Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Halland

Inspektionkamera

Hej!

Jag är lite sugen på en inspektionskamera. Men jag vet inte riktigt vilken man ska välja & vart man skall leta.

Jag har kollat in;

Bosch GOS 10.8v
    2.7", 320x240 pix skärmupplösning, Video-UT, 122cm kabel, 17mm kamera
    http://www.bosch-professional.com/se...gos-10-8-v-li/

Milwaukee C12 IC AV D
    3.5", 320x240 pix skärmupplösning, 1.3Mpix kamera, SD-Kort, 91.4cm kabel, 17mm kamera
    http://www.milwaukee.se/int/sv/sv_pr...ument&nav1=pro

Milwaukee finns ju även i en C12 IC AV A modell
    http://www.milwaukee.se/int/sv/sv_pr...ument&nav1=pro

Den har smalare kamera 9.5mm men då bara 0.75Mpix mot 17mm kameran på AV D som har 1.3Mpix

DeWalt DCT410S1
    3.5", 320x480 pix bildskärmsupplösning, löstagbarskärm, SD-kort, 90cm kabel, 17mm kamera
    http://www.dewalt.se/powertools/prod...atno/DCT410S1/

Kimo VS200
    3.5", 640x480 pix bildskärmsupplösning, löstagbarskärm, video-UT, SD-kort, 100cm kabel, 9 mm eller 4.5mm kamera
    http://www.kimo.se/pdf/VS200.pdf

Är det någon som har andra bra eller bättre alternativ? Någon som har erfarenhet att dylika produkter? Vad skall man tänka på?
    // Fredrik

2.    länk #2
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

Har ingen erfarenhet, men har sett att biltema har en med rätt hyfsad spec för 1600:-

Kamera/kamerakabel

• Max. upplösning: 640 x 480 pixlar
    • Kamerahuvud: Ø 6 mm
    • Svanhals/kamerakabel: 1 m
    • Vattentät: IP67

• Storlek: 3,0 tum
    • Modell: Färg TFT-LCD

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...ra-6-mm-15295/

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

max. Upplösning: 640 x 480 pixlar
    0.3mp

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Stockholm

På en liten skärm.

5.    länk #5
    thomasxs avatar

Stämmer. Femma i matte?
    Framgår även i klartext av biltemas hemsida vill jag minnas.

Det är 4 gånger så mycket som några av de som TS listat och fullt tillräckligt för de flesta applikationer, såvida man inte ska skriva ut foton i storformat och hänga på väggen

Färre pixlar ger för övrigt en ökad ljuskänslighet vid en given sensorstorlek, något som är att föredra i mörka utrymmen. Det kan alltså vara så att de med 320x240 pixlar i praktiken är bättre än de med högre upplösning.

6.    länk #6
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Att tro att Biltemas kamera är optimerad för något annat än lågt pris känns otroligt. Mao pratar vi inte om större pixlar på given kiselyta utan en minskning av kiselytan. Max upplösning i det här fallet får du nog om du kopplar kameran med USB-kabeln till en dator. Den inbyggda skärmen lär inte vara några 640x480...
    Gör man fel får man lida.

7.    länk #7
    thomasxs avatar

Att tro att Biltemas kamera är optimerad för något annat än lågt pris känns otroligt. Mao pratar vi inte om större pixlar på given kiselyta utan en minskning av kiselytan. Max upplösning i det här fallet får du nog om du kopplar kameran med USB-kabeln till en dator. Den inbyggda skärmen lär inte vara några 640x480...
    Biltemas kamera är knappast byggd enkom för biltema. Men om du känner till några kvalitetsproblem så berätta gärna.

För en given sensorstorlek är en med lägre upplösning känsligare än en med högre, oavsett vilken butik som säljer den, för hobbybehov tror jag inte skillnaden är avgörande, men går man från 0,3mpixel 6mm till 0,08mpixel 17mm kan ju skillnaden bli monumental.
    Både sensorstorlek och skärmupplösning framgår av biltemas hemsida! Det är bara att jämföra och sen välja den kompromiss som passar bäst.

8.    länk #8
    phls avatar
    phl

Men snälla läs vad jag skrev. Det är väl inte speciellt troligt att Biltemas inspektionskamera har en CCD med större kiselyta (sensorstorlek) än vad som absolut är nödvändigast för att visa någon form av bild. Det är Biltema vi pratar om, inte Flir, Fluke or whatever.

Vidare tror jag inte ett skvatt på Biltemas specifikationer, inte sjutton sitter där en TFT-skärm med aktiv skärmyta på 60x45mm och en upplösning på 960x240 pixlar (notera förhållandet)! Troligast är en skärm med upplösningen 320x240 vilket motsvarar QVGA presenterat. Därmed inte sagt att sensorn inte är kapabel till VGA om man kör signalen över USB till en dator.

9.    länk #9
    thomasxs avatar

Men snälla läs vad jag skrev. Det är väl inte speciellt troligt att Biltemas inspektionskamera har en CCD med större kiselyta (sensorstorlek) än vad som absolut är nödvändigast för att visa någon form av bild. Det är Biltema vi pratar om, inte Flir, Fluke or whatever.

Vidare tror jag inte ett skvatt på Biltemas specifikationer, inte sjutton sitter där en TFT-skärm med aktiv skärmyta på 60x45mm och en upplösning på 960x240 pixlar (notera förhållandet)! Troligast är en skärm med upplösningen 320x240 vilket motsvarar QVGA presenterat. Därmed inte sagt att sensorn inte är kapabel till VGA om man kör signalen över USB till en dator.
    Men ursäkta, det sitter en 6mm sensor i biltemas inspektionskamera. Det finns kameror med både större och mindre sensorer och fler och färre pixlar. Skillnaden i kvalitesensorn i biltemas jämfört med andra tror jag inte är så himla stor. Vad jag vet tillverkar inte flir inspektionskameror, bara värmekameror. Det är för övrigt en CMOS sensor i biltemas kamera.

Titta på bilden på biltemas inspektionskamera, notera förhållandet på displayen.... 960x240 är en standardstorlek, men visst, det kan vara feltryck. Fast det blir ju lite dumt att påstå att det är fel i biltemas specar om man bara gissar hej vilt, tycker jag. Eller du kanske vet mer om den, berätta gärna eller än hellre länka till vidare info.
    Senast redigerad av thomasx 2012-01-22 20:46

10.    länk #10
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Kan man inte knåpa ihop något som är både bättre och billigare om man köper en vanlig webcam på tråd och pillrar isär och kladdar ihop med krympslang osv.? De flesta har ju en dator att koppla upp kameran mot. Man bör säkert lägga till lite LED-belysning också.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

11.    länk #11
    thomasxs avatar

Knappast bättre, möjligen billigare, men det är högst tveksamt att sensorn i en webkamera är monterad på ett sådan sätt tillsammans med linsen att du kan få till ett minimalt kamerahuvud. Man vill ju oftast kunna få in kameran genom små öppningshål.

12.    länk #12
    thomasxs avatar

Men jag har faktiskt gjort min egen skorstensinspektionskamera baserad på en övervakningskamera med inbyggd belysning, slaktad och monterad i en gammal tom 300ml fog-patron tillsammans med några gamla batterier för att få tyngd, funkar superbra kopplad till en liten tv. Kameran har i orginal en lång lång sladd så en 10-20m skorsten är inga problem

13.    länk #13
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

hyr dom gånger du vill ha en. annars får du börja hyra ut den så att du sponsrar fler verktygsköp ;-)
    annars tycker jag kimon är fin.
    det är shysst att annars kunna spara bilder. visa fastighetsägare hur skitig ventilationskanaler är.

14.    länk #14
    phls avatar
    phl

Men ursäkta, det sitter en 6mm sensor i biltemas inspektionskamera, läs specen. Det finns kameror med både större och mindre sensorer och fler och färre pixlar. Skillnaden i kvalitesensorn i biltemas jämfört med andra tror jag inte är så himla stor. Vad jag vet tillverkar inte flir inspektionskameror, bara värmekameror. Det är för övrigt en CMOS sensor i biltemas kamera.
    Mjae, nu är det ju fibersnabeln som är 6mm, inte CCD:n. Om du så ringer Biltemas huvudkontor så lovar jag dig att de inte kan hitta en siffra på sensorstorleken. När jag uttalar mig om kvaliteten på Biltemas sensor gör jag det baserat på det faktum att Biltema när det gäller maskiner och elektronik endast kränger uselt brandat kinaskit. Att då tro att de satt sitt märke på en produkt som inte är optimerad mot lågt pris snarare än god optisk kvalitet är ju inte ett helt otroligt antagande...

Titta på bilden på biltemas inspektionskamera, notera förhållandet på displayen.... 960x240 är en standardstorlek, men visst, det kan vara feltryck. Fast det blir ju lite dumt att påstå att det är fel i biltemas specar om man bara gissar hej vilt, tycker jag. Eller du kanske vet mer om den, berätta gärna eller än hellre länka till vidare info.
    960x240 är ingen standardstorlek, det ger ett bildförhållande som är 4:1, CCD:n kan vi anta är något standardskräp lär ge en bildsignal som är 4:3 (640x480 nämns och känns troligt). Förhållandet på den angivna aktiva bildytan är 4:3 (60x45mm). Varför skulle man då använda en tokdyr (för det är bannemig ingen standardupplösning!) display med tre gånger fler pixlar i X-led än nödvändigt?

Nåja, det är bara vad jag tror...

15.    länk #15
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Det finns ju hur många billiga kameror som helst som passar för ett hembygge. Några exempel:
    http://s.dealextreme.com/search/snake+camera
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen