Elarbetsansvarig
m.m.
|
2009-04-29, 02:21
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2008
Län: Skåne
|
Rätt klinga till rätt jobb (ny klinga kap- och gersåg)?
Efter att ha inhandlat en hel del verktyg står jag fortfarande kvar med en äldre och inte fullt så rolig kap- och gersåg. En ny såg skall inhandlas med det får ligga på is ett tag och jag får njuta av de övriga nya verktygen tillsvidare. Efter att ha läst och sett en hel del (jisses vad mkt godis det finns på bl.a youtube från woodworkingchannel med mera) om kap och gersåg och justeringar bestämde jag mig för att göra det bästa av sågen tillsvidare (måhända överdrivet på en såg som kommer från HN om jag inte minns fel, men ändå) och jag blev faktiskt mer än nöjd av resultatet. Efter att ha spenderat en eftermiddag med att fixa nån bussning, planslipa själva bordet sam justera, t trippel och kvadruppelmäta alla vinklar så sågar den nu långt mer exakt än jag kunnat föreställa mig. Jag kan nog leva med den ett tag till, eller rättare sagt tills jag får loss tillräckligt med knegdeg och skaffar en GCM 10SD
![]() Men byte av klingan återstår. Börjat kika på klinga och insett att det finns klingar med långt mer benämningar än jag själv kan luska ut. Jag skall iaf ha tag på en 254mm klinga, hade tänkt mig en 60 eller 80T klinga, för att kunna kapa lite lister med mera med hyffsat snitt. Är det idé att skaffa en grövre klinga också för att kapa reglar och annat grövre/dolt material, eller klara man sig bra med bara en 80T klinga (det kanske inte ens behöver vara så fintandat på en bra klinga?)? Tips på hyffsade klingor? En klinga av kvalitet kanske man slipar om istället för en mer "slit-å-släng" mentalitet. Är det lönt att slipa billigare klingor? Vem slipar, kan man reda ut det själv? Hur mkt skiljer det egentligen i snittkvalitet, livslängd mm på "riktiga" klingor och billiga? Många frågor, inser att jag är helt novis på området, har i princip alltid bara kört med den klinga som sitter i eller köpt en ny likadan rent spontant, både vad gäller kap- och gersågen och cirkelsågen. Senast redigerad av mrVoodoo 2009-04-29 02:25. |
|
2009-04-29, 06:08
|
|
|
Gudfader
Medlem: jan 2003
Län: Stockholm
|
Jag har tre klingor till min 10s. En 24t, en 60t och en 80t. 60t använder jag knappt alls. 80t använder jag bara till lister, den blir lite "seg" att köra i reglar eller tryckt virke även om det förstår går. 24t klingan är en favorit, äter reglar etc som om det vore smör OCH fungerar när den är nyslipad finemang även till lister faktiskt....
|
|
2009-04-29, 08:34
|
|
|
Gudfader
Medlem: aug 2006
|
Ser att du bor i Skåne mrVoodoo. Om du bor i krokarna kring Malmö kan du alltid lämna klingorna till Theofils på Lundavägen i Malmö. De slipar inte själva utan skickar iväg klingorna.
2009-04-29, 09:51
|
|
|
Moderator
Medlem: sep 2005
|
Först - sök här på forumet, klingor, tänder, negativ och positiv tandning och olika typer av utseende på tandningen har blivit diskuterat mkt ingående ett par gånger.
A) Är det idé att skaffa en grövre klinga också för att kapa reglar och annat grövre/dolt material, eller klara man sig bra med bara en 80T klinga (det kanske inte ens behöver vara så fintandat på en bra klinga?)? För att veta vad 80T innebär måste man veta diametern på klingan, 80T på en 190mm klinga skiljer sig avsevärt från 80T på en 250mm klinga... Men generellt sett så hade jag köpt 2 riktigt bra klingor (om de kan användas till sågen du funderar på att köpa i framtiden hade jag lagt mer pengar, annars mindre) med negativ tandning, tex 24+60 eller 80T på en 250 klinga. En bra 60T klinga, med rätt tanding för ändamålet skär betydligt bättre än en sämre (sliten eller billig) 80T klinga. Det är viktigare att finklingan (60 eller 80 T) är av bra kvalitet än att grovklingan är det. B) Tips på hyffsade klingor? Festools är otroligt bra, men såklart dyra. Tenryu och forrester skall också vara (delar av deras sortiment) i absoluta toppskiktet. Lite billigare men fortfarande bra är Dewalts 40 och 60-serie (inte tandantal utan modellbeteckning). Läs på här på forumet angående olika tandingar, Atb, HiATB, FT osv. Det kan nog vara läge att finklingan är HiATB oich grovklingan ATB. Kanske kan du fortsätta med din nuvarande klinga som grovklinga och bara köpa en finklinga? Biltema har prisvärda klingor. Ett bra tips för åtminstone grovklingan. Ett annat tips är att eventuellt skaffa iläggsringar, så att du klöper en klinga som passar din framtida såg, och lägger nu i iläggsringar för att få den och passa på din nuvarande såg. En klinga av kvalitet kanske man slipar om istället för en mer "slit-å-släng" mentalitet. Absolut. Däremellan håller du den ren från hartz och skit, och ser till att tänderna aldrig rör något annat än trä. Är det lönt att slipa billigare klingor? Nej, generellt sett inte. Vem slipar, kan man reda ut det själv? Theofils är ett bra förslag, man reder inte ut det själv utan specialutrustning, vilken inte är ekonomiskt lönsam att investera i för privatpersoner (förmodligen inte för de flesta snickerier heller) Hur mkt skiljer det egentligen i snittkvalitet, livslängd mm på "riktiga" klingor och billiga? Massor. Billiga klingor är sämre på allt. Klarar av värme sämre ocksp, vilket kan ge vobbling, och sämre snitt. Kräver mer kraft för att komma igenom osv. |
|
2009-04-29, 12:36
|
|
|
Junior medlem
Medlem: maj 2008
Län: Västra Götaland
|
Kanske den här klingslipmaskinen från Jula kan vara något ? http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=251057
//P |
|
2009-04-29, 12:49
|
|
|
Banned
Medlem: mar 2009
Län: Västernorrland
|
Mycket klinga nu.. Du bör i första hand välja klingor som din såg klarar (orkar) att driva med rätt varvtal, därefter kan du börja titta på kvalitet, avverkningförmåga å vilka material klingorna kan såga....
magentis |
|
2009-04-29, 13:36
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2004
|
Köpte mig en Evolution Rage klinga och den funkar ypperligt! Har sågat i många spikar och liknande och ger fortfarande kanonfina snitt när det ska kapas för finish. Blir en sån såg också när det ska bytas. Grymt nöjd.
//Rob |
|
2009-04-29, 13:50
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2006
|
på http://www.lamitec.se finns mycke matnyttig info om klingor...
|
|
2009-04-29, 19:36
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2004
|
//Rob |
|
2009-04-29, 19:59
|
|
|
Banned
Medlem: mar 2009
Län: Västernorrland
|
Ja klingan lär nog hålla för tokhöga varv, där finns säkert en rejäl inbyggd säkerhetsmarginal att ta av.., men förmodligen inte resten av grejorna om det vill sig illa, inkl "mjukvaran" som håller i maskinen ![]() magentis. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|