Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

titebond III

Är det någon som vet vart man kan köpa titebond III billigast.
    4 l flaska

Mvh Pär H

2.    länk #2
    Massess avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2004
    Län: Skåne

Pär!

Ledsen för sent svar men hittade precis detta:
    http://www.swedendro-tools.se/Lim.asp

3.    länk #3
    Thomas_snickares avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Västra Götaland

lägger näsan lite i blöt här, vad är det för skillnad mellan de olika Titebond varianterna, nån som vet och kan sprida ljus över frågan?

Har i hela mitt liv kört med vanlig (enkel) trä lim från Casco, men skulle gärna prova något nytt.
    Köp billigt, gråt varje gång du ska använda den, köp dyrt, gråt en gång, när du betalar.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jul 2007

lägger näsan lite i blöt här, vad är det för skillnad mellan de olika Titebond varianterna, nån som vet och kan sprida ljus över frågan?

Har i hela mitt liv kört med vanlig (enkel) trä lim från Casco, men skulle gärna prova något nytt.
    Står faktiskt på sidan som länkades till nedan. Inga jätteskillander mer än öppettiden och färgen och vattenbeständigheten. Titebond III är just nu min favorit på grund av kombinationen längre öppetttid samt vattenfast. Enda nackdel är den lite mörkare färgen (fördel om du anväder märkt trä).

Vanlig Titebond jämfört med vanligt vitlim, största skillnaden är att den håller sig öppen längre, mer lättpressad, att pipen är mycket bättre, och att det är lättare att få bort limresterna.

Så vitlim har jag till slut slutat med.

--- Mats --

5.    länk #5
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

Vanlig Titebond jämfört med vanligt vitlim, största skillnaden är att den håller sig öppen längre, mer lättpressad, att pipen är mycket bättre, och att det är lättare att få bort limresterna.
    Hur menar du med "mer lättpressad"?

6.    länk #6

Hur menar du med "mer lättpressad"?
    Det finns en eller två andra trådar om Titebond där vi diskuterat att det är lite mer lättrinnande. Det blir därför lättare att pressa ihop bitar med lim mellan, och ännu tydligare om man gjort tappar/tapphål där limmet ligger innanför ett utrymme med bara små springor att komma ut i.

Dessutom har det lite längre öppettid (speciellt för Titebond III). Vitlim har en tendens att sätta sig snabbt så snart det ligger i press, och det gör det i tapp/taphål redan innan man pressat ihop bitarna. För Titebond händer inte det lika tydligt och lika snabbt, så man har lite mer tid på sig att pressa ihop, och kan göra det ofta utan att behöva det där "extra trycket" som man ibland behöver med vitlim för att få det att släppa från den initiala positionen.

--- Mats ---

7.    länk #7
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

Det finns en eller två andra trådar om Titebond där vi diskuterat att det är lite mer lättrinnande. Det blir därför lättare att pressa ihop bitar med lim mellan, och ännu tydligare om man gjort tappar/tapphål där limmet ligger innanför ett utrymme med bara små springor att komma ut i.

Dessutom har det lite längre öppettid (speciellt för Titebond III). Vitlim har en tendens att sätta sig snabbt så snart det ligger i press, och det gör det i tapp/taphål redan innan man pressat ihop bitarna. För Titebond händer inte det lika tydligt och lika snabbt, så man har lite mer tid på sig att pressa ihop, och kan göra det ofta utan att behöva det där "extra trycket" som man ibland behöver med vitlim för att få det att släppa från den initiala positionen.

--- Mats ---
    Då är jag med hur du menar. Har sällan haft problem med detta, men har också märkt att det finns skillnad på olika vitlim angående hur lättrinnande de är.

Ett bra sätt att få bättre kontakt och slippa pressa ut själva limsträngen (press är bra ändå) är att pensla limmet på det istället för att lägga det i strängar. Du gör säkert så redan idag, men tror att andra kan ha nytta av detta enkla tips. Jag använder, efter tips från phl, denna limbehållare med pensel i, fungerar utmärkt http://www.felder-verktyg.se/werksta...0-060-1-0.html

8.    länk #8

Då är jag med hur du menar. Har sällan haft problem med detta, men har också märkt att det finns skillnad på olika vitlim angående hur lättrinnande de är.

Ett bra sätt att få bättre kontakt och slippa pressa ut själva limsträngen (press är bra ändå) är att pensla limmet på det istället för att lägga det i strängar. Du gör säkert så redan idag, men tror att andra kan ha nytta av detta enkla tips. Jag använder, efter tips från phl, denna limbehållare med pensel i, fungerar utmärkt http://www.felder-verktyg.se/werksta...0-060-1-0.html
    Håller med, pensel är väldigt mycket bättre. Har sett men aldrig povat limbehållaren du länkar till. Använder mest pensel själv (har någon sorts billig konstnärspensel som de säljer på Bauhaus i olika storlekar). Theofil säljer en limflaska med tillbehör som jag också har. Den har förutom pensel också en del andra påförarvektyg. Bland annat en rulle som är bra när man limmar ihop breda långa brädor. Man får på limmet snabbare, och med minde ojämnheter. Förmodligen skulle dock en lagom stor pensel vara bättre.

--- Mats ---

9.    länk #9
    Thomas_snickares avatar

hmmm låter som jag ska prova Titebond.
    Känner särskilt igen det där med tapp och tapphål, man torr provar och allt känns jätte bra, så sätter man på lim och helt plötsligt är det lögn att få ihop det utan en massa press tryck från tvingar. Längre öppen tid kan ju inte skada. Men är dom vattenlösliga som Casco trälim?
    Köp billigt, gråt varje gång du ska använda den, köp dyrt, gråt en gång, när du betalar.

10.    länk #10
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

Trevligt, mer lättpressat alltså. Det har hänt mig flera gånger att lite för mycket lim i tapphålet spräcker biten.
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

11.    länk #11

hmmm låter som jag ska prova Titebond.
    Känner särskilt igen det där med tapp och tapphål, man torr provar och allt känns jätte bra, så sätter man på lim och helt plötsligt är det lögn att få ihop det utan en massa press tryck från tvingar. Längre öppen tid kan ju inte skada. Men är dom vattenlösliga som Casco trälim?
    Det är en fråga som är svårare att svara på. Original är vattenlösligt, men jag kan inte säga om det är lika vattenlösligt som casco trälim (brukar skrapa av casco trälim med en sickel när det är halvfast, aldirg förökt tvätta bort det med vatten i efterhand) . Titebond III ultimate är vattenfast. Det går att lösa upp i vatten (om man inom 48 timmar kommit på att penseln ligger kvar i garaget och har torkat, ställ den i en burk vatten 2 dygn och den går att använda igen).

Det är lätare att slipa än Casco trälim, så principen blir att torka av med våt trasa innan det torkat, eller sickla (går att göra när som helst tills det torkat, lättare än med trälim som är svårare skrapa blött), eller slipa efteråt.

Enligt specen är det bara ultimate III som har en synbart längre öppettid, men jag tycker det gäller för original med, dock har ultimate klart längre öppettid (men mörkare färg).

--- Mats ---

12.    länk #12
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Om man vill ta ytterligare ett steg, så finns det Urea-formaldehydlim (UF). Jag använder ett som heter Polymite. Det har ca 1 timmes öppettid, det är vattenfast på riktigt, det är ljust, det är "gap-filling" och det är extremt lätt att slipa bort. Tyvärr är det lite knöligt att arbeta med, eftersom man måste väga in ett pulver och vatten.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

13.    länk #13

Om man vill ta ytterligare ett steg, så finns det Urea-formaldehydlim (UF). Jag använder ett som heter Polymite. Det har ca 1 timmes öppettid, det är vattenfast på riktigt, det är ljust, det är "gap-filling" och det är extremt lätt att slipa bort. Tyvärr är det lite knöligt att arbeta med, eftersom man måste väga in ett pulver och vatten.
    Formaldehydlim är fantastiskt på alla punkter utom att förvara och blanda till. Jag är personligen ytterst tveksam till hälsofaran med dem. När jag tidigare nämner att jag gått från speciallim till Titebond III är det från formaldehydlim jag gått. Hade jag inte trott på hälsofara hade jag fortsatt med dem.

Så för den som känner sig trygg på hälsofaradelen kan jag instämma med mattiasp, det är ytterligare ett steg upp mot vägen till det perfekta limmet för vissa hopsättningssituationer.

Som exempel nyss limmade jag precis 10 delar av en ram med totalt 15 tappar/tapphål. Det var mer än jag riktigt hann med med ultimate III, och hade gått utmärkt med formaldehyd.

Nästa steg är att jag får gömma mitt titebond i kylskåpet så min fru inte ser det, så klarar jag nog 15 tappar med marginal.

--- Mats ----

14.    länk #14
    Thomas_snickares avatar

kanske dum fråga men ökar öppet tiden om limmet är kallt?

15.    länk #15
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Med vanligt vitlim svar ja men helst inte kallare än 12-13 grader i rummet för då får limfogen märkbart sämre hålfastighet. Vet ej om man kan kyla limmet mer men limma i normal rumstemperatur
    Nackdelen med ett svalare lim är att det blir väldigt trögt och man måste ha högre prestryck

Mvh Pär H

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42