Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #91
    John J
    Gäst
    Fick en julklapp från min far i år, en otroligt bra kofot från Stanley

http://images.lowes.com/product/conv...74550450md.jpg

2.    länk #92
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Skåne

Det föranleder mig osökt att ställa en deffinitionsfråga.

Är föremålet på John J:s länk verkligen en kofot? I min värld är det ett bräckjärn!
    Bräckjärn kan förvisso vara något dialektalt uttryck. Vad säger menigheten?

3.    länk #93
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Visst är det ett bräckjärn
    .......or oatävööööööööö

4.    länk #94
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms län

Hultafors kallar rubbet för bräckjärn f.ö., men jag skulle nog inte benämna John J:s som kofot utan bräckjärn och kofot är kofot eller klospett, som är den dialektala varianten jag lärt mig.

5.    länk #95
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Wonder Bar

Har en hel skog med kofötter stora som små - de flesta sådana som slarviga hantverkare lämnat efter sig - men den jag använder klart mest och som uppskattas av alla är min lilla Stanley Wonder Bar.

EDIT: Såg just att den redan var omnämnd av John J ovan.

Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

6.    länk #96
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms län

Kan du berätta om vad du har den till och till vilka sysslor den särskilt utmärker sig. Man kan gissa en del, och jag har själv ett par femtikronorsvarianter av den, men som sagt, det vore roligt att höra din version.

7.    länk #97
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: VG

Att en sån enkel sak som att fundera på vilket kofot man skulle köpa skulle bli så invecklat.. Ibland är det inte bra att söka fakta..

8.    länk #98
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Jag tänkte först - den som inbrottstjuven lämnar efter sig borde vara bäst !
    Men eftersom kofoten är inbrottstjuvens "smör och bröd" så lär de inte lämna en bra kofot efter sig

9.    länk #99
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010

Det fick bli en biltema 600mm, när jag lärt mig känna skillnad/vet vad som skulle kunna vara bättre, köper jag mig en av finare märke
    Denna gick utmärkt att riva ner ett gammalt tak med i alla fall!

10.    länk #100
    Junior medlem Medlem: Dec 2003
    Län: Stockholm

Litet trådlyft.. såg ingen anledning för ny tråd..

Kollade på snickerijobb på Youtube och fick syn på några olika tvåeggade koben som ser vettiga ut för altanjobb, råspontbyte på tak mm.
    Kan man finna detta verktyg i Sverige så att man kan känna på det i verkligheten? Kan inte påminna mig att jag sett något i butik.

Två modeller som jag fann
    ex 1 http://www.youtube.com/watch?v=Ymzhu...eature=related
    ex 2 http://www.youtube.com/watch?v=qRrzG...eature=related

11.    länk #101
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västerbottens

Den såg väl vettig ut men inte tror jag att jag skulle köpa en.. Två st lösa kofotar, en rondell och en svets och man har i princip samma produkt..

12.    länk #102
    thomasxs avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Den såg väl vettig ut men inte tror jag att jag skulle köpa en.. Två st lösa kofotar, en rondell och en svets och man har i princip samma produkt..
    Fast det kanske är billigare att köpa en färdig, än två kofötter och en svets
    Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker... ;)

13.    länk #103
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västerbottens

Sant!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42