Nyfiken, varför är en normal tumstock så dumt funtad?
Dvs, det är säkert inte dumt, utan bara att jag inte fattar finessen.
Om man köper en normal tumstock (eller snarare meterstock nuförtiden) från närmsta byggvaruhus och vill mäta upp ett avstånd på säg 20 centimeter längst ett slätt underlag. En planka, en skiva, en vägg, whatever. En standarduppgift för en tum-/meterstock.
Oavsett hur man viker upp meterstocken så går det inte att lägga sidan som har början av numreringen (1 - ca 20 cm) dikt an mot underlaget (med mindre att man viker upp hela meterstocken och inte bara den längd man behöver).
Varför gör de på detta viset?
En av mina kamrater med samma byggintresse säger att hon har hittat sk kontaktmeter, dvs en meterstock som INTE är på detta viset, på en specialjärnhandel inne i stan, och jag kommer att köpa en bunt sådana där så fort jag krånglat mig till det udda hörnet (finns alltså inte på K-rauta & co).
Men VARFÖR är de flesta meterstockar på det sätt de är? Någon fiffighet måste det väl vara, annars kan jag inte förstå varför den sorten dominerar som den gör. Det kan ju rimligen inte vara dyrare att trycka skalan tvärtom!
Nej, såvitt jag vet så har en tumstock inga fördelar (förutom priset, jag skulle ha en ny contactmeter häromdagen, 97 kr ville de ha för den....) jmf med en contactmeter. Tror att det bara handlar om tradition.
I den här tråden hade jag rackat ner på tumstocken men det försvann i uppdateringen.
Jag har lång erfarenhet av tumstock och när kontaktmetern kom så provade jag den men vände den fel hela tiden.
Numera är det uteslutande bara 5 metersmåttband då det är enklare och snabbare att jobba med.
Jag gillar den skapligt men att den kostade närmre 100 kommer jag inte ihåg. Fick den på Beijer av säljaren för att den var så himla bra.
Tack för lektionen. Varje dag lär man sig något.
97 kr var på Eksandhs, som är väldigt dyra. Beijer hade inte sådana hemma, och kunde bara ta hem paket om 50 st eller så. Blir en tripp till K-rauta för min del.