Thomas59
skalman1 skrev:
En Ford F-750 kanske vore något, men det är väl kanske tveksamt om den hamnar under kategorin "budgetdragbil".
[bild]
F-750 är väl mest en bil för hårfrisörer. En riktig dragbil ska se ut såhär: http://youtu.be/cDoRmT0iRic

Korvgubbe
Mikael_L
Korvgubbe skrev:
Känns inte det som ett litet fjantigt alternativ till Marauder? [länk]
Fast en sån måste ju gå bort direkt.
Det gick ju inte att köpa en Big Mac & co på drive in'en med den ... :D

I övrigt var jag såld, den hade alla viktiga egenskaper. :cool:

Många kul förslag! d^_^b

Lite retfullt dock att min bil fortfarande är körbar och endast har mindre skador. Bucklig bakskärm, dito dörrar. Tröskel i plast och en fälg förstörda. 43 000 plus moms (!!) att reparera.

Känns som resursslöseri att skrota en fullt fungerande bil. :(

• IMG_1345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Många kul förslag! d^_^b

Lite retfullt dock att min bil fortfarande är körbar och endast har mindre skador. Bucklig bakskärm, dito dörrar. Tröskel i plast och en fälg förstörda. 43 000 plus moms (!!) att reparera.

Känns som resursslöseri att skrota en fullt fungerande bil. :(
Begär kontantreglering med bibehållet fordon då och fixa de åtgärder som skulle störa dig? Bara chassit är helt och du slipper rikta så brukar övriga fel att kunna fixas billigt med lite importdelar och eget jobb

Jo, det är något jag överväger. Väntar på erbjudande från FB.

Svårigheten är att bedöma om framvagnen fått en smäll som orsakat skador. Fälgen fram bröts sönder så risken finns.

mycke_nu skrev:
Jo, det är något jag överväger. Väntar på erbjudande från FB.

Svårigheten är att bedöma om framvagnen fått en smäll som orsakat skador. Fälgen fram bröts sönder så risken finns.
Du kan väl åka till någon verkstad och göra en fyrhjulsinställning. Kostade 800 för min SEAT Ibiza, då justerades två vinklar, i Stockholm.

Går det att justera framvagnen, då borde det inte vara OK.

Beslutat att skrota trotjänaren.

Hustrun har sågat Range Rover.

Står just nu mellan Ford Expedition (min favorit) och typ ML 55 AMG (Hustruns).

Jakten går vidare!

Sätter en tia på hustruns förslag. Det brukar ju bli som dom vill.

OT: Köpte själv bil för någon vecka sedan. Mitt förslag var en VW Tiguan och frugan ville ha en Nissan Qashqai. Jag lånade hem en Tiguan och vi var ut och provkörde den och frugans kommentar var: "Ja det är ju en sån här jag vill ha!"

Så kan det gå när dom tittar mer på färgen än på modellen.

Gördetsjälvbil på Blocket med det passande regnummret GDS401

Hustrun är inte entusiastisk, men jag tyckte den passade i tråden.

Screen Shot 2012-08-21 at 7.44.31 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är i samma sits som flera i denna tråd, behöver en dragbil för båtar och byggvaror. Måste dra 3,5 ton ha 4-hjulsdrift, Automat och lågväxel, helst v8. Alla japaner går bort då de är för tråkiga, budgeten är: så billig som möjligt...

Range Rover P38, Land Rover Discovery 2, Jeep Cherokee XJ, Jeep Grand Cherokee YJ, jeep Grand Cherokee WJ är möjliga kandidater. Tyvärr har nästan samtliga fått avskrivas efter lite research, kvar är i princip bara XJ årsmodell 98-99 vilket är ganska svårt att hitta i hyffsat skick.

Land rover har lösa foder i sin V8, tydligen extremt vanligt att blocken spricker och fodren lossnar på dessa motorer.

JGC YJ: automaterna rasar ofta vid 15-20k mil, viscokopplingen i fördelningslådan slits ut.

JGC WJ, Chrysler har haft mycket problem med att ventilsätena lossnar på 4,7l V8an med motorras som följd.

Antar att Jeep Cherokee XJ är helt enkelt så enkelt uppbyggd (och omodern) att det inte finns mycket som kan gå sönder.

Äntligen någon med ett enkelt problem att lösa. Köp bara en WJ från 02 och framåt så är du safe. Om jag inte minns fel så beror på problemen med topparna på bristfällig kylning vilket i sin tur beror dålig fläktdrivning som inte funkade korrekt. Kan leta upp detaljerna kring detta om du vill.

Köp en WJ. Helst en Overland förstås men dom kan vara lite sega att hitta i bra skick.

Det du tänker på är L322 den efter 00 som fick BMW motor, den hade dessa problem, motorerna innan är i grunden en buick motor som byggts om och förbättrats av landrover/rangerover.
har just nu en p38 -96 4.0 manuell. Väldigt nöjd förutom vid kökörning (iof är jag alltid det när jag inte kör automat)
billiga delar från England och lätta att skruva med :)

ullberg
Som jag förstått det var problemen med cylinderfoder något som gällde i alla högsta grad för P38 (jag trodde det var enbart dessa). Om jag förstått orsaken rätt handlar det om att verktygen som används i produktionen är slitna efter årtionden av bruk. http://rover-repair-nyc.com/rover-repair-nyc-failures.html

Ändå suktar jag lite efter en P38, börjar bli svårt att hitta fina exemplar dock...

MathiasS: helt uppenbart har jag missbedömt dig, här går du från kravspec till inköp nästintill blixtrande snabbt, jag tror till och med du visste att du skulle köpa en Jeep när du gjorde första inlägget, och du gjorde slag i saken så fort. Jag hade helt missat denna tråd och måste nu omvärdera min syn på dig, ber (delvis) om ursäkt för att jag trott du hade så svårt för handling...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.