3 342 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Bara Bosch och Makita som har kickbackstopfunktion på vinkelslipar?
Medlem
· Västernorrland
· 62 inlägg
Är det bara Bosch och Makita som har kickbackstop-funktion på sina vinkelslipar? Jag har inte sett ett enda av de övriga märkena ha denna funktion.
Gör funktionen övriga vinkelslipar omoderna? Hur lång tid dröjer det innan de övriga märkena får denna funktion? Är det typ någon femårs patentperiod som måste gå ut först?
Gör funktionen övriga vinkelslipar omoderna? Hur lång tid dröjer det innan de övriga märkena får denna funktion? Är det typ någon femårs patentperiod som måste gå ut först?
Jag var på arbete och hade en sån vinkelslip det stod "kickback protection" på och så fort man skulle göra nåt så stannade vinkelslipen. Enormt irriterande så jag tänkte att det var ju en bra funktion om än extremt överkänslig.
Tillslut visade det sig att det var kabeln in till maskinen som var glapp och det var därför den stannade hela tiden, när kabeln var fixad stannade den aldrig sen
Vad gäller frågan vet jag tyvärr inte svaret.
Tillslut visade det sig att det var kabeln in till maskinen som var glapp och det var därför den stannade hela tiden, när kabeln var fixad stannade den aldrig sen
Vad gäller frågan vet jag tyvärr inte svaret.
Gammal tråd men kan vara fint att samla de som dyker upp. Har letat men tyvärr kostar den billigaste, när jag sökte idag 1250 kronor (DeWalt) . Samtliga 125mm.
Vinkelslipar med överlast- kickbackskydd
Flex Tools LE 9-10 125 (900 W) , har både nollströmbrytare, mjukstart, varvtalsreglering och något som benämns som stopp vid kickback. Lite dyrare än övriga.
DeWalt D28133 (1200 W), nollströmbrytare, kickback-skydd.
Bosch GWS 11-125CI eller CIE (1100 W), nollströmbrytare, mjukstart och kickback-skydd. CIE med varvtalsreglering. Finns nog fler Bosch med samma funktioner.
Makita 9565H (1100 W) kickback-skydd (super joint system) vet ej ifall den har mjukstart eller nollströmbrytare.
Makita 9565CF01 (1400 W), kickback-skydd (super joint system), mjukstart. Vet ej om den har nollströmbrytare.
Hilti DAG, DEG mfl Verkar finnas i en uppsjö varianter med alla ovan nämnda finesser. Kickbackskyddet kallas ATC .
Om någon hittar fler, kopiera gärna denna lista och komplettera med det nyfunna.
Vinkelslipar med överlast- kickbackskydd
Flex Tools LE 9-10 125 (900 W) , har både nollströmbrytare, mjukstart, varvtalsreglering och något som benämns som stopp vid kickback. Lite dyrare än övriga.
DeWalt D28133 (1200 W), nollströmbrytare, kickback-skydd.
Bosch GWS 11-125CI eller CIE (1100 W), nollströmbrytare, mjukstart och kickback-skydd. CIE med varvtalsreglering. Finns nog fler Bosch med samma funktioner.
Makita 9565H (1100 W) kickback-skydd (super joint system) vet ej ifall den har mjukstart eller nollströmbrytare.
Makita 9565CF01 (1400 W), kickback-skydd (super joint system), mjukstart. Vet ej om den har nollströmbrytare.
Hilti DAG, DEG mfl Verkar finnas i en uppsjö varianter med alla ovan nämnda finesser. Kickbackskyddet kallas ATC .
Om någon hittar fler, kopiera gärna denna lista och komplettera med det nyfunna.
Redigerat:
Jag har tittat en del på boschs vinkelslipar nyligen, och som jag förstått det så har dom precis gjort om sitt modellprogram lite. Den som hette 11-125 är nu uppgraderad till 12-125. Dock finns det en ny modell som har övertagit namnet 11-125. Den nya modellen är lite enklare och saknar kickback-skydd. Den saknar nog nollvoltsbrytare också. Just nu verkar både den gamla och de nya varianterna finns ute så man får ha lite koll om man är på jakt efter en och inte bara gå modellnamnet.
Makita har iaf inte nollströmsbrytare. Medan Boschen som uppges ha mjukstart verkar sakna det, rycker till ordentligt vid start.
Bosch har ökat på upptagen effekt med 100 watt på de flesta modeller vilket är riktigt bra tycker jag, svårt att hitta en 125 mm vinkelslip på 1,5 kW så de är nog ganska ensamma om det nu.
Bosch har ökat på upptagen effekt med 100 watt på de flesta modeller vilket är riktigt bra tycker jag, svårt att hitta en 125 mm vinkelslip på 1,5 kW så de är nog ganska ensamma om det nu.
Intressant ang. namnsättningen på 11-125-vinkelspliparna. Själv köpte jag en 11-125 CIH, och den har definitivt Kickback-skydd. Även 11-125 CI ska ha det. Någon som har koll på vad "H" står för när det gäller GWS-vinkelsliparna?pyro skrev:Jag har tittat en del på boschs vinkelslipar nyligen, och som jag förstått det så har dom precis gjort om sitt modellprogram lite. Den som hette 11-125 är nu uppgraderad till 12-125. Dock finns det en ny modell som har övertagit namnet 11-125. Den nya modellen är lite enklare och saknar kickback-skydd. Den saknar nog nollvoltsbrytare också. Just nu verkar både den gamla och de nya varianterna finns ute så man får ha lite koll om man är på jakt efter en och inte bara gå modellnamnet.
/A
Dom har som sagt nyss ändrat på sitt sortiment. Köpte själv en 11-125 CI i fredags. Det är den gamla modellen, så jag har också kickback-skydd. Men enligt boschs hemsida så har 11-125 inte kickback-skydd (längre).Alko skrev:
http://www.bosch-professional.com:80/se/sv/ocs/Verktyg/101278/28144/sma-vinkelslipar/gws-11-125/
Hittar väldigt lite info på nätet om din vinkelslip. Den verkar vara lite ovanlig. Tittade på 15-serien och där verkar det som H-varianten har ett lite annat grepp och saknar möjligheten att låsa den i on-läge. Kan det vara samma på 11-serien?
Liknande trådar
-
Diskmaskin Bosch värmer bara vattnet ibland - hur felsöka?
Vitvaror -
Köpråd Kap/Gersåg - Makita vs Bosch
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad köpa som 2:a märke, makita, Bosch
Köpråd sticksåg, val mellan Bosch, Festool, Makita
Val/hjälp vid köp av sticksåg (Bosch GST 90 e vs. Makita 4351FCTJ)
Verktyg, Maskiner & Fordon