Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #106
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Västra Götaland

Mycke_nu: Det där får du väl bara fram när du legitimerar dig och söker på eget fordon, jag som bara söker på andras fordon med hjälp av regnr missar en del info.

2.    länk #107
    skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Värmland in da house
    Inloggad
    Tilläggsinfon brukar väl alla kunna se, jag kollade att kapitänen verkligen var reggad med annan drivlina och chassie innan jag skaffade den.

3.    länk #108
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Mycke_nu: Det där får du väl bara fram när du legitimerar dig och söker på eget fordon, jag som bara söker på andras fordon med hjälp av regnr missar en del info.
    Nej, just det här kan alla se, jag var inte inloggad.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

4.    länk #109

Att regga om släpvagnsvikten

Transportstyrelsen svarar så här:
    Svar: Oftast är högsta tillåtna släpvikt, en begränsning av släpvagnsvikten som tillverkaren satt på bilen. Det kan handla om dragets konstruktion, likväl som det kan handla om infästningen i chassit eller något annat. Med tanke på att maximal tågvikt ligger på hela 5 720 kg så talar mycket för att det är en begränsning i själva draget som ligger bakom den relativt låga högsta tillåtna släpvagnsvikt på just den här bilen.

Jag har sen ringt till två besiktningsbolag:
    Carspect
    Nämner att bilen i regbeviset måste ha en så kallad sammanlagt bruttovikt angiven, den ligger på runt 5720 kg för en Jeep Cherokee som jag undersökt. Bilar från USa t.ex. har oftast INTE detta angivet och då är det kört utan att krångla ännu mer. Importerade från Europa brukar dock ha det angivet så där skall det fungera.
    Så här står det vid sökning på transportstyrelsen hemsida:
    Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5720
    Förutom det, så krävs det ett "godkänt drag för biltypen" med papper på vad draget får dra.
    Sammanfattningsvis så gäller det bara att hitta ett drag med rätt specar (vilket borde gå att hitta även billigare än orginal).

Bilbesiktningen
    Säger att det krävs ett intyg från generalagenten som anger att just denna specifika bil (med rätt drag monterat så klart) får dra t.ex. 3500 kg istället för de 1500 kg som den kanske är reggad för just nu. Detta tillsammans med medföljande papper till draget gör att det går bra att göra en förenklad registreringsbesiktning.

Det känns överkomligt ändå, ett samtal till generalagenten (om man nu hittar någon), sen googla fram lämpligt drag att montera och så en besiktning.

Själv försöker jag nog hitta en bil som är rätt klassad från början, är ju bara att väga kostnader / tid mot varandra när man jämför.

5.    länk #110
    jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Många i frugans släkt har återkommande åkt Mercedes och hållit dessa bilar högt, jag är inte alls imponerad eftersom dom står på verkstad betydligt oftare än min Jeep med trasslande insprutning, minst lika konstiga el-fel som på jeeparna och inte minst rost. Svågerns 99a rostade så mycket att den åtgärdades på garantin innan 10000 mil vilket är uselt jmf med min 97a jeep som inte rostat alls.
    Vilket sammanträffande, Mercedes 99-or har elsystem från dåvarande familjemedlemmen Chrysler, de som även tillverkar Jeep. Det elsystemet var en total katastrof. (Troligen en bidragande orsak till att Mercedes och Chrysler gick skilda vägar senare.)

Mercedes 96 - 00 (ungefär) är årsmodeller man verkligen ska undvika, pga eltrassel och rost.

6.    länk #111
    egl
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västragötalands

Orkade inte läsa alla inlägg så jag är ledsen om jag upprepar, KIA Sorentos äldre rambyggda modell kan fås i den prisklassen och får med automat dra 3500kg, 4x4 med lågväxel!
    /Erik

7.    länk #112
    Län: Uppsala

Bilbesiktningen
    Säger att det krävs ett intyg från generalagenten som anger att just denna specifika bil (med rätt drag monterat så klart) får dra t.ex. 3500 kg istället för de 1500 kg som den kanske är reggad för just nu. Detta tillsammans med medföljande papper till draget gör att det går bra att göra en förenklad registreringsbesiktning.

Det känns överkomligt ändå, ett samtal till generalagenten (om man nu hittar någon), sen googla fram lämpligt drag att montera och så en besiktning.

Själv försöker jag nog hitta en bil som är rätt klassad från början, är ju bara att väga kostnader / tid mot varandra när man jämför.
    Generalagenten kunde inte hjälpa mej för min bil är privatimporterad sa dom tydligen tror dom att nån bygger egna Grand Cherokee:s i Canada
    Jag har som sagt kommit över ett Monoflexdrag som var godkänt på ZJ med det följde också monteringsanvisning som ska visas för SBP så jag provar nog på sikt att regga den med det få se vad dom säger?

8.    länk #113
    Län: Uppsala

Vilket sammanträffande, Mercedes 99-or har elsystem från dåvarande familjemedlemmen Chrysler, de som även tillverkar Jeep. Det elsystemet var en total katastrof. (Troligen en bidragande orsak till att Mercedes och Chrysler gick skilda vägar senare.)

Mercedes 96 - 00 (ungefär) är årsmodeller man verkligen ska undvika, pga eltrassel och rost.
    Jo dom modellerna har en hel del gemensamma delar på gott och ont, skillnaden är att Jeep aldrig försökt framstå som ett lyx/kvalitetsmärke på samma sett som stjärnbilarna låtsades vara.
    Köper man jänkebil vet man oftast att det är ett halvfabrikat man köper som man får bygga klart själv som en kompis i JCS skriver i sin signatur "En riktig JEEP köper man inte den bygger man själv utifrån grundmaterialet du köper"

9.    länk #114
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Trådkapning

FB ringde just och meddelade att dom inte tänker reparera min Explorer så nu är det lite halvkris..

Nästan samma kravlista som TS:

1. Max släpvagnsvikt 2500-3500kg
    2. Automatlåda
    3. Lågväxel (möjligen listans enda börkrav)
    4. Cirka 120 kkr (lite flexibelt, men inte mycket.)
    5. Rosthögar som bara funkar som byggbilar är inte ett alternativ, ska även funka som andrabil i familjen.
    6. 4x4
    7. Max ca 20 000 mil.

Hustrun har snöat in på ML 55 AMG.

Vad säger panelen?
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

10.    länk #115
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

FB ringde just och meddelade att dom inte tänker reparera min Explorer så nu är det lite halvkris..

2. Automatlåda
    5. Rosthögar som bara funkar som byggbilar är inte ett alternativ, ska även funka som andrabil i familjen.
    6. 4x4
    7. Max ca 20 000 mil.

Vad säger panelen?
    Samt skall finnas på gotland eller?

11.    länk #116
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

http://www.blocket.se/orebro/MITSUBI....htm?ca=11&w=3

4x4 automat, hög å låg släpvikt 2800 kg.

12.    länk #117

Jag tänkte spontant på en Jeep Cherokee till dig också, mycke_nu men det var innan jag såg att du kunde lägga 120.000 kr, en sådan jag letat efter ligger snarare 100.000 kr under din budget, dvs 20.000 kr.
    Så i fin-bils-klassen får någon annan ge råd.

Jag gav bara 14.000 för min, så det är viss skillnad. Men det var en Cherokee, besiktigad utan anmärkning, och i allmänt bra skick, men att få en sådan bil till att kallas familjebil vet jag inte, 1,2 l/mil vid försiktig körning, och den låter som... ja just det.... en riktig JEEP.

13.    länk #118
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

2. Automatlåda
    6. 4x4
    7. Max ca 20 000 mil.

Vad säger panelen?
    Lyssna på frun.

Happy wife-Happy life!

14.    länk #119
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Om man inte har för bråttom går det nog att hitta en GC Limited 2005 för dom pengarna....

15.    länk #120
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Blir det snart avatarbildbyte då?
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42