Nu har jag några kommande projekt som jag behöver en slipmaskin till och då jag inte ännu har någon så e det dags skaffa mig en :)

Jag skall nämligen slipa våra trappor inomhus; 3 våningar betyder många trappor.
Antagligen också blir att slipa lite golv, dock inte så stor yta, så jag ids inte hyra någon golvslip för det ändamålet.

Användningsområden: Nu till att börja med, trappor och lite golv, senare hobbysnickeri, möbelsnickeri och vem vet… kanske något seriösare i framtiden.

Saker som jag sätter värde på: Lite damm, bra avverkning, tålig. Är villig att sätta pengar på bra verktyg då jag märkt att det löns, även om det svider när man öppnar plånboken.

Har kollat in Bosch:s GEX150 Turbo och efter en tids tänkande Festools RO150 Rotex. Båda verkar vara bra maskiner, Festool är dock 180£ dyrare än Boschen vilket jag undrar om det är värt (har läst en hel del om det här på forumet).
Om Festoolen har bättre dammuppsamlingsförmåga (den skall vara bra för +180 £ ;)) så är det ett stort + då jag vill ha så lite damm som möjligt i lägenheten då vi bor kvar under renoveringen.

Sen var det dammsugaren då… där måste jag säga att jag fastnat för Festools grejer, nångång skulle väl det hända också, även om jag inte trodde det själv :rolleyes:.

Har kollat på CTL Mini/Midi modellerna, men också på CTL22 / -26. Daniel_N skrev ett bra inlägg för ett par dagar sen i en annan tråd om dessa men har lite svårt att välj då en damsugare skall räcka, har inte råd med många…;)

Har nu för tillfället en handcirkel och multimaster som går att koppla in, sen skall det nog inhandlas en handöverfräs i framtiden också, nu just lånas den då det behövs (ja man kan ju låna också :rolleyes:).
Så är då en Mini/Midi tillräcklig för dessa verktyg (den är ju smidig och liten med), eller är en 22/26 att föredra (större motor/ uppsamlingsförmåga)?

En funderat på att handla från England (då pundet nu har gått ner jämtemot euron igen), men hur är det med dammsugaren då då den har eluttag för verktyg, antar att det är engelsk plugg där.
Går det att byta ut tro, och vad skulle det kosta i så fall … löns det att göra? Finns det några bra ställen att handla här i norden, eller kanske Tyskland t.o.m. för att få rätt kontakt.
Tacksam för alla svar
//Christer

Cricce skrev:
...
En funderat på att handla från England (då pundet nu har gått ner jämtemot euron igen), men hur är det med dammsugaren då då den har eluttag för verktyg, antar att det är engelsk plugg där.
Går det att byta ut tro, och vad skulle det kosta i så fall … löns det att göra? Finns det några bra ställen att handla här i norden, eller kanske Tyskland t.o.m. för att få rätt kontakt.
Tacksam för alla svar
//Christer
'
260 bagis enl. Ekat... (byte till 230V alltså...)

Redigerat:
eller en tia för en "adapter.

Nimajneb skrev:
eller en tia för en "adapter.
Det är väl fusk...;)

Jo adapter går ju men inte så snyggt :), dock e alla verktyg jag har nästan med engelsk plugg hittills så kanske man fortsätter på den linjen :) :D

Köp ett britiskt grenutag och byt ut kontakten till en svensk. Garantin kvar och inga adaptrar.

man kan ju måla adaptern i några "passande färger"....
Orange, gul-svart, mörkblå, bebisblå, adidasrandig.....:D

H
Har skrivit om detta i andra trådar.
Har själv gjort samma arbete om min fru är hyperkänslig för slipdamm. Köpte en festool midi, en Rotex 125 samt en triangelslip. Kostar en slant men värt varenda krona. bra avverkning och bra resultat. INGET damm i huset. Pratade med en golvläggare innan och han har provat det mesta, inget slår Festool enligt honom. Slipade en trapp, en gammal i furu lackad med båtlack. Bytade 2 påsar samt det gick c.a 20 papper av olika sort totalt. Använde korn 40 till att börja med sedan 80 och 120. Lägg helre lite till och få riktiga maskiner. Deras konstruktion för dammhantering samt kylning av slippapper är suverän. De har även kommit med en ny variant, jet något.

hokanp skrev:
Har själv gjort samma arbete om min fru är hyperkänslig för slipdamm. Köpte en festool midi, en Rotex 125 samt en triangelslip. Kostar en slant men värt varenda krona. bra avverkning och bra resultat. INGET damm i huset. Pratade med en golvläggare innan och han har provat det mesta, inget slår Festool enligt honom. Slipade en trapp, en gammal i furu lackad med båtlack. Bytade 2 påsar samt det gick c.a 20 papper av olika sort totalt. Använde korn 40 till att börja med sedan 80 och 120. Lägg helre lite till och få riktiga maskiner. Deras konstruktion för dammhantering samt kylning av slippapper är suverän. De har även kommit med en ny variant, jet något.
Det är exakt samma situation hos oss, min sambo har astma så därför är det väldigt viktigt att få bort så mycket som möjligt av dammet.
Blir nog en Rotex 150 då, men vet inte ännu om det blir en CTL mini/midi eller CTL22, måste gå å kolla in dom så där storleksmässigt nån dag, filtreringen av frånluften är väl i samma klass på båda?

Tänk på att evighetspåsen bara finns från CTL22 och uppåt. Min evighetspåse har betalat sig många gånger om. Om man skall fräsa eller hyvla med dammsugaren kopplad så blir det snabbt mycket spån.

H
Cricce skrev:
Det är exakt samma situation hos oss, min sambo har astma så därför är det väldigt viktigt att få bort så mycket som möjligt av dammet.
Blir nog en Rotex 150 då, men vet inte ännu om det blir en CTL mini/midi eller CTL22, måste gå å kolla in dom så där storleksmässigt nån dag, filtreringen av frånluften är väl i samma klass på båda?
Gå in på Festools hemsida så ser du vilka klassningar de olika sammsugarna har.

mattiasp skrev:
Tänk på att evighetspåsen bara finns från CTL22 och uppåt. Min evighetspåse har betalat sig många gånger om. Om man skall fräsa eller hyvla med dammsugaren kopplad så blir det snabbt mycket spån.
Jo jag såg att det fanns nån sån som tillbehör när jag kollade runt lite imorse, det verkar vara en riktigt bra investering även om den med kostar en hel del.

@hokanp: det skall jag göra.

hokanp skrev:
Tänkte fylld av extas, lägga till en ögonvittnesskildring (jag tvingade frun att se på flera sekunder) av en Rotex helt fantastiska resultat som grovverktyg. Köpte en Rotex 125 på rekommendation från forumet (minns att det fanns en eller ett par som muttrade något om 150). Haft den mer än ett halvår och är otroligt nöjd (men plattan som kommer med maskinen, medelhård, är den enda plattan jag i princip aldrig använder). Hittills tänkt på rotexen som poler och finslip.

Hur som helst, dagens extas, upplevelsen över andra upplevelser med en slipapparat, är en Rotex på en vägg där någon tokstolle limmat galsfiberväv direkt på puts, utan tapet under. Satt som berget, värme och spackel fick inte bort alla dessa små ploppar från väggen. Hade en giraff inhyrd med 40-papper, och det var ett evighetsjobb, så det gav jag upp efter en kvart (funkade dock bra på resten av väggarna).

Ner i workshoppen (en-bils), och upp med ett gammalt favoritverktyg, sällan använt numera, min bandslip, utrustad med 40-papper. Upp på väggen. Bandslipen hjälper, men inte så snabbt som jag trott. Ett splitter nytt papper splittrades efter 10 minuter (det blir mycket hett, glasfibern smälter fast på pappret, men jag tror problemet är limningen av pappret som släpper vid värmen). Bandslipen är farlig, den är stark, och jag trycker en del för att spara tid. Så snart något hugger riskerar man att bandslipen vickar till, och då får man snabbt ett jack i väggen, dessutom bara på en smal bit, så det snabbar inte på slipningen, bara tvingar en att spackla senare.

Sedan kommer överraskningen (i går kväll), fram med Rotexen, grövsta papper jag hade till den var 120 (grovslipning tänkte jag man gör med bandslip, eller vinkelslip (men vinkelslipen skär ner ännu värre än en bandslip om man hamnar snett så den var utesluten på putsen). Körde 120 pappret där bandslipen redan gått. Det gick mycket bra. Med mjukaste plattan i Rotexen (väggen är inte helt slät, och jag tycker Rotexen avverkar bättre med mjuk platta, även om på en bräda med kanter som man kör ut över är det hårdaste plattan som gäller). Faktum är att glasfiberplopparna på väggen relativt snabbt mals ner till slät vägg redan med rotex och 120 papper. Man får trycka en del, men ingenstans drabbades jag av att jag "skar" i putsen som med bandslipen. Hade dock rotationen på, och kommer man av misstag åt en vägg så blir det snabba oväntade armrörelser. Genom fönstret ser det säkert för grannarna ut som om jag då och då gör segerjubel (passar säkert in i deras fördomar också). Provade sedan där bandslipen inte varit, och får oväntat upplevelsen att en Rotex med 120 papper avverkar glasfiber på puts ungefär lika snabbt som en bandslip med 40-papper (bandslipen har en plan yta, och pappret går i en rak bana). Smält glasfiber på sandpapper får smält färg på sandpapper att verka negligerbart, och med bandslipens raka bana blir pappret snabbt mindre effektivt.

Det var sent i går kväll, och jag slutade innan jag var klar. det lyckliga slutet på historien är att idag var jag inne på Theofils och köpte grovt papper till Rotexen (24 papper). Stötte på Daniel (julklappspengarna bränner hos oss alla) som intygade att grovt papper i en Rotex avverkar mycket, och varar i eveighet. Fick ett tips om att använda mallar till fräsning till och med när man bara skall göra icke repetitivt jobb, och det tror jag mycket på, lagt på minnet.

Nåväl, så hem.På med 24-papper, provade en liten bit, och sedan ropade jag in ögonvittnet (frun). Hon måste ha bra syn och snabb uppfattningsförmåga, hon behövde inte titta länge för att hålla med och sedan försvinna igen. Det tog kanske 10 minuter att göra 2*2.5 meter vägg acceptabelt slät med en rotex och 24-papper. Det går åt mindre press och mindre mothåll med 24 papper än 120 papper. Det går åt mindre press och mindre mothåll än en bandslip med 40-papper. Det blir säkrare resultat än både bandslip och vinkelslip (inga snedskär). Och det dammar nästan inte alls.

Tillägg: När jag började snickra hade jag bara billiga verktyg och såg ut som en snögubbe efter varje sågning/fräsning/slipning/... I rummet vi gör vid har jag använt ett enda billigt verktyg (Alpha tool elhyvel på gamla takbrädor som fanns bakom innertacket). Såg plötsligt ut som en snögubbe, men int elik nog för att frun skulle få en positiv julstämning...

Bra verktyg gör jobbet snabbare och bättre, men man glömmer lätt bort hur mycket mindre damm man har omkring sig efter att ha jobbat med bra verktyg istället för med billiga.

---- Mats ---

Kul att det blev bra med papperna Mats! Blev det Zafir eller Rubin? Fick du tillfälle att jämföra dem sida vid sida? Jag misstänker att Zafir är rejält mycket kraftigare (och dyrare antar jag...)

För min del så blev det bland annat en ny multi-jetstream (hård - i princip den enda jag använder) slipplatta till rotexen + 1 st papper så att jag kan bygga någon sorts jigg för att borra om mina gamla papper till nya multi-jet papper.

Jag återkommer med rapport om hur multi-jet fungerar. Enligt Festool ska det vara ännu bättre än original, och ännu mindre damm/spån ska bränna/kleta fast på pappret. Vi får väl se, det låter lite hitte-på, men samtidigt brukar de ju sällan släppa något som inte är en förbättring.

Daniel_N skrev:
Kul att det blev bra med papperna Mats! Blev det Zafir eller Rubin? Fick du tillfälle att jämföra dem sida vid sida? Jag misstänker att Zafir är rejält mycket kraftigare (och dyrare antar jag...)

För min del så blev det bland annat en ny multi-jetstream (hård - i princip den enda jag använder) slipplatta till rotexen + 1 st papper så att jag kan bygga någon sorts jigg för att borra om mina gamla papper till nya multi-jet papper.

Jag återkommer med rapport om hur multi-jet fungerar. Enligt Festool ska det vara ännu bättre än original, och ännu mindre damm/spån ska bränna/kleta fast på pappret. Vi får väl se, det låter lite hitte-på, men samtidigt brukar de ju sällan släppa något som inte är en förbättring.
Jag kompromissade, jag köpte Zafir 24 och Rubin 50 (till 125an finns inte Rubin grövre än 50, och jag ville ha grövsta möjliga). Jodå, du hade rätt, Zafir är mycket tjockare, och till faktiskt för "metall och sten och ...". Det är alltså en stenslipmaskin du har.

Apropå släppa något som inte är en förbättring: Den urspringliga Dominons piggar är bättre, men det är troligen enda undantaget. Den nya plattan till dominon, men nedfällbara extradistanser/stöd är en fantastisk utökning.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.