Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    RtZ
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västra Götaland (Göteborg)

Val av handöverfräs

Beställde ju igår en vinkelslip, och ställde frågor om en skruvdragare/borrmaskin. Men den senare får nog vänta lite till. Istället har jag kikat på handöverfräsar och har nog kommit till en slutsats att jag vill ha en ny sådan

Har kikat på lite olika alternativ. Vill ha den för "mindre" arbeten, tex att fräsa ut bokstäver (=namn), sinkning, fräsa ut spår i köksluckor, avrunda kanter på bänkskivor, m.m. Hade inte tänkt fästa den under någon bänk, i alla fall inte såsom jag tänkt än så länge.

En fräs med 12mm är så klart stabil, men också tung. Vill att den skall vara smidig och lätthanterlig. Därför kan en 8mm vara ett bra val?

Har kikat på;

1. Bosch GOF 3000 CE. Kommentar: Den verkar lite väl tung va?
    2. Bosch GOF 900 CE. Den känns lite väl budget, även om den bara väger 3.5kg..
    3. Makita RP1110C. 8 mm. Den väger 3.4kg och jag får ett fint intryck av den.
    4. Bosch Multifräs GMF 1400 CE. Handtagen sitter långt ner och det känns som att man får bra kontroll över fräsningen? Men förstår inte vad man har insticksenheten till.

Det är dessa jag kikat på och lite fastnat för nr. 4; GMF 1400 CE. Har dock inte kollat DeWalts handöverfräsar än.

Vad tror ni och vad skulle ni rekommendera för handöverfräs?

2.    länk #2
    heckes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Östergötland

Jag har inte DeWalt D26204K själv ännu, men jag funderar starkt på att köpa den.
    Axminster har rätt bra pris på den för tillfället.
    http://www.axminster.co.uk/dewalt-d2...-4-prod847127/

Annars är den uppgraderade klassikern Dewalt DW622K ett alternativ.
    Measure twice - Cut once...

3.    länk #3
    RtZ

Jag har inte DeWalt D26204K själv ännu, men jag funderar starkt på att köpa den.
    Axminster har rätt bra pris på den för tillfället.
    http://www.axminster.co.uk/dewalt-d2...-4-prod847127/

Annars är den uppgraderade klassikern Dewalt DW622K ett alternativ.
    D26204K tyckte jag verkade spännande! Någon som testat detta verktyg?

4.    länk #4
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Beställde ju igår en vinkelslip, och ställde frågor om en skruvdragare/borrmaskin. Men den senare får nog vänta lite till. Istället har jag kikat på handöverfräsar och har nog kommit till en slutsats att jag vill ha en ny sådan

Har kikat på lite olika alternativ. Vill ha den för "mindre" arbeten, tex att fräsa ut bokstäver (=namn), sinkning, fräsa ut spår i köksluckor, avrunda kanter på bänkskivor, m.m. Hade inte tänkt fästa den under någon bänk, i alla fall inte såsom jag tänkt än så länge.

En fräs med 12mm är så klart stabil, men också tung. Vill att den skall vara smidig och lätthanterlig. Därför kan en 8mm vara ett bra val?

Har kikat på;

1. Bosch GOF 3000 CE. Kommentar: Den verkar lite väl tung va?
    2. Bosch GOF 900 CE. Den känns lite väl budget, även om den bara väger 3.5kg..
    3. Makita RP1110C. 8 mm. Den väger 3.4kg och jag får ett fint intryck av den.
    4. Bosch Multifräs GMF 1400 CE. Handtagen sitter långt ner och det känns som att man får bra kontroll över fräsningen? Men förstår inte vad man har insticksenheten till.
    Det är dessa jag kikat på och lite fastnat för nr. 4; GMF 1400 CE. Har dock inte kollat DeWalts handöverfräsar än.

Vad tror ni och vad skulle ni rekommendera för handöverfräs?
    Bosch kommer med 3 nya fräsar efter nyår? om jag läst rätt.
    GMF kommer ju 2st basar, en med handtag lågt ner, en med handtag högre upp (kopier/insticks?)
    Här är en bild på kommande GMFen:

Och här är en bild på GOF1600CE:

Och så ska väl den 900W som nu finns ersättas med en 1000-1200W om jag minns rätt.

5.    länk #5
    jacs avatar
    jac
    Senior medlem Medlem: Sep 2007
    Ålder: 45
    Län: Skåne

D26204K tyckte jag verkade spännande! Någon som testat detta verktyg?
    Vi var några som köpte denna men utan "plunge-basen" från Miles i somras:
    http://www.mtmc.co.uk/Power-Tools---...920-41591.aspx

Vi tog också med en 8mm hylsa för att slippa skaffa stål med 1/4" skaft samt en Festool SYS 3 systainer för förvaring som de råkade ha kampanj på just då.

Avsikten var att huvudsakligen ha den som kantfräs/avrundningsfräs. Det är ganska behändigt att ha en extra maskin för detta där avrundningsstålet kan sitta i för det mesta.

Nu har jag inte hunnit köra speciellt mycket med min ännu men än så länge är jag mycket positiv. Det är en trevlig maskin som går att köra med en hand, ganska smidig att ställa in och ganska tyst. Det enda som jag haft problem med hittills är att jag tycker skalan på anhållet sitter på fel sida men det är av mindre betydelse för min del.

Det finns mer skrivet om denna i följande trådar:
    http://www.byggahus.se/forum/verktyg...p-nnhylsa.html

http://www.byggahus.se/forum/verktyg...bel-m-m-2.html

http://www.byggahus.se/forum/verktyg...-d26200-3.html
    "Man is a tool-using animal...
    Nowhere do you find him without his tools; without tools he is nothing,
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

6.    länk #6
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

En kalr fördel med Bosch fräs med rund bottenplatta är att man kan köra den längs en kant eller i en jigg för att fräsa ut skåror, tappar mm utan att behöva var låst till en kant. Frässtålet är alltid i mitten (centrerat). Boschens höjdjustering gillar jag också eftersom man inte behöver trycka emot någon fjäder när man justerar fräsdjupet. Detta gäller när man kör den utan sänktillsatsen.
    För egen del har jag 2 st handöverfräsar, en Bosch 12 mm och en 8 mm DeWalt och fundera på att köpa en tredje. Den sista tror jag kallas kantfräs. Fördelen med denna är att den är liten och lätt och enkel att balansera på en kant.
    Du har ju tänkt igenom dina behov, så ett tips är väl att gå till en välsorterad butik och klämma och känna på maskinerna. Det bästa är ju om du kan få prova dem också.

7.    länk #7
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Om vi pratar den gamla (nuvarande alltså) GMF:en så har den fått en hel del skit för att höjdjusteringen inte har någon form av mikrojustering. Det har Dewalt löst bra på 26200:an. Eventuell rund bas är ju en fördel men på 26200:an är hela baksidan på basen rundad så vill man bara köra den mot en kant i en jigg är det inget problem.
    Gör man fel får man lida.

8.    länk #8
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    När vi ändå är inne på fräsar, hur stor fräs behöver man fär att fräsa ner 12 eller 16mm golvvärme i 22mm golvspån?
    Lär man upp mot en 15-1600W eller orkar en 1000W med?

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011

Jag skulle satsa på en riktigt kraftig maskin, typ 2000W

10.    länk #10
    RtZ

Det jag funderar lite på är avsaknaden av handtag på 26200an, att man kan köra den med en hand. Ni som har en sådan; stör det er inte att den saknar handtag i det läget?

Om vi pratar den gamla (nuvarande alltså) GMF:en så har den fått en hel del skit för att höjdjusteringen inte har någon form av mikrojustering. Det har Dewalt löst bra på 26200:an. Eventuell rund bas är ju en fördel men på 26200:an är hela baksidan på basen rundad så vill man bara köra den mot en kant i en jigg är det inget problem.
    Vad är det för skillnad mellan 26200an och 26204K? Den senare är "bara" en uppdatering av 26200?

Jag skulle satsa på en riktigt kraftig maskin, typ 2000W
    Men blir inte en sådan tunghanterlig för finsnickeri, som att avrunda en bordskant m.m?
    Senast redigerad av RtZ 2011-09-28 11:43

11.    länk #11
    jacs avatar
    jac

Vad är det för skillnad mellan 26200an och 26204K? Den senare är "bara" en uppdatering av 26200?
    Om jag har fattat det rätt så är det samma maskin men 26204K innehåller hela kitet med både "fixed-base" och "plunge-base" mfl tillbehör. 26200 är bara maskinen med "fixed-base". Den senare är väl främst tänkt för typ kantfräsningar osv med en hand.

Jag köpte 26200an som komplement till min Festool OF1010, främst att ha som kantfräs, då var inte "plunge" basen med handtag intressant. Skall du ha den som enda fräs så är nog hela kittet intressantare. Men frågan är om du då inte skall gå upp lite i storlek?
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

12.    länk #12
    RtZ

Kikar just på en GOF 1300 CE. Mycket watt och inte alltför tung. Är det något att ha? Och det är väl steget högre än D26204K..

Ett problem som jag stött på är att bara Shop-Seltmann godtagit mitt VAT-nr. Har registrerat mig hos flera andra ehandelsföretag, men de påstår att mitt nummer inte är giltigt

Jag har ju själv kollat upp numret på http://ec.europa.eu/taxation_customs...tedLanguage=EN och fått resultatet att det är giltigt

13.    länk #13
    RtZ

Jag har kikat på Makita RP2301FCX, men utseendet skiljer sig mellan ToolStop och Axminster (med avseende på styrskenan undertill). Är det verkligen samma maskin??

http://www.toolstop.co.uk/makita-rp2...ter-240v-p6841
    http://www.axminster.co.uk/makita-rp...er-prod796942/

Vet att jag kikat på denna Maikta förut, men den lockar fortfarande Och denna modell (dessa modeller!?) har varvtalsreglering?

Men Bosch GOF2000CE verkar inte så dum heller.

Känner mig ganska rådvill just nu. Men gillar Makitan!! Och om man köper denna Makita, vilken "styrskena" får man till??

Edit: Det är väl detta som kallas för anhåll, som man ser undertill?
    Senast redigerad av RtZ 2011-09-29 02:29

14.    länk #14
    jacs avatar
    jac

Jag antar att du har koll på det men bara för säkerhets skull vill jag ändå nämna det igen...

När du tittar på fräsar från UK så tänk på hylsans storlek:
    UK/US standard är frässtål med skaft i tumstorlekar: 1/4", 1/2" medan vi kör med (6mm), 8mm, 12mm.

Prismässigt kan frässtål med fördel köpas från UK men om man räknar med att behöva något snabbt och då vill handla lokalt så är det en fördel att välja 8mm. Tänker man sig att ha flera fräsar så är det ju också trevligt att slippa köpa separata stål till varje fräs.

I många fall finns det 8mm hylsor att köpa som reservdel/tillbehör om man beställer från UK men det finns vissa maskiner där man inte bara kan byta hylsa. Något att kolla upp innan köp alltså.

Själv har jag valt att stanadardisera på 8mm till de små fräsarna medan den stora som skall bordsmonteras får gå med 1/2" (även om jag har möjlighet att byta till 12mm på den också).
    Senast redigerad av jac 2011-09-29 08:59
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2011

Det jag funderar lite på är avsaknaden av handtag på 26200an, att man kan köra den med en hand. Ni som har en sådan; stör det er inte att den saknar handtag i det läget?

Men blir inte en sådan tunghanterlig för finsnickeri, som att avrunda en bordskant m.m?
    Lite klumpig blir den ju men jag tycker inte det gör så mycket med en fräs eftersom den ju "står" när man använder den.
    Vad kostar Makitan? KIkade på en Makita i helgen men den saknade finjustering vilket jag ser som en stor nackdel

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42