om man ska kapa Fibo Tresbopanel, är det finsidan med kakelimitationen upp eller baksidan upp som gäller för att det inte ska flisa sig alltför mycket?