Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2008
Län: Sveriges framsida
Byta avloppspump till Bauknecht WAK 4560
Hej
Har fått strul med min tvättmaskin. Den har slutat att tömma ut vattnet och jag har plockat ner och rengjort alla slangar mellan avloppspumpen och själva tvättrumman, även avloppsslangen. Hittade inget märkvärdigt där utan blev nästan förvånad över att det var så rent (tvättmaskinen är från 2007) hade nästan räknat med mer. så jag undrade va fasen det är som kan spöka och fick då plockat bort den gröna propellern som sitter magnetiskt fast i höljet (se bild) och jag antar att pumpen funkar så att en spole får ström och det bildas magnetiskt fält och så snurrar propellern. till saken hör då att det samlats en satans massa tvättmedel blandat med massa gojs. som fyllde hela det svarta hålutrymmet. Vilket jag tror måste ha fått pumpen att haverera? för jag har rengjort den och testat att sätta igång maskinen igen men utan framgång och får precis samma varningslampa som innan "töm pumpen", den bara brummar, på sin höjd inte det där riktiga spinnet som man hör när vattnet pumpas ut.
Så nu till mina frågor.
Hur länge brukar pumpar hålla?
Hur stor är sannolikheten att det är något annat fel (tex kanske elfel?) än just pumpen? för om jag köper en ny pump kostar det mig ca 850kr vad jag kunnat hitta på nätet, och skulle det inte vara det felet så är det ju nästan lika bra att köpa en ny.
Det verkar ju inte vara någon raketforskning kring en tvättmaskin då detta är mitt första möte men hoppas på att någon här har mer erfarenhet kring detta problem.