Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-06-21 21:04
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jun 2009
    Gotland
    24 inlägg

Dewalt VS Metabo kap gersåg

Vad är det för skillnad i kvalite på en Dewalt DW777 och en Metabo KGS 216 priset är bra mycket lägre på en Metabosåg CA: 4000:- mot 2700:- och för tillfället på deras eget kamanjeblad så ligger priset på 2149:-. Jag har försökt leta på fakta vad folk tycker om dessa maskiner från Metabo men hittar nästan inget. Metabo har ju även en större maskin på kampanj KGS 254 som just nu ligger på 3037:- som även denna måste var mycket prisvärd eller är dessa bara skräp?

2. 2009-06-21 22:38
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2008
    Skåne
    184 inlägg

2 bilder
    Var har dem denna kampanj?

3. 2009-06-21 23:40
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: aug 2004
    195 inlägg
    Gillad 1 gånger
    11 bilder
    kanalenn skrev Visa original
    Vad är det för skillnad i kvalite på en Dewalt DW777 och en Metabo KGS 216 priset är bra mycket lägre på en Metabosåg CA: 4000:- mot 2700:- och för tillfället på deras eget kamanjeblad så ligger priset på 2149:-. Jag har försökt leta på fakta vad folk tycker om dessa maskiner från Metabo men hittar nästan inget. Metabo har ju även en större maskin på kampanj KGS 254 som just nu ligger på 3037:- som även denna måste var mycket prisvärd eller är dessa bara skräp?
    KRauta har DW777 på kampanj just nu - 3299 SEK

4. 2009-06-22 08:01
    Svara | #4

Nykomling Medlem: jun 2009
    Gotland
    24 inlägg

anra skrev Visa original
    Var har dem denna kampanj?
    Kamanjen skall alla ha som säljer Metabos maskiner tror jag. Man kan gå in på Metabos hemsida och ta hem deras kampanjeblad.

5. 2009-06-22 22:52
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: aug 2004
    195 inlägg
    Gillad 1 gånger
    11 bilder
    Var inne på ProSvets i Partille idag för att kolla. Himla trevlig butik och personal. De hade bara KS216 inne så jag frågade om de visste var den kunde finnas att känna på. Vips ringer snubben till "Dr Metabo" (troligen deras säljare) och ordnar så han får in ett demoex till på onsdag så jag kan känna på en KGS254. Snacka om service man inte hittar på de stora kedjorna...

Nåväl - någon som har erfarenhet av Metabo kap/ger rent allmänt?

Såg att den var med i byggarbetaren (annat inlägg i forumet), men jag undrar som ursprungspostaren - hur står sig Metabo KGS216/254 mot Dewalt/Bosch GCM?

Jag har sökt runt i forumet, men hittar inget direkt...

6. 2009-10-03 15:14
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2008
    kronoberg
    409 inlägg

19 bilder
    Lyfter denna tråden då jag också undrar hur bra KGS216 är jämfört tex GCM8S/PCM8S eller liknande?

7. 2009-12-11 19:22
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2006
    312 inlägg
    Gillad 2 gånger
    28 bilder
    Jag köpte en KGS216 igår, men har inte provat den än. Valet stod mellan den och BOSCH pcm8s.

8. 2009-12-14 22:46
    Svara | #8

Junior medlem Medlem: jan 2008
    Skåne
    75 inlägg
    Gillad 20 gånger
    5 bilder
    Hej!

Jag är med på jakt efter en kap/geringssåg. Såg en Bosch PCM 8 S för 2690:- som jag nästan köpte, men ångrade mig för att jag ville jämföra olika. (Är den värd det priset?)
    Har läst en del här, och inte blivit mycket klokare. Eller jo. Klokare har jag blivit, men definitivt mer villrådig. När jag börjar jämföra o kolla runt så ser jag ju hur mycket det finns att välja mellan. (Jag skulle ha slagit till och köpt PCM 8:an. Då hade jag varit lyckligt ovetandes nu)
    Efter att ha läst här lutar det mer åt en GCM 8:a istället, om jag inte ramlar över något annat bra. Är inte märkesberoende, men däremot kvalitetsberoende till en viss (ekonomisk) gräns.

Därför frågar jag, som någon tidigare gjorde: Är METABO något att ha?
    Jag har fått för mig att det är ett hyfsat lågprismärke någonstans mellan "Power Craft" och kända märken typ Makita, men jag har kanske fel.
    Har sett METABO på fler ställen än Harald Nyborg nu tex. O de säljer ju både "Power Craft" och Makita.

Såg tex en beg. Metabo KGT300. Verkade helt ok på bilden i alla fall.

9. 2009-12-14 23:20
    Svara | #9

Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: sep 2005
    Skåne
    4 768 inlägg
    Gillad 153 gånger
    151 bilder
    Metabo är ett märke som inte har lyckats något vidare med sin marknadsföring, i det avseendet att man inte har någon tydlig profil, och inte verkar i någon typisk nisch heller. Gamla metabo borrmaskiner är tillsammans med gamla AEG och bosch bland de bästa och stryktåligaste maskiner som fanns att uppbringa, i toppen av proffssegmentet. Idag är det mer spretigt - en del metabomaskiner är verkligen plastiga och smäckiga, annat är riktigt rejält. Men sammantaget så är man inte längre i toppen av proffssegmentet, även om en hel del av sortimentet ingår i proffssegmentet.

Problemet blir lite som med dewalt - en massa maskiner märkte med samma logo, en del bra proffsgrejer, en del helt överprisade hobbyprylar. Här: http://www.festool.se/images/sweden/...etaren_509.pdf känns det som att metabo inte riktigt platsar bland de andra proffssågarna, även om den är bättre än gamla 707or.

10. 2009-12-15 00:26

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 888 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Håller med Daniel om den problematiken med Metabo, och även DeWalt. Det har också handlat om dåligt hanterade uppköp. I Metabos fall Elektra Beckum, och i DeWalts Elu.

Har hört folk lovprisa Metabos kvalitet tillbaka i tiden, men problemet nu är att man inte förstår vad de vill vara riktigt. DeWalt satsar allt på marknadsföringen verkar det som och det är åtminstone tydligt, men Metabo? De plockade ju upp en av Elektra Beckums gamla gersågar KGS300, och billiga kopior säljs av Biltmea och Hitachi/Niko. Det är en stadig maskin, men lite klumpig, tung och farlig. Den skulle ha gått ur produktion direkt och aldrig brandats om till Metabo.

11. 2009-12-15 20:16

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: maj 2008
    västra götaland
    242 inlägg
    Gillad 7 gånger
    6 bilder
    Jag har inte testat en massa olika gersågar men ändå, jag köpte en Metabo KGS 255 för ett eller två år sedan. Lite utgående modell men djäkligt stabil och bra resultat. Jag skulle aldrig jämföra Metabo med powercraft, bruksbo, biltemas egna märke eller liknande. De senare är man ju glad om de inte brinner upp eller skakar sönder när man använder dem. Metabon är hur stabil och tillförlitlig som helst.

12. 2009-12-15 21:31

Junior medlem Medlem: jan 2006
    94 inlägg

8 bilder
    Hejsan!
    Jag har alltid varit lite svag för Metabos maskiner och har följt deras produktutveckling. Min första "proffsmaskin" var en Metabo borrhammare (KHE24)Den var grymt välgjord (och dyr). Nu har den slutligen gett upp men den kämpade på bra.
    Deras billiga cirkelsåg (KS54) för 1200kr har jag oxå och den är väl kanske snäppet bättre än en grön Bosch, funkar helt OK för mina behov. Men den känns inte alls i paritet med deras andra verktyg.
    Jag har en 230mm vinkelslip oxå som jag skurit väldigt mycket sten med. En supermaskin. Väldigt praktiskt att man kan vrida handtaget på den oxå.
    Jag har nu även köpt en av deras nya skruvdragare, vi får se hur den funkar, men den har lite personlighet i alla fall ;-)
    Deras sticksågar har jag klämt på en del och dessa känns väldigt gedigna men lite kantiga.
    Det verkas som att Metabo tagit fram en ny "line" med kap och gersågar som inte är släkt med de gamla Electra Beckum sågarna (typ KGS255/300). De nya sågarna ser helt annorlunda ut och är väldigt bra prissatta (KGS216/254). Finns bla på Hornbach. Jag skulle dock välja Bosch GCM8 7 dagar i veckan, den är läcker.

Jag vet att Metabo har likadana tyngre bilmaskiner som AEG/Milwaukee och deras tigersågar är identiska med något annat märke. Annars tror jag att det mest är egenutvecklat (om det nu är något positivt).

Kan hålla med om att kvaliteten är lite ojämn, men visa maskiner verkar vara absolut toppklass. Jag tycker inte man kan säga att de tillhör mellansegmentet heller, de borde göra sig av med en del B-maskiner i sortimentet och nischa in sig hårdare på vissa områden.

13. 2009-12-15 22:18

Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: sep 2005
    Skåne
    4 768 inlägg
    Gillad 153 gånger
    151 bilder
    Roundup skrev Visa original
    Jag skulle aldrig jämföra Metabo med powercraft, bruksbo, biltemas egna märke eller liknande.
    Jag vill förtydliga att jag inte heller vill jämföra metabo med ovan nämnda märken.

14. 2009-12-15 22:38

Nykomling Medlem: okt 2008
    Stockholm
    9 inlägg

Angående Metabon så såg jag att Bauhaus har i sitt senaste reklamblad Metabo KGS 216 för 1895:-
    Hornbach har i sitt senaste reklamblad likadan maskin (på bilden är rätt, men texten säger dock KS216, vilket är beteckningen för en billigare variant utan teleskoputdrag) för 2135:- ..om detta nu skulle stämma, så hamnar man med Hornbachs prisgarantiräknare på 1705:-, vilket borde vara att bra pris?
    :-)

15. 2009-12-15 23:19

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 888 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Det låter bra. Vill f.ö. inte heller jämföra med super-duper-power-craft-märkena, absolut inte, men Metabo är för otydligt för sitt eget bästa. Snickarna i testet i länken ovan tyckte ju att Metabon ändå var bättre än det de hade.

Liknande ämnen

1. Kap och gersåg Metabo
    av borge i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Dewalt 707 kap/gersåg
    av Badger i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Rikt o planhyvel dewalt/metabo
    av pleqtiz i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Erbjudande Metabo Kap/gersåg + Skruvdragare
    av Stoned i forum Verktyg, maskiner & fordon

Taggar