Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #76
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Så dyr är den inte. 500kr verkar man klara att få loss den för. Klart hög imp-faktor på grannen när du skall väga av rabatterna!

2.    länk #77
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

MathiasS, Fick du klart för dig om LR1 och LR2 är kompatibla med olika lasrar?

3.    länk #78
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

Nope, vet ej!

4.    länk #79
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

LR1fungerar inte till GLL3-80. Den är avsedd för roterande lasrar.

5.    länk #80
    Nyfnikens avatar

LR1fungerar inte till GLL3-80. Den är avsedd för roterande lasrar.
    Det verkar stämma om man tittar på paketlösningarna. Det knäppa är att det verkligen inte står någonstans. Inte ens i manualerna. Det närmaste jag kommer är manualen till LR2: "Working range ... with cross-line laser GLL 2-50".

Det står inte ens att LR1G är till för grön laser, trots att det tydligt syns att den har grönt glas.

6.    länk #81
    Senior medlem Medlem: Apr 2011

Det enda jag kan tillföra är att LR2 funkar med linjelasrar som stöder mottagare. De måste ha funktion så de pulserar med strålen för att mottagaren skall känna av strålen. Om det sedan är en pulsering som är unik för Bosch blå linjelasers kan jag inte säga då jag inte provat den mot någon annan än GLL2-50.

7.    länk #82
    Ludwigs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Västra götaland

Jag skulle tro att i och med att Bosch köpte upp den stora laserinstrumentstillverkaren CST/Berger 2008, så passar även mottagare som heter CST/Berger, Lasermark och David white. I det närmaste identiska apparater. Har själv en Lasermark ILMXT, David White Mark2 XL samt en LLD20 mottagare. Vet inte om Lasermarkmärkningen finns kvar, David White gör det i alla fall, men jag tror Lasermark har fått CST/Berger-märkning. Åtminstone har de samma beteckningar.
    Riktigt fina grejor, CST gör numer alltså lasrarna åt Bosch. CST är väl inget stort märke i Sverige och ligger lite lägre i pris än sina blåa/gröna syskon. http://www.cstberger.us/us/en/

Mottagare är verkligen en bra grej för utejobb!
    Senast redigerad av Ludwig 2012-02-13 21:43

8.    länk #83
    Nyfnikens avatar

Jorå, nu har jag beställt en jag å.

http://www.mounaco.de/product_info.php?products_id=645

9.    länk #84
    MathiasSs avatar

10.    länk #85
    Nyfnikens avatar

Och idag kom den!

Butiken kändes stabil. Dock så är det mesta på tyska, trots att man valt engelska som språk.

11.    länk #86
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33

Det värker i köp tarmen... Ngn som vill köpa en Leica Lino L2?

12.    länk #87
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Man blir ju lite frestad att slå till när man läser den här tråden, men nu såg jag att GLL 2-80 P faktiskt har ett par år på nacken (se t.ex. http://www.byggahus.se/forum/verktyg...gll-2-80p.html).

Nån som vet ifall de har någon ny modell på gång, eller om det rentav finns en uppföljare ute?

Sen en fråga som förstås avslöjar mina mycket bristande kunskaper på det här området och att den här lasern är way over min nivå egentligen (har idag en iofs välanvänd 599-kronors B&D vägglaser och blev rätt impad av grävarnas laser med mottagare när vi gjöt grund i höstas)

Kan man rikta våglinjen uppåt genom att tilta lasern på stativet? Om jag vill sätta en vågrät linje en bit upp på väggen vill jag ju inte behöva höja stativet till den nivån...Det måste vara självklart, men man blir lite osäker när man inte ser exempel som visar detta.

/A

13.    länk #88
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Kan man rikta våglinjen uppåt genom att tilta lasern på stativet? Om jag vill sätta en vågrät linje en bit upp på väggen vill jag ju inte behöva höja stativet till den nivån...Det måste vara självklart, men man blir lite osäker när man inte ser exempel som visar detta.
    Nej. Man höjer och sänker hela lasern.

Finessen med just en självnivellerande laser är att linjen alltid är i våg i båda riktningarna i horisontalplanet. Annars tappar lasern det mesta av sin funktion om man måste börja med att väga av och kontrollera att linjen är vågrät.
    Den som vet mest, gissar minst.

14.    länk #89
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Ok, jag förstår att självnivelleringen ser till att lasern ställs i våg när jag tiltar lasern "höger-vänster", men tänkte att man fortfarande kunde rikta den upp/ner något. Men inser att det förstås är helt inkonsekvent om lasern ska rita en linje i 360 grader tex .

/A
    Senast redigerad av Alko 2012-02-27 10:12

15.    länk #90
    MathiasSs avatar

Vill man ha saker i våg så höjer eller sänker man stativet som sagt. MEN, vill man ha en linje som lutar så går det att låsa nivelleringen så att man bara har ett rakt streck, och sedan kan man tilta på stativet. Det är icke avancerad funktion som är bra tycker jag. Använde det senast igår när jag måttade in fästen för avloppsrör (lägg strecket mitt på röret, ta bort röret borra fästen i väggen efter strecket).

Man kan ju också tänka sig att använda detta om man vill väga in en slänt, som ett fattigmansalternativ till de väldigt dyra instrumenten som klarar att väga in fall i flera riktningar (genom att i antal grader ställa in önskad lutning på fallet).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42