Skriv svar Nytt ämne
Läst 25 329 gånger · 84 svar · 33 bevakar · 2 gillar
  1. 2012-08-06 11:52

fsn
    Senior medlem Medlem: sep 2004
    Västra götaland
    1 041 inlägg
    Gillad 13 gånger
    snickarboden skrev Gå till ursprungsinlägg
    DW's sänkmekanism är inte som Festo och andras utan på den sågen sänks hela sågen som ett parallellogram, dvs sågkroppen sitter i två armar.
    Tyckte det kändes extremt tungt och bökigt att hantera den när jag provade.

/Kent

Du kan inte påstå att Meecsågen håller samma klass som en DW?

DW har mycket övrigt att önska men den är stadig, stabil, mjuk fin start, bra klinga och är överlägsen Meec på alla områden. Av dom sänksågar jag provat (Festool 55, Makita SP6000, Metabo Kse55, DeWalt DW? och Meec) så är Meecen i särklass sämst, sämst. Makitan och Festool bäst (trots att Festoolen såg ut att ha varit med i två världskrig) sen håller jag DW på en klar 3:e plats av dom jag provat.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

2. 2012-08-06 14:12

Nykomling Medlem: apr 2008
    skåne
    48 inlägg

Raskus skrev Gå till ursprungsinlägg
    Vær opmærksom på at prisen er utan styrskena.

3. 2012-08-06 14:36

Raskuss avatar
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: sep 2006
    422 inlägg
    Gillad 40 gånger
    Pingo skrev Gå till ursprungsinlägg
    Vær opmærksom på at prisen er utan styrskena.
    Jamen så var det ju förut också.
    Är hur som helst sjukt sugen på den, det omtalade glappet kan man nog antingen leva med eller åtgärda.
    Skall bygga ett badrum inom kort och behöver kapa ett antal Fibo Tresboskivor med åtminstone hyffsad precision.

Eller så lånar jag kompisens Festool

4. 2012-08-06 14:38

Forumgud Medlem: jan 2009
    39 år
    Stockholm
    1 731 inlägg
    Gillad 35 gånger
    Blir nog bäst så.

5. 2012-08-06 20:26

thomasxs avatar
    Gudfader Medlem: dec 2004
    VG
    4 211 inlägg
    Gillad 272 gånger

Eller så kör du med en vanlig cirkelsåg och linjal, lite mer jobb, lika rakt, mycket billigare ;-)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
    Fakta - Definition: När någon skriver något på internet.
    larsbj gillar detta.

6. 2012-08-06 23:09

Ends avatar
    End
    Senior medlem Medlem: jun 2010
    sthlm
    853 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Om du lånar Festoolen, vilket är bästa valet i ditt fall så se till att såga den synliga sidan mot skenan, d.v.s. vänd inte på plattan som man gör i normala fall. Snittet blir mycket finare då, varför vet jag inte men jag har kapat från båda sidor och lustigt nog så var det helt tvärtom gentemot min logik.

7. 2012-08-06 23:38

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    18 408 inlägg
    Gillad 679 gånger
    End skrev Gå till ursprungsinlägg
    Om du lånar Festoolen, vilket är bästa valet i ditt fall så se till att såga den synliga sidan mot skenan, d.v.s. vänd inte på plattan som man gör i normala fall. Snittet blir mycket finare då, varför vet jag inte men jag har kapat från båda sidor och lustigt nog så var det helt tvärtom gentemot min logik.
    Gummiläppen skyddar en del mot splittring uppåt i arbetsämnet, men bara på den sida som gummiläppen är på. Festool har en liten grön grej att sätta fast som skyddar halvhyfsat mot splittring på andra sidan.

Men allra bäst blir det om man spänner fast skenan så den absolut inte rör sig.
    Sen sätter man fina sidan upp och sågdjupet på 1mm.
    Sågar sen relativt sakta och drar sågen baklänges, sen sågdjup genom skivan och såga framåt som vanligt.
    Det ger helt 100% splitterfria och rakbladsvassa kanter i melamin och laminatbänkskivor m.fl material. Ja bara klingan är OK.
    Den som vet mest, gissar minst.
    (Jadå, jag gissar ibland ;-))

8. 2012-08-06 23:42

thomasxs avatar
    Gudfader Medlem: dec 2004
    VG
    4 211 inlägg
    Gillad 272 gånger
    Mikael_L skrev Gå till ursprungsinlägg
    Sågar sen relativt sakta och drar sågen baklänges, sen sågdjup genom skivan och såga framåt som vanligt.
    Bra beskrivning av hur man gör en ritsklinga av en festool
    Fakta - Definition: När någon skriver något på internet.

9. 2012-08-07 01:55

Ends avatar
    End
    sthlm
    853 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Mikael_L skrev Gå till ursprungsinlägg
    Gummiläppen skyddar en del mot splittring uppåt i arbetsämnet, men bara på den sida som gummiläppen är på. Festool har en liten grön grej att sätta fast som skyddar halvhyfsat mot splittring på andra sidan.

Men allra bäst blir det om man spänner fast skenan så den absolut inte rör sig.
    Det ger helt 100% splitterfria och rakbladsvassa kanter i melamin och laminatbänkskivor m.fl material. Ja bara klingan är OK.
    Jo gummiläppen skyddar bra, men jag menar den sidan där det hamnar utanför. Jag körde utan gröna splitterskyddet och snittet blev riktigt fint även på andra sidan som inte hade något splitterskydd. Vad man nu ska ha den andra sidan till är förstås en annan sak men just Fibo Trespo är lite underlig. Vänder man så blir det fula kanter då det flisar något ordentligt (ca 3-4 mm av ytbeläggningen flisas bort).

10. 2012-08-07 02:06

bygga_bos avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    Skåne
    1 532 inlägg
    Gillad 26 gånger
    När du har "finsidan" neråt och det flisar sig, hur djupt utöver materialtjockleken sågar du då?

11. 2012-08-07 23:46

Ends avatar
    End
    sthlm
    853 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Jag provade med olika djup, samma resultat.

12. 2012-08-09 01:29

Evil Presleys avatar
    Junior medlem Medlem: jun 2007
    Skåne
    82 inlägg

Om du tar en Franziskaner till så kanske du upplever att den ligger bättre på skenan.

13. 2012-08-09 10:04

fsn>Självklart menar jag inte att en Meec eller Scheppach är lika bra som någon av de dyrare.
    Det jag ville peka på var att den har en annan sänkmekanism som jag inte tycker om alls och jag hade valt något annat, nästan vad som framför en DW här *S*

/Kent

14. 2012-08-09 21:15

fsn
    Senior medlem Medlem: sep 2004
    Västra götaland
    1 041 inlägg
    Gillad 13 gånger
    snickarboden skrev Gå till ursprungsinlägg
    fsn>Självklart menar jag inte att en Meec eller Scheppach är lika bra som någon av de dyrare.
    Det jag ville peka på var att den har en annan sänkmekanism som jag inte tycker om alls och jag hade valt något annat, nästan vad som framför en DW här *S*

/Kent
    Jag lovar dig att du skulle föredra DWn framför Meec. Jag bestämde mig för Makitan men backade då den inte hade klyvkniv, provade då Metabon som jag fick ett fint pris på men den saknade också klyvkniv. Köpte istället DWn på utförsäljning och den är inte helt dum även om jag själv hela tiden har sett den som ett halvvisset substitut till Festool men det är knappast sänkmekanismen som stör mig. Platt och fin på kåpan så man kan såga tight och glidplast så man kan lägga den mot golvet om det behövs. Hade "nöjet" att prova en Meec för några veckor sen och efter det är jag helt övertygad om att DWn är en bättre såg än jag förtjänar.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

15. 2013-01-10 16:27

Raskuss avatar
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: sep 2006
    422 inlägg
    Gillad 40 gånger
    Nu kostar den 899 kr, styrskena 295 kr.
    Väldigt billigt, blir nog ett köp inför badrumsbygget.

http://www.jula.se/sanksag-1200w-o160-mm-020180

Läs mer

1. Slipmaskin("giraff") på JULA - ngt att ha?
    av High_Fidelity i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 21:11
  2. Vad är bästa sättet att såga "snea" snitt med sänksåg?
    av martinradbo i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 12:30
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 23:31
  4. Festools sänksåg eller "vanlig cirkelsåg"
    av Frebbe i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 08:40