Byggahus.se
En med 12 mm hylsa kanske är vettigare val så du alltid har frässtålar som passar?
 
Kanske det, men vad jag har förstått så är dom fräsarna större och tyngre?
Jag vill gärna ha en som är liten och lätt.

Edit. Kollade priserna på dom med 12mm, och dom är dyrare än vad jag vill betala just nu.
 
Redigerat:
Du klarar dig nog fint med en 8mm. I annat fall så är det alltid roligt att köpa en till maskin någon gång!
 
Håller med Fluxor. Med få undantag (riktigt stora fräsar för fönster etc) så kan du göra detsamma med en 8mm fräs som med en 12mm, fast du får ta i fler omgångar och vara lite försiktigare. Dessutom är 8mm frässtål ofta billigare.
 
Nackdelen med 8 mm är att man inte kan köpa fräsarna (verktygen) i UK. Utbudet är närmast noll. Den minsta möjliga maskinen med möjlighet till halvtumshylsa är mitt tips. Kolla i de vanliga UK-shopparna efter maskin och verktyg.
 
Tack för svar! :)
Fluxor & daniel: Det är inget problem för mig att eventuellt behöva köra fler gånger, jag värderar en liten maskin högre.

mattiasp: Jag har kollat axminister, toolstop och ebay men ej hittat något som jag har känt varit prisvärt.
Däremot hittade jag makitan på toolab som jag tyckte verkade billig, även om den är 8mm.

Min smärtgräns i pris ligger på ca 2000:-, eftersom den ej kommer att användas dagligen.

Vad jag har läst mig till så är problemet med många billigare fräsar att dom är glappa, hur ligger makitas billigare maskiner till på den punkten?
 
Min poäng var att verktygen som har 8 mm skaft i regel är betydligt dyrare, eftersom man oftast måste köpa dem i Sverige. Man måste räkna med kostnaderna för verktygen i den totala kalkylen, och då kan man mycket väl landa på en halvtumsfräs från UK. Det är i alla fall värt att kolla upp.
 
Kolla om det finns kvarttumshylsa till den. Kvarttums fräsar från t.ex Trend är riktigt prisvärda.
/P-O
 
Tack för hjälpen ni som svarat! :)


Hittade ej något tillräckligt billigt utomlands så det fick bli makitan från toolab.

mvh Andreas
 
K
Nu har det gått något år och tråden är gammal. Men jag sitter i samma dilemma.

Blev du nöjd med din fräs? Fick du mycket användning av den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.