Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Skåne

Med vanligt vitlim svar ja men helst inte kallare än 12-13 grader i rummet för då får limfogen märkbart sämre hålfastighet. Vet ej om man kan kyla limmet mer men limma i normal rumstemperatur
    Nackdelen med ett svalare lim är att det blir väldigt trögt och man måste ha högre prestryck

Mvh Pär H
    Om det fungerar på Titebond vet jag inte ännu, men troligen. Det går att göra så på flera enkomponentslim, men man får undvika att gå under deras specificerade temperatur, och som du säger, de blir trögare.

--- Mats ---

2.    länk #17
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Epoxylim som är tillblandat och som blir över kan man frysa. Om jag skall hålla på med limningar som kräver epoxy i några dagar så fryser jag burken med lim tar fram nästa dag och tinar i rumstemperatur och fortsätter att limma

Mvh pär H

3.    länk #18
    Gruvbergets avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Dalarna

Titebond och Cascamite

Om man vill ta ytterligare ett steg, så finns det Urea-formaldehydlim (UF). Jag använder ett som heter Polymite. Det har ca 1 timmes öppettid, det är vattenfast på riktigt, det är ljust, det är "gap-filling" och det är extremt lätt att slipa bort. Tyvärr är det lite knöligt att arbeta med, eftersom man måste väga in ett pulver och vatten.
    Jag tar upp denna 1 år gamla tråd igen för att diskutera lim.
    Många skriver så självklart om limmer i forumet, men jag som kört med vanlig vitlim i alla år (typ vanliga Casco trälim) har med skräckblandad förtjusning utan större kunskaper nu börjat pyssla med lim som Titebond III och Cascamite. Bland annat för att limma ekstolar men också för svåra limjobb där jag vill ha lång öppentid.
    Titebond III var då ett himla trevligt lim på alla sätt och Cascamite var ruskigt lik Titebond, men mycket längre öppentid på plussidan och på minussidan som sagt krångligt att blanda (pulverform)

Frågor:
    1) Är Cascamite och Polymite samma sak? Jag har köpt pulver från Axminster http://www.axminster.co.uk/cascamite...hfor=cascamite
    2) Finns det någon nackdel med Titebond III som ni upptäckt? Enda nackdelen som jag sett är att det rinner lättare och är beige och inte klart/ vitt.
    3) Jag vill köpa en stordunk med Titebond III, sett till priset är det inte fasligt mycket dyrare än Casco standard vitlim. Hur länge går Titebond att lagra? (Alltså praktisk erfarenhet, inte utifrån vad Titebond själva skriver på webben)
    / Verktygsshopaholic...

4.    länk #19
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006

1) Är Cascamite och Polymite samma sak? Jag har köpt pulver från Axminster http://www.axminster.co.uk/cascamite...hfor=cascamite
    Ja!
    2) Finns det någon nackdel med Titebond III som ni upptäckt? Enda nackdelen som jag sett är att det rinner lättare och är beige och inte klart/ vitt.
    Har faktiskt inte upptäckt någon nackdel. Däremot heller ingen större fördel
    Gör man fel får man lida.

5.    länk #20
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

1) Ja
    2) Inte lika vattenfast som UF-lim.
    3) Så länge man inte utsätter det för frysgrader eller höga temperaturer ser jag inte att det någonsin skulle bli något sämre.

Jag köpte för ett tag sedan Titebond Original, TII och TIII. En flaska av varje för att se vilket jag använder mest. En intressant iakttagelse är att jag ganska ofta sträcker mig efter TII:an, eftersom det skall vara snabbt med korta presstider. TIII:an går också åt, men det är lite störande att det är brunt. Bra till Ek, men inte så bra till ljusa träslag tror jag. Jag har faktiskt inte testat. T Orig har jag mest till allmänt slaskjobb som jiggar och liknande.
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

6.    länk #21
    pär hs avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Ekerö

Jag använder fortfarand vanligt vitlimm. Då jag har läst på lite mera om olika limmer har jag konstaterat att det är precis lika bra som tex Titbond till och med bättre i vissa avseende. Om man skall använda olika limmer skall man ta hänsyn till vilket material/träslag och hur själva limfogen är konstruerad hur ådringen ligger i förhållande till varandra. För där har det gjorts fysiska tester på vilket limm som passar bäst till vad. Annars så har det ingen större betydelse. Jag köper det limm som är billigast för mig och det är cascol i hinkar.

Mvh Pär H

7.    länk #22
    Gruvbergets avatar

Ja till limfog (skivor) använder jag fortfarande vitlim men det är till olika typer av fogar, typ spegeldörrar och tappfogar generellt som jag vill ha ett något starkare lim helt enkelt. Har gjort några egna hållfasthetstester och vitlim är utmärkt till limfog, men till andra förbindningar har jag lyckats bryta isär fogen och fått brott i helt eller delvis där limmet ligger (kanske har att göra med sämre utflytning hos vitlim?)
    / Verktygsshopaholic...

8.    länk #23
    bengtns avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: stockholm

Jag vill också slå ett slag för Titebond flytande hudlim när man vill ha lång öppettid. Använder det nästan alltid om jag inte har bråttom eller om fogen kan komma utsättas för fukt. En stor fördel är att det går att ta isär en limning om det inte blev bra eller för att underlätta kommande reparationer.
    /B
    nu med blogg: hyveldoktorn.se

9.    länk #24
    Forumgud Medlem: Jul 2007

Jag vill också slå ett slag för Titebond flytande hudlim när man vill ha lång öppettid..../B
    Har köpt hudlim men har ännu ingen egen erfarenhet. Titebond (II och III) har jag däremot använt rätt länge nu.

En fördel förutom öppettiden man inte skall glömma bort är flaskan. Köper lim på småflaskor, ser dem som färskvaror. Och titebond är bättre på att öppnas och stängas flera gånger.

En fördel med titebond är at det är lättare att få bort än vitlim, men att man då skall göra det tidigare.

En möjlig nackdel: Om man slarvar med passformen på en tapp, så har jag intrycket att vitlim är bättre på att fylla ut och göra en säker limfog.

--- Mats ---
    Hemsida här.

10.    länk #25
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

En möjlig nackdel: Om man slarvar med passformen på en tapp, så har jag intrycket att vitlim är bättre på att fylla ut och göra en säker limfog.

--- Mats ---
    Känner inte alls igen din erfarenhet där. Tycker att vitlim för inomhusbruk (jag använder sikabond 530) inte fyller någonting alls, och är väldigt känslig för perfekt passform.

11.    länk #26
    Gruvbergets avatar

Samma här, tycker vitlim bara funkar till att göra limfogskivor, så fort det blir frågan om utfyllnad har jag lyckats bryta sönder skarven i limmet så att säga.
    Däremot känns Titebond mer lättflytande och kanske pga det svårt att fulla ut med?
    / Verktygsshopaholic...

12.    länk #27
    snickarfrasses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Län: Västragötaland

De olika casco limen har olika egenskaper tex har 3330 längre öppentid än 3305 de har även olika presstider. Och 3330 är lämpligast för board skivor och porösa träslag. Så att säga bu eller bä om lim utan att referera till vilken sort det är känns tämligen meningslöst.

13.    länk #28
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Är det någon nackdel att använda Casco Vinterlim istället för den vanliga orange flaskan? Fick det tipset för många år sedan av en båtgranne som nämnde att hans kantfanér lossnade p.g.a att det inte var vinterlim. Sen den dagen kör jag bara med vinterlimmet, fick för mig att det kanske var ett bättre lim???

14.    länk #29
    Gruvbergets avatar

De olika casco limen har olika egenskaper tex har 3330 längre öppentid än 3305 de har även olika presstider. Och 3330 är lämpligast för board skivor och porösa träslag. Så att säga bu eller bä om lim utan att referera till vilken sort det är känns tämligen meningslöst.
    Helt rätt det du säger, jag refererar dock till det helt vanliga Casco standardlimmet man köper ute i byggvaruhandeln. Vad den har för beteckning vet jag inte.
    / Verktygsshopaholic...

15.    länk #30
    snickarfrasses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Län: Västragötaland

Kolla på Cascos hemsida i produkt databladen.

http://www.casco.se/_upl/pdf/produkt...lim%203303.pdf

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42