Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag börjar inse att en fin och hyfsat stor hylsnyckelsats skulle behövas i hushållet. Vad rekommenderas? Pris är inte viktigt. Långsiktig hållbarhet och rätt skurna verktyg desto viktigare.
Farsan har haft sin Kamasa-sats sedan 70-talet och den verkar vara omöjlig att ha sönder. Farbrorns "äkta" Bahco-sats från 70-talet är något man suktar efter, men det märket är väl knappast samma sak längre?
Farsan har haft sin Kamasa-sats sedan 70-talet och den verkar vara omöjlig att ha sönder. Farbrorns "äkta" Bahco-sats från 70-talet är något man suktar efter, men det märket är väl knappast samma sak längre?
Vet inte om Bacho anses vara samma som det tidigare var - Har själv en sån här från Kamasa och den är rugggit bra med stabila hylsor och bra nycklar.
Lite overkill på småhylsor och bits - Det är inte det man behöver i ett set. Däremot är långa 8mm och 10mm små favoriter som används flitigt.
Skulle jag handla en nya idag skulle det bli denna också från Kamasa - Just nu på REA hos Jula dessutom. Bra pris för mycket i lådan!
Kortfattat - I mitt tycke; Köp Kamasa.
Lite overkill på småhylsor och bits - Det är inte det man behöver i ett set. Däremot är långa 8mm och 10mm små favoriter som används flitigt.
Skulle jag handla en nya idag skulle det bli denna också från Kamasa - Just nu på REA hos Jula dessutom. Bra pris för mycket i lådan!
Kortfattat - I mitt tycke; Köp Kamasa.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag är inte intresserad av tum-delar så den med 92 delar verkar ju rätt.
http://www.kamasatools.com/sv/Produkter/Hylsnyckelsatser/Mekanikersatser/Mekanikersats-92-delar-mm/
http://www.kamasatools.com/sv/Produkter/Hylsnyckelsatser/Mekanikersatser/Mekanikersats-92-delar-mm/
Jag har 2st av denna http://www.tradera.com/HYLSNYCKELSA...3-7-94-DELAR-NY-SATS-auktion_302437_130025604
Amerikanerna tycker ju Snap-On är världsbäst, och nog är de bra, men om de står särskilt mycket högre än Gedore, Stahlwille, Facom med flera är jag inte lika säker på. Till saken kan ju sägas att Snap-On ägs av samma firma som äger Bahco och en del verktyg, tex den elektroniska momentnyckeln, är med vissa små detaljer som skiljer exakt samma från båda märkena. Kamasa är helt ok, deras supersmidiga spärrskaft är trevliga att arbeta med, men jag tror de gamla svarta i komposit höll bättre.
Hazet Stahlwille eller Facom hade jag satsat på. Bahco var världsbäst på de mesta inom handverktyg men riskkapitalet har förstört företaget o numera tillverkas inget i sverige. Tyvärr.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tum eller inte, köp en mm sats och komplettera med 1/2" och 9/16" så passar det "allt".
Hylsor verkar inte vara så kinkigt med tillverkare, jag har en sats köpt på Lantmanna för 99 spänn och den är minst 45 år, spärrskaftet har gått sönder men i övrigt har det hållit.
Kamasa ÄR bra grejor.
Protte
Hylsor verkar inte vara så kinkigt med tillverkare, jag har en sats köpt på Lantmanna för 99 spänn och den är minst 45 år, spärrskaftet har gått sönder men i övrigt har det hållit.
Kamasa ÄR bra grejor.
Protte
Jag köpte en sats på Bauhaus (med 12 års garanti) som jag tycker är rätt OK, finns i lite olika utförande, tror jag gav ca 1200 för den största med 1/2 och 1/4. Bra urval av korta och långa hylsor, plåtlåda, ganska kompakt, men inga ringnycklar.
Stämplade nr på hylsorna är bra, dom som bara är etsade kan vara svåra att se efter ett tag.
Stämplade nr på hylsorna är bra, dom som bara är etsade kan vara svåra att se efter ett tag.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Jag har 138-delars från jula, och använder både tum och mm !
Jula är dock inget att ha när det kommer till reklamationer, trots livstids garanti på kamasa..
Drog sönder det lilla spärrskaftet med 10mm bitsen (och lite övervåld.. shhh..) for in på jula, de ville inte hjälpa mig utan kvitto (blåst bort) så ringde kamasa sverige för att fråga om reservdel, blev rekommenderad att åka till en "stjärnåterförsäljare" (laitis), sagt och gjort, åkte till närmsta, sa hej och fick ett nytt spärrskaft, no questions asked ! :O
Så kamasas garanti kan man lita på, från rätt håll.. Min facom polygrip känns bra, kan hända att deras andra verktyg är av samma kvalite
Den där 92-delar du kollat på Johan känns relativt komplett, saknar 16x17 lednyckel, 11 och 16mm blocknyckel, 16 vanligare än 11, men fortfarande ovanlig !
Jula är dock inget att ha när det kommer till reklamationer, trots livstids garanti på kamasa..
Drog sönder det lilla spärrskaftet med 10mm bitsen (och lite övervåld.. shhh..) for in på jula, de ville inte hjälpa mig utan kvitto (blåst bort) så ringde kamasa sverige för att fråga om reservdel, blev rekommenderad att åka till en "stjärnåterförsäljare" (laitis), sagt och gjort, åkte till närmsta, sa hej och fick ett nytt spärrskaft, no questions asked ! :O
Så kamasas garanti kan man lita på, från rätt håll.. Min facom polygrip känns bra, kan hända att deras andra verktyg är av samma kvalite
Den där 92-delar du kollat på Johan känns relativt komplett, saknar 16x17 lednyckel, 11 och 16mm blocknyckel, 16 vanligare än 11, men fortfarande ovanlig !
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Jag har Bahcos S106 (köpt 2003) samt S330 (köpt 2005) (alltså av dom nyare Bahco), jag tycker det är utmärkt kvalitet. Används väldigt flitigt och allt ha rhållit bra, spärrskaften är mycket bra. Så även fast det inte tillverkas i Sverige längre är det inte värdelösa verktyg. Föredrar det framför Kamasa alla gånger. Sen har jag äldre Bahco-satser också (liksom övriga handverktyg) och dom är bra, men ärligt talat tror jag nog dom här nyare jag har kommer att hålla mååååånga år.
Kamasa är dom enda verktyg jag faktiskt dragit sönder, hylsor har spruckit och lednycklars hylsor har också spruckit.
Biltema fungerar också, dock tycker jag deras satser är dåligt komponerade, den stora satsen har 1/4" upp till 13, sen 3/8" från 14 och 1/2" från 2* (minns inte), vill ha överlapp där, typ 3/8 från 10 el 13, 1/2" från 17 el 19.
Dock har biltema grövre dimensioner på alla verktyg, Bahco är smidigare, liksom alla andra märkesverktyg (Kamasa tyvärr för tunna då)
Mitt råd är att man ska fundera på hur man ska använda verktygen och hur mycket man vill satsa i pengar, och sedan köpa utifrån det.
Edit, 92-delars satsen från Kamasa du kollat på ser vettig ut, Men, jag skulle sakna 11 och 19 på blocknycklarna väldigt mycket, även 16, Lednycklar brukar ju tyvärr inte 16x17 och 18x19 följa med i satser, men det kan man ju ha bredvid.
Kamasa är dom enda verktyg jag faktiskt dragit sönder, hylsor har spruckit och lednycklars hylsor har också spruckit.
Biltema fungerar också, dock tycker jag deras satser är dåligt komponerade, den stora satsen har 1/4" upp till 13, sen 3/8" från 14 och 1/2" från 2* (minns inte), vill ha överlapp där, typ 3/8 från 10 el 13, 1/2" från 17 el 19.
Dock har biltema grövre dimensioner på alla verktyg, Bahco är smidigare, liksom alla andra märkesverktyg (Kamasa tyvärr för tunna då)
Mitt råd är att man ska fundera på hur man ska använda verktygen och hur mycket man vill satsa i pengar, och sedan köpa utifrån det.
Edit, 92-delars satsen från Kamasa du kollat på ser vettig ut, Men, jag skulle sakna 11 och 19 på blocknycklarna väldigt mycket, även 16, Lednycklar brukar ju tyvärr inte 16x17 och 18x19 följa med i satser, men det kan man ju ha bredvid.
Redigerat: