Svara Nytt ämne
  1. 2009-10-16 23:11
    Svara | #1
      
    RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder

    För smala skär när jag kör med handöverfräsen [sinkfräsning/mod]

    Har ikväll testat att köra med handöverfräsen och nya Sink- o tappverktyget, men något är fel.. Jag har en notfräs med skaft 6mm och bladet 8mm, och styrhylsan passar in precis i sink- o tappverkygets spår. (Nu har jag satt ihop styrhylsan provisoriskt med tejp i brist på passande skruvar).

    Men spåren blir alldeles för smala för att delarna skall kunna infogas i varandra. Vad är fel?? Det är kanske att jag använder en för tunn notfräs? Finns det någon standard millimeter på notfräsen man skall använda för att lyckas med en sådan här ihopfogning http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=311&a=10347

    Vad är fel för mig?? Bifogar lite bilder
    1.jpg (111 visningar)  

    2.jpg (403 visningar)  

    3.jpg (112 visningar)  

    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  2. 2009-10-16 23:29
    Svara | #2
      
    RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Det som är fräst bort är 8mm och det som är kvar 18mm. Men för att få det ihopfogat ska jag ha en notfräs på 14mm?? Då blir luckorna lika stora som det som inte blev bortfräst. Hur verkar detta resonemang?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  3. 2009-10-16 23:40
    Svara | #3
      
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    22 110 inlägg
    Gillad 2 071 gånger
    1115 bilder
    Jag kan inte det här, har aldrig sinkat...

    Men så här tänker jag:

    8mm + 18mm / 2 = 13mm.

    Borde alltså inte fräsen ta bort 13mm material ?
    Den som vet mest, gissar minst !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  4. 2009-10-16 23:41
    Svara | #4
      
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 394 inlägg
    Gillad 210 gånger
    47 bilder
    Tror inte man ska ha en notfräs utan istället en sinkfräs. Samt att du monterat brädbitarna i mallen fel. Tror det ska vara såhär. http://www.verktygsboden.se/?id=56106
    Senast redigerad av raveper 2009-10-16 23:45
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  5. 2009-10-16 23:50
    Svara | #5
      
    RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Jag förstår resonemanget med 13mm, men på ex http://www.toolbox.se/produktlista.a...at431n-kat438n hittar jag inget som är på 13mm, utan 12.7 och 14mm som närmast. Det gör mig lite konfunderad..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  6. 2009-10-16 23:59
    Svara | #6
      
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2006
    Östergötland
    774 inlägg
    Gillad 2 gånger
    12,7 mm (1/2") låter som det du behöver. Det ser ut som min gamla sinktillsats (som jag iofs inte tror jag använt de tio åren jag ägt den.), och den var avsedd för den tumpratande delen av världen..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  7. 2009-10-17 00:02
    Svara | #7
      
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 394 inlägg
    Gillad 210 gånger
    47 bilder
    Det är väl inte för inte det finns något som heter sinkfräs..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  8. 2009-10-17 00:10
    Svara | #8
      
    RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    raveper skrev Visa original
    Det är väl inte för inte det finns något som heter sinkfräs..
    Nu är det inte sinkfogar jag ville skapa, utan fogar gjorda med notfräs.. Se bilden på sidan http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=311&a=10347 så förstår du vad jag är ute efter.
    Fingersinkning kallas det visst för, såg jag nu.

    Men skall även testa med sinkfräs imorron.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  9. 2009-10-17 00:11
    Svara | #9
      
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 394 inlägg
    Gillad 210 gånger
    47 bilder
    Om du tittat lite längre ner på sidan i din länk fanns svaret på allt. http://www.gds.se/Shared/bildbank/se...052_Fraes5.pdf
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  10. 2009-10-17 00:13
      
    Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 890 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Angående måtten är det väldigt troligt att det är 1" som är referensmåttet och ½" du ska fräsa.

    Men till det viktiga: Har du ingen instruktionsbok till schablonen? Det finns ingen egentlig standard på måtten på sinkfräsar, men notfräsar används nästan bara till fingersinkning, s.k. sockerlådssinkning. För övrigt är det så att en viss, eller vissa sinkfräsar passar till vissa schabloner. Så är det uttänkt.

    Jag har Festools förbindningssystem VS 600, och de sinkor man gör med en och samma kam till båda lådstyckena är halvförtäckt laxstjärtssinkning, och då sätter man styckena mot varandra i nittio grader som länken till Verktygsboden visar på bilden, och vänder de sedan in och ut och får till en fin hörnförbindning.

    Ska man ha öppen laxstjärtssinkning använder man i det systemet två olika schabloner och fräser i två olika moment.

    Ta en titt på www.festool.se så ser du hur tillbehören hör ihop och det kanske ger en bild. Många såna system är inte så intuitiva, utan man behöver läsa en manual. Utan manualen till din jigg tror jag du har en väldigt lång inlärningsperiod framför dig.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  11. 2009-10-17 00:17
      
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: feb 2006
    Östergötland
    774 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Dina fingrar på mallen ser lika breda ut som "hålen" mellan dem. Då måste du fräsa bort allt mellan tänderna, vilket gör att användande av guidering blir svårt. Jag tror att mallarna för användning av guidering-fingersinkning måste ha fingrar som är smalare än mellenrummen mellan dem. (Just för att guideringen snor lite utrymme.) Den mall du har passar nog bättre med sinkfräsen som raveper pushar för...

    Satan i gatan vad många som han skriva medans jag höll på...
    Senast redigerad av bigsnucke 2009-10-17 00:18 Anledning: sega fingrar
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  12. 2009-10-17 00:24
      
    RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    Men nu är det inte ihopfogning genom användande av sinkfräs jag försökte åstadkomma, utan en sockerlådssinkning som Mr Handyman beskriver. Och då använder man notfräs. Jag måste ju själv bestämma vad jag vill åstadkomma och försöka finna lösningar (både genom egna experiment och genom andras tips) som leder mig dit.. :-D

    Jag ska försöka med lösningen som bigsnucke föreslog, dvs en 12.7mm notfräs. Därefter ska jag försöka med en sinkfräs (om jag nu inte lyckas med det andra), men lösningen med sinkfräs var inte det jag ville skapa från början.
    Senast redigerad av RtZ 2009-10-17 00:29
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  13. 2009-10-17 00:29
      
    CCPushers avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    Malmöhus
    726 inlägg
    1 blogginlägg

    Är det inte bara så att du har fel mall för att göra en sockerlådesinkning?

    [edit] och med mall menar jag alltså schablon om man ska vara anal..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  14. 2009-10-17 00:35
      
    RtZ
    Banned Medlem: jul 2007
    Västra Götaland (Göteborg)
    356 inlägg
    Gillad 10 gånger
    45 bilder
    CCPusher skrev Visa original
    Är det inte bara så att du har fel mall för att göra en sockerlådesinkning?
    Vet ej, men det verkar nog vara fullt möjligt?? :-(
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

  15. 2009-10-17 00:37
      
    CCPushers avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    Malmöhus
    726 inlägg
    1 blogginlägg

    RtZ skrev Visa original
    Vet ej, men det verkar nog vara fullt möjligt?? :-(
    Äh, se det positivt!
    Du har ju rätt mall för att göra ett sinkförband
    Senast redigerad av CCPusher 2009-10-17 00:37 Anledning: Så var det det där med schabloner igen..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

  1. Fräsa i Aluminium med handöverfräsen?
    av jac i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. billig jigg för sinkfräsning (laxstjärtar)?
    av apotekarnes i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Vill göra köksluckor med handöverfräsen
    av RtZ i forum Möbelsnickeri
  4. Sinkfräsning
    av pernitta i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. Flisning vid sinkfräsning. Hur slippa?
    av Martin_Blomberg i forum Verktyg, maskiner & fordon