Mitt andra inlägg försvann också, att forumet hade en databaskrasch samma kväll hade säkert något med det att göra. Min tanke var inte att väcka den heta "tumstock, måttband eller talmeter"-striden, den tråden finns redan någon annanstans :-)! Utan just undra om någon visste varför den vanliga tum/meterstocken ser ut som den gör och har gjort så under alla tider.
Tradition, jo men det är ju som att ha som tradition att gå med vänster sko på höger fot och vice versa. Enkelt att identifiera ATT det är ett problem och lätt och billigt att åtgärda.
Nu har jag har mailat Hultafors och frågat. Får se om någon hos dem vet, om nu ingen gammal vis snickare på forumet kan svaret...
(Tidigare inlägg som också försvunnit tipsade om att kontaktmetrar nu finns på K-rauta. )
En liten fundering:
Kan det ha något att göra med att om du håller tumstocken i handen så trycker du lätt ut de första 20 cm med tummen. Om skalan hade varit på "rätt sida" hade du fått mata ut den med undersidan av handen alternativt fälla ut den med tummen och vrida på handen på ett märkligt sätt. Och sen bara tradition utan nytänkande efter det.
Jag använder bara tumstock. Tyvärr så bröt jag av min tumstock i jobbet, men fick en ny av SKANSKA. Fast märkte till min förtvivlan att den var "felvänd", d.v.s. en contactometer, eller vad den nu kallas.
Jag tycker att den är mycke omständigare att veckla ut, fast efter att haft den någon dag så har jag märkt fördelen med att kunna vecka ut den bara två steg och mäta en kort bit. Fast föredrar den vanliga typen.
Jag lessnade ifjol och köpte en bunt 559 just för jag tycker vanliga meterstocken (59) är så korkat gjord... Tycker det går fortare att dra upp den och mäta ibland, kör också måttband när det är lämpligt (längre sträckor, enkelt att 'haka fast' kroken och mäta/märka vid kapning)
fast... då blir det jobbigt att hålla reda på 'rätt' sida? Om jag skall mäta ett avstånd som är längre än 2m så kan jag mäta 2m, rita, flytta stocken (utan att ändvända och behöva räkna) och mäta igen för att få rätt mått (jag snurrar stocken)... Jag skulle inte vilja att skalorna gick åt samma håll. Kanske jag som jobbar konstigt?
Det här är nog som den berömda baken...
fast... då blir det jobbigt att hålla reda på 'rätt' sida? Om jag skall mäta ett avstånd som är längre än 2m så kan jag mäta 2m, rita, flytta stocken (utan att ändvända och behöva räkna) och mäta igen för att få rätt mått (jag snurrar stocken)... Jag skulle inte vilja att skalorna gick åt samma håll. Kanske jag som jobbar konstigt?
Det här är nog som den berömda baken...
Nja, över 2m så är väl måttband att föredra?
Och att hålla reda på rätt sida antar (hoppas) jag att du fixar med alla andra verktyg - eller?
Givetvis skulle en sån tumstock ha en tydlig märking av vilken sida som är "upp".
Man kan ju göra som min salig far gjorde. Han hade ett hål i en vägg som han mätte till 80 centimeters bredd och tänkte. Då kapar jag en Billyhylla och gör en infälld bokhylla. Sagt och gjort. Så visade det sig att han mätt på fel sida av tummstocken. Hålet var 120 centimeter brett. Så stod han där med avkapad bokhylla...
Man kan ju göra som min salig far gjorde. Han hade ett hål i en vägg som han mätte till 80 centimeters bredd och tänkte. Då kapar jag en Billyhylla och gör en infälld bokhylla. Sagt och gjort. Så visade det sig att han mätt på fel sida av tummstocken. Hålet var 120 centimeter brett. Så stod han där med avkapad bokhylla...
Haha, åh nej!
On-topic: Talmeter / måttband, alla gånger. Praktiskt att kunna mäta exakt även invändigt. Och så slipper man att i förbifarten mäta fel som Cica's gode far.
En fördel med meterstocken är att man även kan använda den ihopvikta delen att mäta med. dvs det går att mäta 40cm och bara vika ut en del, det går inte lika bra med en contactometer