Byggahus.se
Med endel hjälp (ganska mycket) så påbörjade jag för snart ett år sedan ett bygge av en spånhuv till min rikt- och planhyvel. Alltså en huv kopplad till spånsugen som skulle ligga på riktbordet när jag planar och fånga upp spånen. För att kunna ha lite koll på om det sätter igen så tänkte jag göra "locket" i genomskinlig plast. Jag hittade något som verkade lämpligt på Bauhaus, tyvärr komer jag inte ihåg vad det var för typ av plast.

Hursomhelst så visade det sig idag att plasten i fråga inte var så lämplig som jag tänkt mig. Ovansidan av spånhuven är något avsmalnande i höjdled samt avslutas med en böj rakt nedåt. Detta skulle inte vara några problem, jag tänkte mig att värma med varmluftspistolen och sedan enkelt böja skivan till rätt form. När allt annat äntligen var klart igår så sågade jag till en bit av plasten och gjorde mig visst besvär mede att få det snyggt. Plasten monterades sedan i ena änden för att lätt kunna böjas till rätt form med sidorna på huven som mall. Jag värmer en stund och trycker försiktigt nedåt. PANG så spricker plasten rakt över. Jag tänker att jag nog måste värma lite mer innan jag böjer så jag sågar till en ny bit (lite mindre snygg denna gång) och provar igen. Nu låter jag bli att trycka utan tänker låta plasten i princip böjas av sin egen tyngd. Efter en stund så... PANG... den spricker igen.

Jag är övertygad om att det på stället där jag tog plasten stod en skylt om att plasten var lätt att berbeta och forma med värme. Men så verkar inte vara fallet. När jag skrivade fast plasten inför sista försöket så sprack den även vid en av skruvarna för att jag drog lite för hårt.

Resten av plastarket hade jag tänkt använda till SUVA skydd, skydd för frässtål eller klinga vid ltie mer avancerade jiggbyggen mm. Men en plast som spricker med otrevliga skärvor såhär lätt verkar inte lämplig till detta.

Efter denna långa inledning så kommer jag nu fram till frågan: Finns det någon som kan rekommendera en lämplig genomskinlig plast med följande egenskaper:
* 3-5 mm tjock
* oskör, dvs lite "seg" så den inte spricker så lätt med vassa skärvor
* lätt att forma genom uppvärmning med tex varmluftspistol
* lätt att bearbeta med såg och fräs
* Lätt att köpa på de "vanliga" ställena (Hornbach, Bauhaus, K-Rauta mfl) eller ivarjefall i Malmö-Lund trakten.

Innan jag köpte ovan nämnda bit så kollade jag med den lokala glasmästarern. Tyvärr har jag glömt vad han rekommenderade men hans pris på att ta hem något var inte i närheten av att vara rimligt. Dessutom blev det till att beställa väldigt stora bitar.
 
Polykarbonat. Används i isjockeyrinkar.
 
PC säljs bland annat under hsndelsnamnet Lexan hör med en glasmästare. Det du har fått heter troligen Polymetylmetakrylat, PMMA. Det är som du har insett inte lämpligt som skydd mot flygande föremål


Skickat med Tapatalk
 
Jag tackar! Polykarbonat (Lexan, Makrolon) känner jag igen, det är naturligtvis det jag är ute efter.

Nu har jag dessutom googlat runt lite mer och det verkar som om det finns ett företag i närheten som sysslar just med att tillverka diverse prylar (kåpor, huvar, maskinskydd mm) av just detta material. Jag får väl ta en tur förbi dem på måndag och kolla om de kan tänka sig att sälja en bit till en privatperson. Annars finns det väl fler glasmästare än den jag pratade med i fjol.
 
Sedan är ju frågan hur mycket du kommer att se, dammet fäster ganska bra pga den statiska elektriciteten.

Protte
 
Tror inte det är ett reellt problem. Jag har genomskinliga sidor av Lexan på mitt hemmabyggda klingskydd till bordssågen. Där hamnar inte någon mängd damm att tala om.
 
Tror att det var polystyren (PS) om det var så skört och köpt på Bauhaus.
 
Hej Stefan! Vi känner faktiskt varandra sedan KTH polymer...
Anledningen till att jag föreslog PMMA är att jag vet att Bauhaus säljer sådana skivor. Någon PS har jag inte sett där.


Skickat med Tapatalk
 
Jo jag kommer ihåg en viss Mattias P därifrån...

På Bauhaus i Bromma har de PS-skivor.. som ju kan va användbart t.ex. som tavelglas.
Att det är sprött är ju inte alltid en nackdel t.ex. om man vill att det ska vara lätt att rista och bryta av.
 
Nu när jag läser detta så klarnar minnet nog också. Jag är ganska säker på att det var PS jag fick tag på. Det var nog så att jag var inne på Bauhaus vid ett tillfälle och såg att det fanns något (PC?) som enligt skylten var formbart mha varmluft och i övrigt lätt att bearbeta. När jag kom nästa gång så noterade jag att skivorna var av annat format än vad jag mindes men förutsatte av någon anledning att det var samma material. Jag kan nu nästan minnas att det kan ha stått polystyren på etiketten men det var inget jag bekymrade mig om just då. :(

Nonkan: Tack för länken, verkar vara ett bra ställe. Tyvärr ligger det inte direkt i närheten men hittar jag inget lokalt kan det vara en bra ide att kontakta dem.

Protte: Jag räknar inte med någon full sikt i de flesta fall men utgår från att det blir bättre än MDF eller plyfa :) . När det gäller hyveln så vill jag mest kunna se att det inte sätter igen. Men sedan har jag lite andra projekt i tankarna också där det kan vara en större poäng med att kunna se klingan/skäret eller vad det nu kan vara. Tex originalskyddet till GTS10 är ju av genomskinlig plast. Visst dammar det men man ser ändå lite av vad som händer, framförallt vill jag på en såg kunna se att inga gamla småremsor sitter ivägen innan jag börjar såga.
 
Bara som uppföljning kan jag berätta att jag fick bra hjälp av detta företaget: http://www.plastmekano.se/
Det var inga problem att köpa en bit hos dem. Kanske inte helt billigt men jag fick det jag ville ha utan problem och lite tips på vägen. För att bocka polykarbonat så rekommenderade de vanlig plåtbock utan värmning upp till 6mm tjocklek vilket verkar smidigt (om man har tillgång till en plåtbock då alltså...).
 
Hahaha då blir det en ny investering dårå!? Man ska alltid ge sig in i projekt där man MÅSTE köpa nya verktöj, det ser bättre ut hos frugan än om man bara köper för skojs skull :)
 
+1 på det Masses.
 
Ja, särskilt när frugan är intresserad av projektet i fråga.

Den superlogiska slutsatsen blir... Köp en plåtbock till dig själv och gör en spånhuv till frugan, så blir alla nöjda ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.