Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Blekinge

Montering av belysning på Makita LS1013

Insåg ikväll att jag hade grejerna som krävdes och att det skulle kunna finnas ett behov av belysning av kapstället på min nyinköpta Makita Kap/gersåg.

Här är atiraljerna som krävdes för modden.
    1st batterieliminator 12v DC 700mAh från nån apparat som förmodligen inte finns mer
    1st självhäftande LED strip säljs på 5m rulle egentligen men jag hade bara en stump på ca 30cm.

Såhär blev lyset i ett mörklagt utrymme, riktigt bra krut i denna LED strippen.
    lyser upp betydligt bättre än brossans GCM8 S.

Här syns sågen från sidan, man kan se ungefär var jag har tejpat LEDstrippen.
    Även i ett upptänt garage så lyser det skarpt.

Ett lagom gratis pyssel en fredagskväll som denna när dansprogrammet rasslat igång på burken, så den bättre hälften är sysselsatt.

Mvh Fredrik

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Ålder: 23
    Län: Norrbotten
    Blogginlägg: 5

Smidigt !
    Tjuvkopplade du in dig i maskinen med batterieliminatorn sen eller kör du dubbla kontakter ?

3.    länk #3

Jag funderade på att koppla in mej i maskinen men jag va inte riktigt sugen på att trixa i sågen då den är helt ny. så än sålänge (förmodligen så länge belysningen får sitta där) så strapsade jag ihop kablarna o satte en 2-1 förgreningskontakt så att man inte snor något extra uttag. När man t.ex kopplar sågen till dammsugaren.

Mvh Fredrik

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: .

Stiligt, har funderat på att göra nått liknande till min bandsåg men inte hittat nån bra lampa. Var har du köpt listen?

5.    länk #5

Jag har fått LED snutten över från ett ställe. Jobbar som elektriker.
    Just denna säljs på 5m rulle finns bla hos Elektroskandia (elgrossist)
    Men jag hörde av en kollega på jobbet att den fanns hos den lokala lampaffären för ca 1000:-/5m
    Inte helt gratis så sett, men har man användning av de andra metrarna nån annanstans, så kan man ju nyttja "spillet" på många ställen. Jag funderar på att köpa en rulle och montera i köket ist för halogen spots, eller/och så blir det monterat under badrumskommoden så det lyser ner på golvet, då kanske med dimmer. Trappnosarna kanske kan va ett annat ställe. Finns massor av ställen som kan behöva lite häftig belysning. Även bandsågen såklart =)
    Värt att nämna är att det finns transformatorer/konvertrar som är avsedda att användas ihop med LEDstrippen men jag tog vad jag hade och det funkar fint. Det ska va 10V likspänning och just denna LEDstrippen drar 4,8W/m

Mvh Fredrik

6.    länk #6

Jag får rätta mej själv. Såg att Lampaffären hade en hemsida =P kostade lite mer för 5m men fanns å andra sidan i kortare längder.
    Länk till Ledstipp

Mvh Fredrik

7.    länk #7
    hahels avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2005
    Ålder: 46
    Län: Norrbotten

Hej,

Molectric brukar ha hyggliga priser på LED-saker och säljer till privatpersoner.
    De har LED-tejp på metervara Ex) http://www.molectric.com/product_inf...roducts_id=595

/Håkan

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Eller kolla upplyst.se. Jag har goda erfarenheter av bl a LED-strip därifrån. Snabba leveranser.

Bosse

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: .

Tack för tipsen, det kan nog tänkas att jag beställer en meter. Synd bara att prislappen var lika häftig som själva listen!

10.    länk #10

Ja, det är ganska "bra" priser, för de som säljer grejerna iaf . Man bör ju tänka på lumen värdet, skiljde en hel del i pris såg jag, den listen jag använder har 200-240lumen/m angivet. Då vet du på ett ungefär vad man kan förvänta sej av starkare/svagare LED strippar.

Mvh Fredrik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen