MathiasS skrev:
V8DC - Durangon ser lite mesig ut så den slipper jag gärna. Nu har vägverket stängt sin upplysningstjänst så jag kan inte heller kolla vad den får dra. Misstänker att den är lite klen.
Här kan du kolla https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tyresö
Varför inte kolla upp Ford Bronco eller Cevrolet Blazer?

Daniel_N skrev:
Här kan du kolla [länk]
Jepp, men tjänsten var stängd för en stund sedan. Nu funkar det! 2000kg på den där fina röda. Det duger ju inte alls.

Japanare? hade en Nissan Terrano II -98 tidigare, fick den i min ägo lite på slump, gillade den skarpt. Den funkade kanon som dragare och andra bil. Tyvärr var det diesel med skatt därefter, men den finns som bensinare, men de har jag ingen aning om hur de är.

Vi hade en Toyota 4 Runner ett tag, byggd på samma chassie som HiLux, dvs rambygge, 4Runner är en snikvariant av Land Cruiser. Kanske något av dessa tre olika varianter?

MathiasS skrev:
JanÅ - du som har en GC, vad är det som går sönder på dessa bilar? Vilken modell ska man ha/inte ha?
.
Jag har mest koll på -02 och äldre, föredrar 96-98 kom en uppdaterad modell -99 och just -99orna kan ha problem med bromsskivor och ok men borde vara åtgärdade nu.

Finns en del problem med oljeläckage i axlar, liksom dåliga lager i ffa bakaxlar men sånt borde man höra även om drivlinan ger ifrån sej en hel del ljud även "till vardags"
Ska man döma av forumdiskussionerna så är knepiga el-fel det som ställer till det mest, olika typer av givare som sänder fel signaler lr inga signaler alls till insprut och automaten, lamdasonderna kan också orsaka konstigheter. Men går den som den ska när man provkör så är den nog ok, verkar vara ojämn kvalitet där vissa exemplar strular mycket och andra nästan inget. Min är i princip problemfri förutom slitdelar som går åt på alla bilar.

Limited är vanligaste utrustningsmodellen och den har allt som gick att få i princip.

Personligen ser jag ingen enda anledning att inte välja en med nån av V8orna om man nu ska åka jänkebil :cool: 6orna drar bara marginellt mindre soppa så man tjänar knappt nåt på det. Finns med diesel också i olika versioner men dom är jag inte så hemma på vet att nån av modellerna spricker i cylindrarna men vet inte vilken.

Tänker Du kolla på nån så finns allt man vill veta och massor man inte visste att man ville veta att läsa om på jeepsweden.net även jeepclubbens hemsida är full av tips jeepclubsweden.se

Det är en jänkebil, min Jeep kan inte mäta sej med kvaliteten på min Passat på nån punkt egentligen, det är olika sorters bilar helt enkelt där jänkare har lite sämre passform, sämre isolering, bullrigare kupéfläkt, sladdrigare gång och sånt men V8an har oslagbart ljud jmf med en turbodiesel :wow:

När jag var inne o tittade efter i princip samma sak för 4-5 år sedan kom jag fram till att Mitsubishi Pajero Wagon var det bästa alternativet, kanske inte roligaste eller häftigaste... men en stark mellanmjölk.

Range&Land Rover hade ju på pappret allt man kanske önskade sig... men hrm... kändes inte riiiiktigt pålitlig.

Ska man riktigt drömma iväg o skita i budgeten är väl Hummer, Touareg o Cayenne not o drägla över.

Själv är jag svag för MB o en ML kan man ju faktiskt hitta under 70k.
http://www.bilweb.se/bil/mercedes-ml-430-aut-272hk:12186249?&page=0&freetext=ml&sortcommand=price:asc&rpp=25&action=submit

Mikael_L
Mathias, vilken miljöbov du är. :O
Det finns faktiskt VW lupo 3L ... ;)

Mikael_L skrev:
Mathias, vilken miljöbov du är. :O
Det finns faktiskt VW lupo 3L ... ;)
Tvärtom! Jag förser den bilåkande marknaden med en snål och snikig skoda fabia och tar istället in ett bensinslukande monster. Totalt sett så blir det nog fler mil körda med den snåla bilen och färre med den blodtörstiga. Positiv miljökonsekvens alltså.

Fler borde följa mitt exempel.

Ingen som är sugen på en Fabia som rullade 172mil förra året?

Terrano och 4Runner går bort. För låg lastvikt. Och, ska sanningen fram så lockar inte någon av dessa japanska praktiska fordonen.

Men, en Pajero smakar ju inte helt fel. Det känns dock som ett riktigt schabrak som kan bli hur dyrt som helst.

JanÅ - tack för tipsen - ska läsa på lite på jeppforumet! Föresten, vet du hur hög en GC är? Funderar på om den går in i garaget.....vägrar ligga på uppfarten å mecka...

Nimajneb - Touareg har jag funderat på men då skulle den behöva ersätta Volvon och jag tror inte det är en bra affär. Rätt modell av Touareggen har annars en perfekt drivlina som knappt finns på moderna bilar längre (diffspärrar, lågväxel osv osv ). Tyvärr är Touareggen lite trist innuti, men framförallt utanför budget som bil nr2.

Tyresö - Bronco och Blazer har för låg släpvikt.

Kvar på listan:

Jeep GC
Mercedes ML
Någon Cheva
Pajero (ett problem med pajeron är den där förortsmaffiakänslan den har med sig nuförtiden....)

Jeepen är ju tveklöst mest dragvikt för pengarna och fyller faktiskt alla krav på listan.

Stort tack för alla tips! Fortsätt!

Av dom 4 bilarna du har kvar på listan så skulle jag välja den med minst elektronik i sig.
Elektriskt lull lull funkar hyffsat när bilarna är nya men när det gått några år så är det inte så kul med alla elfel som blir.

Mercedes har jag dåliga erfarenheter av (har ej varit i kontakt med en ML dock).

Jo jag vet hur hög GC;n är men minns det inte just nu :blushing: kan mäta min om Du vill men runt 180 cm skulle jag tippa. Jag vet alla fall att min ska gå att köra in genom standardportarna på mitt garage även med en 4 tums höjning och 33 tums hjul. Denna bedömning görs utifrån att jag mätte en kompis bil som är höjd 6,5 tum och har 33or, men jag har inte provat i praktiken än.
Men som sagt en standardbil borde utan problem gå att köra in i garaget.

Skalman1 har en poäng med det elektriska även om min 13 år gamla me 23500 mil på mätarn fortfarande har i stort sett alla funktioner kvar, det är bara el-spegeln på förarsidan och stolsvärmen på förarsidan som inte funkar.

Många i frugans släkt har återkommande åkt Mercedes och hållit dessa bilar högt, jag är inte alls imponerad eftersom dom står på verkstad betydligt oftare än min Jeep med trasslande insprutning, minst lika konstiga el-fel som på jeeparna och inte minst rost. Svågerns 99a rostade så mycket att den åtgärdades på garantin innan 10000 mil vilket är uselt jmf med min 97a jeep som inte rostat alls.

Jag provade en 4-runner innan jag köpte Jeepen men den var för mycket arbetsfordon för att ha som dd-bil, så upplever jag flertalet rambyggda pickisar också det blir inget kul att åka långt med familjen i en sån, GC:n har hög komfort på landsväg.

Vist var 4-runnern lite okomfortabel. Den finns inte heller i nyare varianter då Svenska Toyota slutade ta in den efter -95 för att inte konkurrera med LandCruisern. LandCruisern är väl annars ett alternativ, men jag har dålig koll på om den uppfyller kravlistan. 4-runnern av nyare modell finns dock i fåtal privatimporterade exemplar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.