Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Stockholm

Jag har kikat på Makita RP2301FCX, men utseendet skiljer sig mellan ToolStop och Axminster (med avseende på styrskenan undertill). Är det verkligen samma maskin??

http://www.toolstop.co.uk/makita-rp2...ter-240v-p6841
    http://www.axminster.co.uk/makita-rp...er-prod796942/

Edit: Det är väl detta som kallas för anhåll, som man ser undertill?

Jag har en sån, inköpt från Axminster. Den har mycket riktigt det parallellanslag som syns på deras bild.

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

När vi ändå är inne på fräsar, hur stor fräs behöver man fär att fräsa ner 12 eller 16mm golvvärme i 22mm golvspån?
    Lär man upp mot en 15-1600W eller orkar en 1000W med?
    Jag fräste vändningarna i LKs spårade spånskivor med GMF 1400 CE och effekten var inget som hellst problem.
    Frässtålen tar dock mycket stryk eftersom det är mycket skräp och skit i spånskivan och jag kanske forcerade lite för mycket så att stålet blir varmt. Hur mycket skall fräsas?
    Skulle inte rekommendera att fräsa mer än vändningarna det tar tid och sliter mycket på stålen.

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

GMF 1400 CE är klart att rekommendera.
    Fasta bottenplattan använder jag mest för att den har bra finjustering och ligger nära arbetsstycket och oftast fräser jag kanter.
    Insticksenheten har enbart använts ett fåtal gånger i hop med parallellanslaget när jag fräser mitt på arbetsstycket.

4.    länk #19
    heckes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Östergötland

Om det är en halvstor maskin du ska ha så skulle jag hellre ta en DW 622K.
    I den nya uppdaterade varianten (jämfört med klassikern DW 621) så kan du även köra 1/2" och 12 mm.
    Såg att den fanns till bra pris (2964 kr) på Toolstop. De har även en liten Youtube recension.
    http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dw6...er-240v-p14981
    Measure twice - Cut once...

5.    länk #20
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Jag fräste vändningarna i LKs spårade spånskivor med GMF 1400 CE och effekten var inget som hellst problem.
    Frässtålen tar dock mycket stryk eftersom det är mycket skräp och skit i spånskivan och jag kanske forcerade lite för mycket så att stålet blir varmt. Hur mycket skall fräsas?
    Skulle inte rekommendera att fräsa mer än vändningarna det tar tid och sliter mycket på stålen.
    2x12m2 är det som skulle frästs.

6.    länk #21
    RtZ
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västra Götaland (Göteborg)

Va kul att läsa så många inlägg om erfareheter med handöverfräsar!

Jag är inne på Axminster nu och kikar på "Festool OF 1010 EBQ-Plus Router - 240V " för £305 exkl VAT. Kanske lite för mycket jämfört med vad jag från början hade tänkt, men säkert ett ruggigt bra verktyg? Dock kanske vikten på 2.6kg kan kännas lite för lätt och "sladdrigt"? Vad tycker ni som fräst med denna?

http://www.axminster.co.uk/festool-f...40v-prod19823/

Annars är jag just nu mest intresserad av DW622K från Toolstop. £234 exkl. VAT.
    http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dw6...er-240v-p14981
    Senast redigerad av RtZ 2011-09-29 21:19

7.    länk #22
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Jag personligen älskar pistolgreppet som bland annat festool har. Kan inte tänka mig en fräs i den storleken utan det. Att den är lätt är bara en fördel.

Mvh Pär H

8.    länk #23
    RtZ
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Västra Götaland (Göteborg)

Jag vill bara meddela alla intresserade att jag har gjort mitt val, kommit fram till en rimlig slutsats och beställt en handöverfräs! Och valet blev en........ Festool OF 1010 EBQ 240V från Axminster!

9.    länk #24
    Evil Presleys avatar
    Junior medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Skåne

Vågade inte ens föreslå OF1010 med tanke på trådens början. Det är en fantastisk maskin som nog kommer göra dig glad många gånger om. Dyr - ja. Bra - ja.

10.    länk #25
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: VG

När vi ändå är inne på fräsar, hur stor fräs behöver man fär att fräsa ner 12 eller 16mm golvvärme i 22mm golvspån?
    Lär man upp mot en 15-1600W eller orkar en 1000W med?
    När jag fräste mitt golv lånade jag en fräs av en polare så jag hade två stycken. Först en på 1400w (har jag för mig det var) som jag körde med en 16mm notfräs i tre pass, och sedan en 600w bosch som jag körde med en 19mm radiefräs. Det gick riktigt fint och jag fick ett spår med nyckelhålsform som gjorde att både aluminiumplåtarna och slangen snäppte in i golvet på ett mycket smidigt sätt. Jag hade inga som helst problem med att stålen slets på de 13 kvm jag körde upp, cc200, och fräsarna orkade hur fint som helst. Bild på mitt golv finns i nån annan tråd om golvvärme och/eller fräsning.

11.    länk #26
    jacs avatar
    jac
    Senior medlem Medlem: Sep 2007
    Ålder: 45
    Län: Skåne

Jag vill bara meddela alla intresserade att jag har gjort mitt val, kommit fram till en rimlig slutsats och beställt en handöverfräs! Och valet blev en........ Festool OF 1010 EBQ 240V från Axminster!
    Grattis, du kommer helt säkert att bli nöjd med den!
    När jag skulle köpa fräs för några år sedan så gjorde jag "misstaget" att känna på denna bland de första jag tittade på. Efter det kändes ingen annan fräs riktigt bra. Jag kan bara hålla med om det som sagts innan: pistolgreppet är helt underbart på en fräs i denna storleken.
    "Man is a tool-using animal...
    Nowhere do you find him without his tools; without tools he is nothing,
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

12.    länk #27
    vojmas avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2006
    Län: Norrbotten

Jag fick hem min DW26204:a från Axminster i veckan.

Dock så var både 1/4" frässatsen och 8 mm spännhylsan som jag beställde reststnoterade så jag har inte kunnat prova den än

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42