Byggahus.se
Martin_B
Vet ej när kampanjen började, men de är redan slut står det. Kan dock finnas kvar i butiker.

Den sasten verkar klart täcka det mesta som man kan behöva i hylsväg! Men det är en riktig hylssats kan man ju säga. Biltemas sats är mer blandad, där finns bits och olika adaptrar, massa nycklar och vad det nu finns för något.

Rent användarmässigt är nog Biltemas mer universal, mer användbar. Kamasasatsen är dock riktigt billig!

Kamasasatsen ser trevlig ut, och jag har bra erfarenhet av Kamasas kvalitet. Dock är ju över 50 av hylsorna och nycklarna i tum-storlek, vilket kanske inte alla har nytta av.

Mikael_L
Finns kvar i Uppsalabutiken iaf.

Daniel_N skrev:
Kamasasatsen ser trevlig ut, och jag har bra erfarenhet av Kamasas kvalitet. Dock är ju över 50 av hylsorna och nycklarna i tum-storlek, vilket kanske inte alla har nytta av.
Precis, och jag slog inte till, delvis därför. (Jag har redan ett tumsortiment av hylsor och det får räcka. Alla äger inte amerikanske eller engelska bilar och motorcyklar ;))

edit:
Brukar inte Volvo amazon-ägare säga att med en halvtums blocknyckel + skiftnyckel fixar man allt.

Redigerat:
Var ju ett bra pris. Men min Kamasasats ligger oftast orörd (liksom de två från Bacho), föredrar min Biltemasats!

Milkshaken
ja jag måste instämma i Biltema-hejarna....
Jag fick en splitt ny sats av min syster o svåger som körkortspresent 1987... Allting har varit mycket brukat, ibland med extra "hävstångsrör" och allt utom spärrskaftet är som nytt..
Spärrskaftet gick sönder för typ, 4 år sen, jag köpte ett nytt på Biltema med led.. (10års garanti)... och den funkar prima...
Likadant med mina blocknycklar från Biltema,,,, dom är lika gamla och lika mycket använda... Alla är hela....

Hej

Skruvar inte fullt så mycket numera.
3/8"
Använder mest min Hazet sats som jag köpte för 30 år sedan.
Den är komplett och smidig.
Använder även en Kamasa spärrskaft (längre med ledat huvud).
Bra när man inte kommer åt eller drar lite tyngre.
Har en Facom (stavningen är jag osäker på) spärrskaft som är kort och smidig.

1/2"
Har lite krafthylsor (Biltema) och en påse blandat bla Bahco, Gedore, noname.
Till det Bahcos gamla gröna spärrskaft (som alltid tappar skruven i mitten).

1/4" satsen är Gedore. Den gillar jag inte. Spärrskaftet är utbytt till Bahco och även en del hylsor då de tappar spärrkulan.

På landet blev det ett par satser Biltemas 10års hylsor och ett av Bahco skaften.
Hylsorna förefaller vara bra.
Kan även rekommendera Biltemas fasta nycklar (De färglada tappar färgen fort)

Mvh

Peter

GSM-Peter skrev:
Till det Bahcos gamla gröna spärrskaft (som alltid tappar skruven i mitten).
Lite loctite kanske?

Jo Ett skaft har locktigt men de andra får inte det då jag vill kunna fetta in dem igen lite då och då utan att dra sönder skruven....
Meckar numera mest båt och då kan olyckan vara framme (kräva torkning och rengöring).

/Peter

Använd loctite 222 eller 243 så kan du lossa skruven utan problem, men den kommer inte att lossa av sig själv.

Daniel_N skrev:
Jag tycker att Biltemas 10-års-garantiprylar är riktigt prisvärda. Dock är spärrskaften ingen höjdare - byt mot tex kamasa (lite billigare) eller Bahco (lite dyrare). Vill precis som Mikael_l rekommendera 3/8"....dock inte upp till 27 i nyckelvidd....det kan innebära upp till 700Nm i åtdragningsmoment, vilket inte känns helt ok med 3/8 prylar.
I min erfarenhet är det sällan åtdragingsmomentet som är relevant irl utan lossdragningsmomentet när man ska ha lös en fastrostad skruv. Bitamas kassa storlåda har ju 3/8 upp till 19mm, dvs M12 och där håller inte biltemas prylar, har nog dragit sönder ett dussin av dom där mesiga 3/8 där men upp till 13mm är det kanon!

Har en Bahco och några AmPro-satser, plus ett par tre nonamesatser från loppisar. Tycker att Bahcos spärrskaft är lite klumpligt jämfört med det från AmPro. Stort huvud och exakt nittio graders vinkel känns onödigt. Kvalitén är däremot bra.

Den där Kamasasatsen skulle jag köpt om jag inte redan hade så mycket grejor, såg två ex. av den på Jula i Örebro i tisdags, så den finns nog kvar lite här och där.

Milkshaken
Jag har oxå en liten jättesmidig Bachosats, 1/4" med hylsor från tror det är 7 mm, upp till 13mm sen dom mest gångbara bitsarna..... spärrskaftet är typ, 12-13 cm långt och supersmidigt....
Lådan är den svarta med oranget lock.

Var och köpte kamasasatsen igår.Såg att det var med ett. litet fast 1/4" dragskaft.Vad ska man med det till när det inte finns en hylsa i satsen som har 1/4" fattning?? Tycker det nästan är lurendrejeri då det står tydligt på kartongen att satsen innehåller 1/2",3/8" samt 1/4".Kunde väl läst lite mer noga innantill men jag tog för givet att det skulle vara några såna hylsor iallafall.Har väl lite mera invändningar på satsen.Tex spärrskaften är ruggigt glappa i tappen.Och blocknycklarna är inte av den modell som v vi köper på jobbet.Dom här är lite längre,lite otrevligare att hålla i och har inte kamasa ingjutet.Dessutom går blockisarna till 16mm,trodde upp till 19mm var standard.Slår vad om att det är ngn billig kinaserie som kamasa prånglar ut.Jag är inte jättenöjd direkt.Då är biltemas stora sats mer prisvärd,förutom blocknycklarna då som jag gömmer längst in på kroken. / Mats

Edit:jag får nog revidera det om spärrskaften.Dom är väldigt fintandade och har väldigt lite motstånd i spärrfunktionen vilket visade sig väldigt smidigt.

Redigerat:
Nån som vet var man hittar Bahco 1/4" med "flexförlängare" och till vilket pris?

Har letat efter just det setet ett tag eftersom just den flexibla förlängaren är jäkligt användbar kring insprutningen på bilen.

En fördel med satser är att de håller ordning. Memo till mig är verktygskåp för bilverktyg *S*

/Kent

Ahlsells brukar ha bra sortiment av Bahco, har du kollat där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.