Tja jag har en Gex 150 Turbo som jag köpte knappt använd (demokörd). Jag köpte den för rätt länge sen men tog fram den till ett jobb nydligen och tyckte den för ett jävla liv och vibrerar mycket på högre varv och grov averkning. Jag har inte kört någon annan likadan maskin, undrar om nån som har denna excenterslip upplever ljudvolymen. Har kört mycket med andra märken som gått mycket mjukare och tystare, så jag undrar om denna rätt dyra maskin ska va så?

Fnularn skrev:
Tja jag har en Gex 150 Turbo som jag köpte knappt använd (demokörd). Jag köpte den för rätt länge sen men tog fram den till ett jobb nydligen och tyckte den för ett jävla liv och vibrerar mycket på högre varv och grov averkning. Jag har inte kört någon annan likadan maskin, undrar om nån som har denna excenterslip upplever ljudvolymen. Har kört mycket med andra märken som gått mycket mjukare och tystare, så jag undrar om denna rätt dyra maskin ska va så?
Så är rotexen också. Kanske inte så mycket vibrationer som att den gärna "drar runt" i grovavverkningsläget.

Kör du med eller utan tillkopplad dammsugare?

Med eller utan hörselkåpor?

Jag med blev förvånad över rotexens (150) vibrationer, främst då i extra handtaget. Känns B, borde dom inte kunna göra nån Bosch variant på hantaget som dom har till sina vinkelslipar?

Min GEX150 har betett sig så om jag slarvat att hålla den ren innuti.
/P-O

Daniel_N skrev:
Så är rotexen också. Kanske inte så mycket vibrationer som att den gärna "drar runt" i grovavverkningsläget.
Tycker också att den drar runt riktigt hårt ibland, vet inte riktigt om man ska hålla emot och dra åt andra hållet (låter som ett djur, men det är det ju nästan :D ) eller låta den dra åt sitt håll. Kanske beror lite på var man vill slipa... :)
Hur gör ni?

Sen låter ju rotexen lite speciellt, den rasslar liksom lite så man tror lagren håller på att gå åt h-e, men det är tydligen normalt. Och lite så låter Festool Deltex också.

/A

Rotexen har i mitt tycke verkligen en inlärningskurva. När man har lärt sig att balansera plattan helt parallellt med underlaget så kan man styra den i alla riktningar utan att den bara får spel och flyger iväg själv. Sugtrycket i dammsugaren har även ett finger med i spelet. Ställ det inte för högt...

Jag har provat både med och utan dammsugare. Tycker oxå den rassal lite som typ som lagerljud.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.