Byggahus.se
Ännu en tråd om pelarborrmaskiner :)
Även jag har tröttnat på att vingla med handjagaren och behöver något rejälare.
En Arboga till rätt kurs lär väl förbi en våt dröm :(

Har kikat på Julas maskiner men tycker dom verkar var lite rangliga i förhållande till priset men det kanske finns någon med erfarenhet av dessa maskiner?
http://www.jula.se/pelarborrmaskin-for-bank-zqj4116-125690

Kikade även på metallfräsen som är betydligt kraftigare och inte hejdlöst dyr. http://www.jula.se/borr-frasmaskin-125693
Kanske man har mer nytta av en sån ?
Någon som provat den fräsmaskinen och kan ge ett utlåtande?
Tycker att kval intrycket haltar även på denna maskin med t.ex. rejäla glapp i kordinatobordet och fast monterade skalor...

Har inte bemödat mig att kolla hos Classe då det brukar vara snarlika maskiner där..
Någon som har tips på prisvärda maskiner på andra ställen?
 
Eftersom du bor uppåtlandet skulle jag rekommendera att spana in begagnatmarknaden på Blocket. Alla de kinamaskiner du länkar till upplever jag som enormt rappliga. Har använt ganska dyra och stora golvpelarmaskiner av de modeller du sänkar till och det är maskiner som gör en besviken. Har själv en gammal gjutjärnsmaskin märkt Vimmerby maskiner som är helt enormt stabil, enormt. 0,75kW motor, 100-120mm slaglängd, gjutjärn och massiv 75mm pelare, gav nog en femhundring. Skulle aldrig byta den mot någon av de maskiner du länkar till.
 
Om du köper en beg maskin. Be att få prova att borra. Jag har en beg pelarborrmaskin med remdrift (växellåda) som jag fick för en spottstyver, men där det är ett glapp som om mitt fall gör att maskinen ännu så länge borrar OK, men låter illa.
Min känsla av Jula maskinerna är att de säker duger till att borra i trä med för för en hemmapulare, men jag skulle aldrig köpa deras fräs/borr-maskiner med tanke på de krafter som chucken utsätts för i sidled vid fräsning.
 
Har letat på blocket ganska länge nu utan att hitta något som känts rätt så därför har det lutat mer å mer åt ett nyköp.
Upplever att begmarknaden är tämligen begränsad i denna del av landet men det kanske är så enkelt att jag måste utvidga både sökområde och budget.

Kanske är lika bra med en sån här billig "leksaksmaskin" tills vidare http://www.jula.se/pelarborrmaskin-for-bank-350-w-135628 Den borde väl trots allt vara bättre än att borra på frihand och även ett snäpp bättre än ett stativ till handjagaren?
 
Är inte så säker på att en sådan maskin är så mycket bättre än ett stativ till handborrmaskinen. Tryck ner chucken så långt som möjligt och försöker sen röra den i sidled/fram och bak. Det ger en indikation om hur borrmaskinen är. Dessa typer av maskiner brukar misslyckas kapitalt med sådana test...
 
Redigerat:
Urk, akta dig för den maskinen. En sådan har vi i elektronikverkstan på jobbet, vilket mög! Förutom glapp, rapplighet, slamrande drivning, allmän sunkighet osv osv, så är bordet vinklingsbart. Tyvärr är låsningen så usel att man ibland inte har bordet 90 grader mot borret! Detta med vinklingsbart bord och dess dåliga låsning är något man ser på många kinamaskiner. Skulle vilja påstå att man aldrig behöver ett vinklingsbart bord, det orsakar bara huvudvärk.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Scantool har några prisvärda maskiner!
 
SaabAero skrev:
Kanske är lika bra med en sån här billig "leksaksmaskin" tills vidare [länk] Den borde väl trots allt vara bättre än att borra på frihand och även ett snäpp bättre än ett stativ till handjagaren?
Har en liknande, har för mig det är Biltema men phl har gjort en lysande sammanfattning av egenskaperna.
Det blir ett nästan runt nästan rakt hål i förhoppningsvis rätt kommun.
 
Slutsatsen är att billigt skräp är just bara skräp å inget annat....
Får väl leta vidare på blocket och hos div maskinhandlare.
 
Ja lägg inte pengarna på jula skräp! Jag hade en sådan billig kina maskin som förra veckan åkte (läs kastades) ut på infarten då den sabbade mina lådfronter som jag skulle borra i... "Jauvla mög" för att uttrycka sig på ren skånska
 
Varför inte annonsera i lokaltidningen på radannonserna? Finns säkert nån gubbe som blivit för gammal eller tröttnat.
 
Mikael_L
Är det inte en gammal Arboga eller Strands som gäller om man vill ha något riktigt bra.
100827.jpgStrand-S32ME.jpg
Tyvärr vet även säljarna det, vilket märks på beg-priserna.

Sen när man köper dylika tingestar ska man vara medveten om att dom ofta gått i hårt verkstadsbruk många år. Förvisso riktigt bra byggda så det behöver inte vara något problem pga detta, men väl värt att tänka på.
Jag tror också att det är relativt lätt att reparera och byta delar på dessa, men är ju inte säker på detta.... ;)
 
Du kan få köpa min ClasOhlson-pelarborr.
Billigt, mycket billigt, skitbilligt....Muhahaha......... ;)

Man måste nog i allafall upp över 5kkr om maskinen skall vara något att ha. Om man nu inte gör något superfynd. Och som konstaterats härovan, dom som har en gammal Arboga vet oftast värdet på den...
 
Mr Handyman skrev:
Varför inte annonsera i lokaltidningen på radannonserna? Finns säkert nån gubbe som blivit för gammal eller tröttnat.
Du menar sånna som "bax" som verkar bo inom rimligt avstånd d^_^b

Gjorde en tur förbi Jula idag för att klämma och dra lite i maskinerna där och visst f.n är dom glappa och rackliga på många sätt och dom tiltbara borden är ju ingen höjdare.

Dock tycker jag den dyrare mskinen ändå känns som nått jag skulle kunna leva med, men priset är för högt. Hade den legat på 1500 hade det känts lite bättre.

Kände även på fräsen och den är misstänkt lik borrmaskinerna i uppbyggnad och känsla..

Blir att leta vidare ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.