Kan någon ge mig tips på ett bra fräsbord så vore jag mycket tacksam.
Fungerar festools bord till en makita handöverfräs (rp1110)? och är festools fräsbord bra?
Festool har ju generellt bra saker så jag vore förvånad om det inte var bra men samtidigt är det ju användarens åsikter jag vill åt och inte bara ett märkes totala bedömning.

Alla tips och förslag tas mot med stor tacksamhet. Har på pappret fått ett festool fräsbord i julklapp men finns det andra som är lika bra eller bättre (jag vet inte ens om det passar till makita) så är jag öppen för förslag.

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av fräsning änsålänge utan just byggt mig en snickarbod och vill komma igång med finsnickeri på hobbybasis. Så min egen kunskap är ringa och jag uppskattar alla tips.

God Jul

Fick det här i mailen i dag. Svara kanske inte direkt på din fråga men det kanske kan ge något.

Det var ingen dålig julklapp!
Festools fräsbord (CMS-OF) är det inga problem med i sig, och det finns iläggsringar och diverse annat godis med till modulplattan, och det finns också med saker till de olika fräsarna Festool OF1010, OF1400 och OF2200.

Att sätta i en annan fräs borde inte leda till några väldiga problem, men det är svårt att säga utan att ha tittat på det själv. Det kanske är läge att köpa en Festofräs också. Man vill inte hålla på och plocka i och ur fräsarna särskilt mycket. Förslagsvis en av de större fräsarna då.

Mr Handyman
Som du förstår är jag glad över julklappen, hade förväntat mig kalsonger och en bok :-)

Tipset om en större fräs som sitter monterad är kanske inte så dum ide. Om jag förstått festool:s sida rätt så finns det även en fastmonterad fräs som ilägg, är den ett bra, bättre alternativ än att köpa en större handöverfräs och monter själv?

Att kolla på andra bord tycker du inte är nödvändigt?

Tack för hjälpen

Tror inte det är så det fungerar, utan man kan köpa Festools fräsar i två olika förpackningar. Om vi tar OF2200 som exempel så kan man köpa den som handöverfräs under rubriken OF2200, men den finns också som bordsfräsen TF2200, men jag tror det är samma fräs, bara det att man köper plattan och fräsen samtidigt. Det är möjligt att det inte är lika många tillbehör för handöverfräsning med till TF2200, men är osäker. Köper man den fräsen vill man också ha tillbehörssystainern som rimligen borde vara bland det bästa som finns att tillgå.

Nödvändigt är ju svårt att säga. CMS-OF ger ju ett ganska litet bord och förlängningarna kostar pengar. Andra bord kostar kanske mindre och är större. Själv har jag monterat CMS-OF-plattan i en torsionbox av MDF. Den är 40cm längre än själva modulplattan och 20cm bredare. Ganska behändigt format så här långt. Det här är uppe till diskussion här ganska ofta, men rimligen borde du bli mer än nöjd med CMS:en. Det största problemet med att montera en annan fräs i är säkert att få veven att ta på rätt ställe för höjdjusteringen.

Jag är helt inne på Handymans linje. Festools fräsbord är utan tvekan mycket bra. Men dyra. I ett fräsbord vill man helst ha en stor fräs på runt 2 kW. Fräsen vill man ha permanent i bordet. Det är klart att man kan hålla på och flytta i och ur fräsen ur bordet, men man tröttnar på det ganska snart..

Jag har en Festool 1010 med Festools platta och anhåll och det fungerar mycket bra. Problemet är att 1010 bara tar verktyg med 8 mm fäste och att fräsen alltid sitter monterad i bordet när man behöver den som handöverfräs. I stället för att skaffa en extra OF1010, så har jag skaffat en större fräs med runt 2 kW som jag skall montera i ett tredjepartsbord eller hembygge. Den stora fräsen är en Trend T11 som jag beställt från Axminster. Samma maskin finns även som Dewalt 625 och Elu MOF 177 och eventuellt CMT.

Festools 2200 är en fantastisk handöverfräs som är alldeles för fin (och dyr) för att monteras i bord.

Måste din julklapp nödvändigtvis vara en Festool, eller är det en påse pengar du har fått? I så fall skulle jag rekommendera att gå en annan väg än Festool i det här fallet.

Om du berättar hur stor påsen är så skall nog forumet kunna hjälpa dig med att plocka ihop det optimala paketet för pengarna.

Redigerat:
Linjen som Mattias är inne på är helt rätt tycker jag! Fräsbord är inte så där vansinnigt avancerade. Det viktigaste är en precis höjdinställning, något man kan få till på flera olika sätt utan Festools system. Efter det kommer ett bra anhåll. Det finns säkert 10 mer än skapliga färdiga anhåll att köpa för ändamålet. Till det kommer att det inte är speciellt svårt att bygga ett schyst anhåll själv. Söker du lite på nätet efter "router fence" så lär du hitta många bra uppslag till egna anhåll. Vill du gå köbevägen kan du ju börja kolla på Incras och Kregs anhåll. Axminster har egna anhåll, likaså Rockler.

Hade jag skitit fritid hade jag kunnat visa upp ett hejdundrandes hemmabyggt anhåll ;)

Mikael_L
Jag lyfter en gammal fräsbordstråd.

Jag snubblade över ett Wolfcraft RT 540 fräsbord på rejäl rea, 600:-

2142_01.jpg
http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=2142&deptid=81
(inte från slöjd-detaljer då)

Är det ett vettigt köp, eller är det smartare att jag bygger ett eget hemgjort fräsbord?
(Vilket jag länge funderat på).

Du vill inte säga var de har den rean? :rolleyes:

Mikael_L skrev:
Jag lyfter en gammal fräsbordstråd.

Jag snubblade över ett Wolfcraft RT 540 fräsbord på rejäl rea, 600:-

[bild]
[länk]
(inte från slöjd-detaljer då)

Är det ett vettigt köp, eller är det smartare att jag bygger ett eget hemgjort fräsbord?
(Vilket jag länge funderat på).
Jag har haft ett. Bytte det till en CMS. Det har ett anhåll som fungerar helt ok så länge man vill ha ett anhåll som är rakt.Det går också att justera utbordet utåt, men bara nedersta biten.

Fjärdermatning görs med plastbitar, både nedåt och åt sidan. Lite klena, men duger. Lite för få inställningar, men det finns ett t-spår så man kan göra sina egna. Det finns ett vinkelanslag som sätts i tspåret. Det är lite litet, men annars ok. Theofils har sålt det en gång i tiden.

Det är i metall, jag skruvade fast benen på en 20 mm tjock skiva för att få det att stå stabilt. Det är faktiskt rätt bra. Men:
  • Vinkelanslaget kunde varit större
  • Bordytan kunde varit större
  • Anhållet kunde ha varit högre
Absolut värt 600 spänn. Men om du växer ur det är det svårt att bygga ut det, du får då byta till något annat.

--- Mats ---

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.