Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholm

Bästa Typ av såg för kapning/klyvning av takplattor

Hej!

Jag är lite rudis på dethär med att renovera och behöver lite tips.
    Jag har köpt ett radhus där det fortfarande sitter kvar sånadär härliga barracuda-tak. Dessa ämnar jag byta till takplattor typ huntonit/elittaket. Jag kommer vilja kapa några av dessa på längden. Reglar kommer jag även behöva sätta upp.

Vad för såg bör jag införskaffa för detta jobb? Bordsåg? Sticksåg? Sänksåg? Finns det någo typ av såg som fixar alla inblandade arbetsmoment?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, R

2.    länk #2
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

När man monterar Huntonittak kommer alla skarvar att hamna så att du kan dölja dem med taklister. Om du inte har några sågar alls så rekommenderar jag en bra sticksåg, eftersom den är bra till mycket. En vanlig fogsvans går även bra. Sedan bör du ha något till listerna. En kap/gersåg är bra, men det går även med enklare medel, tex en ryggsåg och en gerlåda.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Nov 2011
    Län: Stockholm

Okej, ja nej då finns ju inget krav på perfekta snittytor förstås. Tack för tipsen man ska inte göra det för krångligt för sig

Lite offtopic fråga kanske men hur ska man läkta/regla när man ska montera längsmed och kommer avsluta och börja med klyvna plattor? Jag får inte ihop det i skallen eller när jag börjar rita på det. Plattorna jag förmodligen kommer använda är 1200x600mm (1220x620) Bör man börja från mittpunkten i rummet? Ska för övrigt även ha plats till att dra el för spottar och takhögtalare.

Om man ändå hade råd till att anlita hantverkare för allt!
    Senast redigerad av Realdoolar 2011-11-23 18:30 Anledning: Hade rört till begreppen

4.    länk #4
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Jag monterade mina Huntonitplattor tvärs glespanelen (c-c 600). Det är enklast så. Och billigast.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen