jag kan också rekommendera AEG BS12 C, den är liten, lätt och väldigt stark. Dessutom snabbladdad, och drar ju 5x100 skruv utan att knappt tappa i varv.
Och angående bosch psr 14.4 så är den rätt kass, skruvar man större skruv så är batteriet slut på en kvart, och även om man har 2 så hjälper inte det när laddtiden är 3 timmar. jag köpte en sån i våras och stod ut med den i 2 veckor sedan gav jag den till morsan och köpte en hitachi istället.
Erfarenheter om hitatchin ovan på verktygsboden?
Har för mig att jag vid nåt tillfälle har hållit i en sån på nån flygverkstad eller nåt där gummit har släppt vid kontakt med diverse lösningsmedel/oljor/annat...
Skulle kunnat tänka mig AEG'n Classe hade innan dom plötsligt slutade med blått, och därmed rationaliserade bort den ur sitt sortiment. Jag är fortfarande sugen på Litium, oavsett vad ni säger.
Har en AEG BEST 12X med 2 NiMH batterier. Den har i snart 4 år aldrig svikit mej utan alltid fungerat till fullo. Det batteri som sitter på maskinen har aldrig varit urladdat och oavsett vad jag gjort för jobb så har laddaren laddat ett batteri fortare än det andra laddat ur. Så det är nog jätteskillnad på billigt junk och dyrare kvalitet. Batteriet är dessutom vändbart så att balansen ändras beroende på om man skruvar tak eller golv. Min AEG borrhammare är också en av mina favoriter, den fungerar utmärkt år efter år så jag köper inte nåt annat innan jag kollat motsvarande AEG.
Har exakt en sån med två vändbara batterier till, men den har bara samlat damm (bokstavligen, används aldrig numera) sen jag skaffade blå bosch GSR 10,8 V LI-2. Visst är det en gedigen och pålitlig apparat, tror jag skruvade 700 trallskruv på två laddningar med den. Men litiumbatterier är ändå överlägsna för gördetsjälvaren, det lilla formatet gör också att de dragarna kan göras så mycket mer behändiga. Fast jag inser att 10,8v nånstans har sina begräsningar, det är klart.
det är just en sån ds14dfl som jag köpte istället för psr:en, och den är suverän. liten, lätt 30 min laddare och framförallt STARK! man kan ju köra 70 mm hålsåg på 2:ans växel..... jag har svårt att tro att gummit på iaf den modellen skulle släppa, för det sitter som berget.
men om jag skulle välja att bara ha en av dom 5 (!) skruvdragare jag har så blir det AEG:n
Aeg-s nya lilla orangefärgade 12voltare dubbla batt ion system, helt suverän, håller timtal med skruvdragar funktionen,borr lite klen, men den bästa jag använt på länge....Slår Makita med hästlängder ca 1600:-
"byggare"
Obs! läs instruktionen, brände min 1:a på 15 min...
Bytte och fick rådet att läsa instruktionerna innan jag brände en till.....
Struntsamma vad de kostar byt när de går sönder....Det är väl det garantin är till för
Vad heter modellen och var hittar jag storleksuppgifter på den? År det Makitas 10,8V du jämför den med. Är lite sugen på 10,8 Makitan som jag tycker är bra (kanske lite dålig batterikapacitet) men jag vill hellre ha en maskin med chuck om den kan mäta sig med Makitan. Kanske AEGn kan vara ett bra alternativ.
Litiumjon har en självurladdning på ca 5% /månad.
En gammal modell nimh har ca 30% /månad.
Nya modeller av nimh har betydligt mindre.
Ren inbillning eller materialfel om man upplever nimh som urladdas efter bara ett par veckor.
Litiumjon är snart en gammal teknink ändå och kommer ersättas litiumpolymer som är lättare o billigare.
Jo! modellen jag menar heter AEG BS 12 C IQ, (12 voltare, 1,5 Ah, 20-30min laddtid, dubbla batterier Li-Ion)
Håller utan problem innan nästa batteri är laddat... Skruvade ca:250 5/100 träregelskruv innan det blev batteribyte, väger lite men ack så stark, min är orange, såg på nätet att de är blåa nu! köpte min för mindre än 3 månader sedan... 1595:- kampanj hos lokal handlare...
Nån hade ställt sin Festool C12 på hyllan efter köp av gsr etc.
Och trådskaparen efterlyser en behändig LI-maskin för under 2000, finns bara ett val då
Och trådskaparen efterlyser en behändig LI-maskin för under 2000, finns bara ett val då
/A
Jag gjorde nästan tvärtom, sålde min GSR 10,8V li-2 och köpte en T 15+3
Men jag röstar också på en GSR 10,8V li-2 för den är riktigt bra.
/A
Det verkar helt otroligt att ställa sin C12a för en bosch gsr 10,8V li-2. Jag har testat C12an mot den första versionen av bosch 10,8, och det var inte ens en match (priserna matchade såklart inte heller) ...boschen kändes som en gruskross i jämförelse. Blir aldrig mer någon skruvdragare som inte har borstlös motor för min del...
Version 1 och 2 är helt olika och kostar inte för mycket som Festooldragarna gör
Nä, det blir såklart inte rättvist att jämföra maskiner med helt olika prisbild rakt av, gjorde det mest för att jag hade köpt 10,8an för att jag trodde att det skulle vara smidigt med en så lite dragare. Men blev så trött på ljudet/avsaknad av motorbroms att jag lämnade tillbaka den igen.
Nä, det blir såklart inte rättvist att jämföra maskiner med helt olika prisbild rakt av, gjorde det mest för att jag hade köpt 10,8an för att jag trodde att det skulle vara smidigt med en så lite dragare. Men blev så trött på ljudet/avsaknad av motorbroms att jag lämnade tillbaka den igen.
Men det är klart, jag har inte testat version 2.
Jag har en GSR 10,8 V-LI (utan 2:an) och den har i varje fall motorbroms. Precis som i ditt fall införskaffades den som ett litet smidigt komplement till C12:an. Jag håller med dig om att C12:an är en överlägsen maskin, men jag har GSR:en kvar och använder den till småskruveri just eftersom den är så mycket smidigare. Sen kan mitt beteende säkert förklaras lite av att det är himla praktiskt med mer än en maskin, det är ju tex inte helt sällan det skall förborras... (Skulle vara kul att se vad Festool kan prestera om de ger sig på att ta fram en fjuttis)