Jag har fått överta en begagnad tigersåg, en Hilti WSR 1200-PE. Jag tänkte testa den i helgen, men fick den inte att fungera. Motorn gick, men sågbladet var still. Jag har testat med funktionsväljaren både i pendlingsläge och utan och med olika slagtal. Vilket är de enda reglagen förutom strömbytare och strömbrytarspärr jag lyckats identifiera (både fysiskt på sågen och i manualen jag surfat fram).

Min gamla, billiga tigersåg är inte så avancerad, i med sladden och kör typ.
Har jag missat något (möjligen trivialt :blushing:) med detta underverk eller är det fel på maskinen?

(Tidigare brukare är ett par led bort, så jag vet inte om huruvida den fungerade när jag tog över den).

Högst sannolikt är den trasig, men till en Hilti finns det reservdelar. Du kan hitta sprängskiss till maskinen på Hiltis amerikanska sida. Själv skulle jag aldrig ta i en begagnad Hiltimaskin, eftersom man nästan med säkerhet vet att den har gått hårt på ett bygge, eller i det här fallet kanske en rivningsfirma.

Trist, men det var värt ett försök. Tror inte att jag kommer iddas försöka få liv i den, särskilt som du har rätt i att den ser ut att ha levt ett hårt liv.
Min Epa-såg med bra blad fungerar egentligen utmärkt för mina syften, även om det hade varit kul att ha en Hilti.

Om det glädjer dig så vill jag påstå att det inte är en speciellt bra tigersåg :) Den sågar kanon men ergonomin i handtaget är under all kritik. Det går heller inte att hålla den dinglandes i ena handen mellan snitten för då riskerar man att komma åt avtryckaren.

Ok, jag tröstar mig med det :-).

Jag vet inte om det var just denna, men jag hyrde en Hilti tigersåg på Remirent när jag fräste in pottor för spottar i ett spåntak hos en kund. Luftinsuget på den satt bak vid handtaget och den sög hela tiden in spån/damm som ramlade ner så det täppte ju igen insuget hela tiden. Kändes ju inge vidare direkt...

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.