Svara Nytt ämne
  1. 2009-08-12 02:22
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: okt 2007
    Värmland
    88 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder

köpråd: Sticksåg

Hej!

Min 10år gamla sticksåg har gjort sitt, så behöver en ny.

Har ni några förslag under tusenlappen ?
    Funderar på en Pendelsticksåg från Black & Decker, KS900SK heter den och kostar 749kr.
    Är det nån som vet om den är bra ? http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=73316305

Eller Bosch PST 700 PEL för 899kr http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=59115002

Det behöver inte vara någon värstingsåg..
    Enda jag använder den till är de få gånger jag bygger baslåda eller som nu när jag håller på o renoverar lite i huset.

Skulle säkert funka med nån biltema maskin för nån hundring, men känns bättre att köpa nåt man vet funkar i några år..

Alla tips är välkomna!
    Tack på förhand!
    Mvh Marcus
    Senast redigerad av louksor 2009-08-12 02:27
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-08-12 07:13
    Svara | #2

Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: jul 2007
    Blekinge
    12 035 inlägg
    Gillad 1 141 gånger
    59 bilder
    Spring genast iväg till närmaste CO affär o kolla om dom har kvar någon AEG stickis som dom har reat under halva priset senaste veckan.
    Stryk B&D från alla dina tankar, din gröna bosch är ett bättre alternativ.
    Du kan åxå kolla på blocket/tradera efter begagnade proffsmaskiner.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-08-12 07:26
    Svara | #3

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 972 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    Ja, jag skulle hellre köpa köpa deras Cotech för 249:- än B&D'n ...

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=70100841
    Den som vet mest, gissar minst !

4. 2009-08-12 12:53
    Svara | #4

RFLs avatar
    RFL
    Junior medlem Medlem: jun 2007
    Skåne
    75 inlägg

3 bilder
    Nimajneb skrev Visa original
    Spring genast iväg till närmaste CO affär o kolla om dom har kvar någon AEG stickis som dom har reat under halva priset senaste veckan.
    Stryk B&D från alla dina tankar, din gröna bosch är ett bättre alternativ.
    Du kan åxå kolla på blocket/tradera efter begagnade proffsmaskiner.
    Prisvärt!! Synd att man inte kan motivera för frun att köpa en sticksåg till

http://www.clasohlson.se/link/m3/Pro...?artnr=40-6811

5. 2009-08-12 13:34
    Svara | #5

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Jag skall dela med mig (igen) av min sticksågserfarenhet.

Jag hade en gammal BD (typ 20 år gammal). Den funkade, den sågade någorlunda rakt.

Bladfästet blev utslitet så den tappade bladen under sågning.

Jag vilel ha en ny såg med snabbfäste för bladet, hittade Biltema som då hade en såg som såg hyffasd ut med snabbfäste för dryga 300kr.

Det är troligen den absolut sämsta verktygsinvestering jag någonsin gjort, dels funkade inte snabbfästet (bytte ut sågen en gång, hjälpte inte), trots snabbfäste så var en hovtång ett nödvändigt verktyg för bladbyte (och hur kul är det om bladet gått av vid fästet?).

Dels sågade den otroligt snett, man var tvungen att hålla maskinen vriden ca 20 grader mot sågriktningen för att få en någorlunda rak sågning. Då vred sig dessuton bladet i arbetsstycket så att snittet ändå blev 30 - 40 grader snett i vertikariktningen genom stycket.

Häromsommaren tröttnade jag på den och åkte och köpte en Makita, kostade dryga 2000 kr. Det är istället min absolut bästa verktygsinvestering, den är helt underbar att såga med, sågar rakt, och snabbt.

Jag har haft den något tråkiga inställningen att billiga maskiner duger bra, att skillnaden mer ligger i hur länge de håller, vilket inte är viktigt för mig som sällananvändare.

Jag håller mig fortfarande med billig vinkelslip, billig borrhammare osv.

6. 2009-08-12 13:38
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    25 år
    Norrbotten
    290 inlägg
    5 blogginlägg
    Gillad 4 gånger
    37 bilder
    Skulle AEG sågen vara slut så kan jag rekommendera bosch PST 700 PEL.
    Har den "gamla" modellen som saknar lasersikte (PST 700 PE), men "siktet" i bottenplattan fungerar klockrent !
    Överlag 5 gånger bättre än farsans dyrare B&D.
    Smidigt byte av sågblad, vicka en spak för att få ut gamla bladet, tryck in det nya, låter klick och det sitter ! Bra förvaring av sågblad i hållare i bottenplattan, kylluft som blåser bort spån från sågområdet osv osv !

7. 2009-08-12 18:53
    Svara | #7

Nykomling Medlem: jun 2009
    Stockholm
    23 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Vet inte hur B&Ds maskiner är och har inte använt någon grön bosch heller.

När jag köpte själv valde jag en Dewalt DW343K, tycker den är liten och smidig.
    Har inte använt den speciellt länge men jag har bland annat gjort ett större plyfaprojekt med den, till det funkade den super. Enda jag kan klaga på är att snabbfästet kärvar lite, men det är inte så farligt att man inte grejar det för hand.

Den maskinen kostade runt 1500 på en lokal butik som har allmänt höga priser, kanske går den att hitta för ~1200?

Om du kan komma över en AEG för samma pengar som Gröna boschen tycker jag definitivt du ska satsa på den! Har aldrig använt just den maskinen men enligt min erfarenhet är AEG ett stort snäpp upp från GB när det gäller kvalitet.
    Senast redigerad av fivecolors 2009-08-12 18:55

8. 2009-08-12 19:07
    Svara | #8

skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: jun 2009
    El Värmlando
    2 952 inlägg
    Gillad 212 gånger
    122 bilder
    Av egna erfarenheter så kan jag verkligen INTE rekommendera bosch pst700 pel.
    Jag hade en B&D innan som jag lämnade tillbaka pga att den var omöjlig att såga rakt med, och då gick jag och kollade efter en annan såg av ett annat märke. kollade på dewalt och blå bosch men tyckte att dom var lite dyra eftersom jag inte använder sticksåg så mycket.
    Nåväl, jag köpte en sån där pst 700 pel och inser direkt jag börjar såga med den att lasern visar ca 2mm bredvid där sågbladet egentligen sågar. men jag kastade bort lasern och fortsatte att såga ur en fasadbräda som skulle gå mot ett fönsterfoder.
    Men när jag skulle sätta upp den så insåg jag att kanten jag sågat var sned.
    Tog en vinkelhake och kollade och på dom 22mm som brädan var så blev det 3mm glipa överst mot vinkeln. och den sågen har några fasta lägen så man kan inte justera alls. den är dock inlämnad för rep (?) nu.

varför tog jag inte en blå bosch undrar jag.
    Senast redigerad av skalman1 2009-08-12 20:10 Anledning: skrev fel

9. 2009-08-12 19:13
    Svara | #9

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 972 inlägg
    Gillad 1 991 gånger
    1108 bilder
    louksor, jag kan bara säga, att om du klarar att sträcka din budget upp till 1500:- så ska du köpa en (Blå) Bosch GST85 från Jula.
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...ID%40EQ=023009
    Eller ännu bättre såg, men 2200:- (men inkl 100 st sågblad )
    http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1062

Då kommer du troligen inte köpa någon fler sticksåg i ditt liv, och bara vara jättenöjd varje gång du använder den.

Annars skulle jag satsa på en grön Bosch (neråt i pris) och slutligen på något riktigt lågpris, kanske en Skil (ännu lägre i pris). Nu har jag noll koll på sticksågar i lägre prisklass...

Men det finns lite logik i resonemanget ändå.
    Bosch uppfann sticksågen och har sedan dess gjort världens bästa sticksågar. Det borde kunna smitta av sig lite även på deras gröna serie!
    Bosch äger numera varumärket Skil, och som sticksågsköpare kan man hoppas att det smugit sig in lite Bosch-teknologi i Skil-sågarna.
    Den som vet mest, gissar minst !

10. 2009-08-12 20:46

Nykomling Medlem: jun 2009
    Stockholm
    23 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Nu ska jag inte säga att GST85PE är en dålig maskin för det är det verkligen inte, och jag har aldrig kört en såg jag uppfattar som bättre.

Men jag tycker ändå att boschen lever lite på sitt rykte. Det är ju trots allt en gammal konstruktion. Ändra till "gammal beprövad" där om man så vill
    Jag tycker att den är något klumpig.
    Det sämsta är dock bladstyrningen som i min mening är kass. 28mm går bra men efter det drar bladet iväg lite som det vill.
    Dessutom tycker jag att det är bökigt att byta blad, även om jag vet att snabbfästen också krånglar ofta. Än värre blir det att byta blad ifall man råkar slarva bort handtaget... jo det har hänt.

Maskinellt är den dock suverän. Motorerna tål det mesta.

Kan åtminstonde vara intressant att klämma på ett par andra maskiner om man nu ska upp i den prisklassen iaf

11. 2009-08-12 20:53

Springares avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2007
    Stockholm
    725 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    RFL skrev Visa original
    Prisvärt!! Synd att man inte kan motivera för frun att köpa en sticksåg till

http://www.clasohlson.se/link/m3/Pro...?artnr=40-6811
    Jag rekommenderade denna till mina bröder utan att ha sett den i verkligheten

Nu har jag testat den och den är nästan lika bra som min GST 85:a.
    Så för 450:- är det bara att KÖPA!!
    Senast redigerad av Springare 2009-08-12 21:10 Anledning: stavfel

12. 2009-08-12 20:58

Senior medlem Medlem: jul 2008
    Västragötaland
    870 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Köpte denna Bosch på Jula GST85PE . Hade en likadan modell jätte gammal som var helt utsliten innan. Ja, det är en gammaldags konstruktion och inte en massa laser och annat lull lull. Denna nya sågar grymt och den drar mycket lite även när jag sågar 45 mm. Robust och slagtålig ofta används ju en sådan här istället för handsåg/ fogsvans till det mesta och den slängs lite hit och dit. Bara hur bra som helst. Däremot är den lite stor att hålla om man har små händer.

13. 2009-08-12 21:33

Springare skrev Visa original
    Jag rekommenderade denna till mina bröder utan att ha sett den i verkligheten

Nu har jag testat den och den är nästan lika bra som min GST 85:a.
    Så för 450:- är det bara att KÖPA!!
    Är inte denna samma som nån Milwaukee-stickis?

14. 2009-08-13 22:43

Nu har jag beställt en aeg. Vi får väl se om den är nåt att ha. Hade en liknande Milwaukee förut, men tyckte att den var för svår att sätta på och av. Hoppas denna är bättre. Specarna är samma om jag inte missminner mig, men denna är 1500:- billigare.

15. 2009-08-14 18:43

Junior medlem Medlem: okt 2007
    Värmland
    88 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder
    Ni som köpt AEG från clas ohlsson,, är de blå som bilden visar ?

Läste nyss att de byter färg till orange o därför säljs de blå ut, nån butik hade 25% på de blå....

Jag gjorde en bra affär idag.
    Var till Clas Ohlsson först och kollade på AEG, men den fanns ej där, men gjorde en sökning i deras dator där den kom fram till 449kr och tog en bild med mobilen på texten/priset.

Sen åkte jag till bauhaus och gick o letade rätt på en AEG ST 700E, fast den var orange. Clas hade ju en blå på bild, men kanske fanns fler färger tänkte jag.
    så gick till kundtjänsten och frågade vad som gällde med pris garantin och sa att jag varit på Clas Ohlsson och visade fotot på texten/priset på deras AEG.

Det verkade ju stämma, men kom en till och kollade så alllt var okej, och det var det.
    Hade ju samma beteckning, så vi gick vidare till betalningen.
    När hon i kassan kollade priset på deras AEG så visade det 1695kr och tyckte det var konstigt att Clas var så mkt billigare och funderade på om det verkligen stämde, men mitt foto var godkänt så efter deras prisgaranti kostade den 395kr och 5års garanti.

Så jag är väldigt nöjd nu.
    Hoppas den är lika bra som den ser ut
    aeg1.jpg (59 visningar)  

Senast redigerad av louksor 2009-08-14 18:51

Liknande ämnen

1. Köpråd Badtunna
    av je6666 i forum Pool
  2. Köpråd Färgspruta
    av StyrmanBerg i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Köpråd EL material
    av HEPO i forum El
  4. Köpråd vid köp av Modulent...
    av kimpa i forum Hustillverkare
  5. Köpråd
    av Niklas_Pson i forum Grund & markarbeten

Taggar