Byggahus.se
Hoj!

Min bordsåg skulle verkligen behöva ett nytt bord, det är rätt snabbt fixat med ett par tjocka MDF-skivor. Men var får man tag i bra T-profiler att lägga i bordet?

Typ sådana: http://www.rockler.com/product.cfm?page=21967

Visst går det att beställa till Sverige från Rockler men någon kanske har tips på billigare och/eller mer lokala butiker? Innanför EU är t.ex. bra om man vill slippa oroa sig för tull...

Hittade den här sidan som har många roliga detaljer som man kan bygga jiggar etc. av men aluprofilerna är en smula överambitiösa och klart dyrare för detta projekt: http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=001-006
 
Jag har handlat från www.axminster.co.uk (sök på "trak") som har Kreg. Har "Combo Trak" och "Mini Trak", och jag är nöjd med båda (bra kvalitet och finish).

I Sverige är det knepigare. www.woodworking.se tar hem tex Incra-prylar på förfrågan, men jag har dålig koll på prisbilden. www.gebea-system.se hade tidigare några olika sorter, men nu verkar utbudet ha begränsats till en variant.
 
Håller med Bygga_bo... jag har köpt Kregs Mini Trak från Rutlands, helnöjd!

De ÄR billigare i US men det verkar vara exportrestriktioner på exvis t-tracks.
 
Restriktionerna ligger nog mer i att de längre T-spårskenorna är rätt bökiga att packa och skicka.
 
Redigerat:
Phl, det är möjligt att det är så, men jag har försökt beställa flera saker där exempelvis Amazon, Rockler hänvisar till exportrestriktioner.

De hade inga problem att skicka 2 meter långa paket med reglarna till Incra exempelvis utan det verkar vara vissa produkter. Trist e dé iallafall.
 
Låter ju som du har mer erfarenhet i ämnet än jag ;) Det jag råkat ut för att att amerikanska företag tycker att det är svårt att packa otympliga produkter så att de garanterat överlever transporten och dessutom brukar frakten på långa prylar bli dyr. Därför väljer de att inte skicka till Europa alls.
 
Jag har beställt delar till min Triumph Spitfire och det har inte varit nått problem
även fast det varit stora karrosdelar. Men sen har jag försökt beställa Levi´s och då har det varit nobben pg. export restriktioner så det kan nog stämma att vissa saker får dom ej exportera det kan vara nån som har rättigheterna i europa och då får dom inte exportera direckt.


Jag köpte från Axminister men nu kan jag bara hitta den här
http://www.axminster.co.uk/product-Kreg-Combo-Trak-791324.htm
 
Redigerat:
Krillew skrev:
...Jag köpte från Axminister men nu kan jag bara hitta den här
[länk]
Av någon underlig anledning dyker bara Combo Trak:en upp när man väljer att söka per leverantör. Sök på "trak" istället så dyker tex denna även upp.

Till en bordssåg (vilket var frågan) skulle jag valt Combo Trak:en som du länkar till eftersom den har en "mitre track".
 
När jag beställde mina tracks från Rockler och det gick det fint!
Jag har köpt 4 st av denna från Rockler en av dual från Benchdog men det var några månader sedan... visst frakten var kanske inte billig men det var bra priser på delarna. Allt var mycket bra packat i långa kartonger och varje profil låg i ett separat rör av plast så jag är mycket nöjd med leveransen!
 
Tack alla. Nu har jag beställt från Rockler, det gick i varje fall bra att lägga ordern. Om 1-3 veckor får jag veta om det passerade under tullens radar också...
 
Beställde fredag 9:e april och fick paketet fredag 16:e april, eller hade fått om jag hade varit hemma. Istället fick jag en avi som inte sa något om tull, men det sa de något om idag när jag hämtade ut det. Oh well, jag fick vara lite extra nöjd och glad en vecka i varje fall. ;)

Kartongen var lite slapp men innehållet helt i sin ordning. De mindre glida-i-profilerna låg i plaströr medan de större T-profilerna låg i plaströr som låg i papprör. Liten kul detalj är att det ligger med en instrumentmejsel med var glida-i-profil!

Nästa steg i projektet är att skaffa lite MDF och bygga ett nytt bord, för det befintliga har helt klart sett bättre dagar. Men det får bli en annan dag, skål!
 
  • P1020029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020032.jpg
  • P1020033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad landade frakten på? Kan vara bra att veta...

Använder du bara sågen med släden? Ett anhåll borde vara ett logiskt nästa steg... och en klyvkniv!

Skål på dig med! Single hop ale, det låter något det... ;)
 
Jag håller bygga_bo om klyvkniven, skaffa en sådan snarast! Single hop:en är god, Amarillon godare :)
 
Jag har bara använt bordsågen en gång: http://www.byggahus.se/forum/1058157-post191.html

Merchandise Total: $101.94
Shipping and Handling: $13.95
Subtotal: $115.89
Estimated Sales Tax: $0.00
Shipping to - USPS Priority Mail International Mail: $49.35
Total: $165.24

Sen tillkom på öret en fyrhundring i tull & moms.


Som jag skrev i olyckstillbudtråden ska jag definitivt sätta dit en klyvkniv under renoveringen.

Det jag inte klurat ut är om/hur jag ska göra bordet höj- och sänkbart, ska börja med att riva bort det befintliga lappverket.

Amarillo/chinook/cascade hör till mina favorithumlen, Syrian Golding i Single hop ale är ändock en rätt bra början på en helg. :) Har byggahus någon ölnördtråd? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.