Junior medlem
Medlem: Nov 2011
Län: Stockholm
Bästa Typ av såg för kapning/klyvning av takplattor
Hej!
Jag är lite rudis på dethär med att renovera och behöver lite tips.
Jag har köpt ett radhus där det fortfarande sitter kvar sånadär härliga barracuda-tak. Dessa ämnar jag byta till takplattor typ huntonit/elittaket. Jag kommer vilja kapa några av dessa på längden. Reglar kommer jag även behöva sätta upp.
Vad för såg bör jag införskaffa för detta jobb? Bordsåg? Sticksåg? Sänksåg? Finns det någo typ av såg som fixar alla inblandade arbetsmoment?
När man monterar Huntonittak kommer alla skarvar att hamna så att du kan dölja dem med taklister. Om du inte har några sågar alls så rekommenderar jag en bra sticksåg, eftersom den är bra till mycket. En vanlig fogsvans går även bra. Sedan bör du ha något till listerna. En kap/gersåg är bra, men det går även med enklare medel, tex en ryggsåg och en gerlåda.
Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!
Junior medlem
Medlem: Nov 2011
Län: Stockholm
Okej, ja nej då finns ju inget krav på perfekta snittytor förstås. Tack för tipsen man ska inte göra det för krångligt för sig
Lite offtopic fråga kanske men hur ska man läkta/regla när man ska montera längsmed och kommer avsluta och börja med klyvna plattor? Jag får inte ihop det i skallen eller när jag börjar rita på det. Plattorna jag förmodligen kommer använda är 1200x600mm (1220x620) Bör man börja från mittpunkten i rummet? Ska för övrigt även ha plats till att dra el för spottar och takhögtalare.
Om man ändå hade råd till att anlita hantverkare för allt!
Senast redigerad av Realdoolar 2011-11-23 18:30Anledning: Hade rört till begreppen