Byggahus.se
Hade en kina pelarborr som nu sökt sig till dom sälla jaktmarkerna. Slaktade den och tog till vara på elmotorn som jag hade tänkt sätta en rondell på och använda som en enkel stationär slipmaskin. Men jag får inte av det förbenade kamrems hjulet, Trodde först att den var skruvad fast men det ser mer ut som en nit. Har ngn förslag på hur jag ska få av den?
 
  • Picture2 038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se men förefaller som om de stukat axeln eller...?

/Kent
 
Kolla så det inte sitter nån skruv gömd i remskivan som håller axeln i sidled.

Om det är en nit borde du väl kunna borra bort den.

Har du prövat med en avdragare?
 
H
Är det någon mening när du får en fullt användbar kina bänkslipmaskin för 200:- En sliprondell ska gå med mycket högre varvtal än elmotorn gör. En slipskiva ska gå med 33m/sek periferihastighet men köra en sådan utan skydd kan lätt medföra att man får ett stort hål i huvudet. Du måste ju ändå svarva till en adapter för att få slipskivan att centrera. När du slipat ett tag så har slipkornen gjort slut på lagret i motorn.
 
jo där satt en insex skruv som jag tagit bort. Får försöka vidare...

Kanske inte Holmertz, men kul att prova och om det inte funkar så kan den säkert användas till annat
 
Är det typ en tallriksslip för trä du ska bygga? Eller en smärgel?
 
En tallriksslip var tanken, men Holmertz har förmodligen rätt att det blir för låg hastighet
 
En ide kunde vara att borra och gänga i plasten för att kunna fästa den där tallriken.
 
Masses skrev:
En tallriksslip var tanken, men Holmertz har förmodligen rätt att det blir för låg hastighet
Vad har du för effekt och rpm på borrmaskinen? Har tidigare fungerat på att bygga en sådan. Tittade då på en av EJCAs modeller, 300mm tallrik, ca 1400rpm. Vilket ger 1400/(300*Pi)= ca 1,5rpm/mm ytterdiameter. Jag vet inte om det är ett riktigt sätt att räkna på, men jag tror det:) För att få ett humm om vridmomentet som krävs så var motorn i den maskinen på 750W. Kanske kan du växla om via befintliga växlar? Men då lär den bli klen misstänker jag..
 
Daniel_N skrev:
Vad har du för effekt och rpm på borrmaskinen? Har tidigare fungerat på att bygga en sådan. Tittade då på en av EJCAs modeller, 300mm tallrik, ca 1400rpm. Vilket ger 1400/(300*Pi)= ca 1,5rpm/mm ytterdiameter. Jag vet inte om det är ett riktigt sätt att räkna på, men jag tror det:) För att få ett humm om vridmomentet som krävs så var motorn i den maskinen på 750W. Kanske kan du växla om via befintliga växlar? Men då lär den bli klen misstänker jag..
Periferihastigheten blir 0,3*pi*1400/60=22 m/s om du vill jämföra med holmertz siffra på 33 m/s.
 
Kanske en dum fråga men har du testat med en avdragare? Man kan banka, bända och dra hur mycket som helst i hjul på axlar utan att rubba dem men tar man sig sedan an dem med en avdragare är det en barnlek.
 
Nej det har jag icke... Mest pga att jag inte har ngn.
Tack för tipset!
 
Biltema och Jula har billiga avdragare som är extremt klumpiga men gör sitt jobb om man bara kan få plats med dem att greppa remskivorna.
 
Värm skiten så släpper det säkert. Allt släpper nämligen när det är rödglödgat :D

Troligen krävs värmning plus avdragare då denna utan värmning troligen kommer buckla skivan.
 
phl skrev:
Biltema och Jula har billiga avdragare som är extremt klumpiga men gör sitt jobb om man bara kan få plats med dem att greppa remskivorna.
Biltemas 3-armade köpte jag privat när jag rev ner V4 motorn, och den är mycket bra.

Köp helst en 3-armad, pga dom 2-armade vill gärna vika sig i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.