Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2005
    Län: skåne

trött på feins svindyra blad till multimaster

hej.

Tänkte prova klippa sönder en klinga till en japansåg i remsor och limma på ett ett utslitet feinblad med superlim.Jag har dock dåliga erfarenheter av superlim som dom säger skall kunna lyfta en bil med.Tror ni detta kan funka eller är det bara slöseri med tid.
    Jag blir lika irriterad varje gång jag måste köpa feins svindyra blad.Det finns ju ingen rim och reson i deras priser.Har dom patent på sina blad eller vad är det frågan om .Det måste ju finnas nån som tar tag idet här och gör något åt det.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Södermanland

Principiellt är det nog inga problem att dela ett större lämpligt sågblad, men jag tror inte så mycket på lim där. Svets eller möjligtvis hårdlödning behövs nog för att det ska hålla. Utomlands finns det en hel del icke-originalvarianter på multimastertillbehör (titta t.ex på ebay), men de har inte riktigt gjort sitt intåg här i Sverige än.
    //Daniel

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Västerbotten

Om du har nya Fein med stjärnfäste kan du köpa Bosch-blad och snitta upp spår med en Dremel så det passar. Låter drygare än det är, jag gör så och det går ganska fort när man gjort det några ggr. Bosch-bladen ligger ju betydligt humanare i pris för samma upplevda kvalité.

4.    länk #4
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Principiellt är det nog inga problem att dela ett större lämpligt sågblad, men jag tror inte så mycket på lim där. Svets eller möjligtvis hårdlödning behövs nog för att det ska hålla. Utomlands finns det en hel del icke-originalvarianter på multimastertillbehör (titta t.ex på ebay), men de har inte riktigt gjort sitt intåg här i Sverige än.
    Har för mig det var någon på forumet som testat någon av dessa.
    http://stores.ebay.de/MiWorx_Voltec-...QQftidZ2QQtZkm

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: E

Det finns en tråd här på forumet som visar hur man kan göra egna blad.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg...imaster-2.html

Lycka till!

6.    länk #6
    Miless avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Uppsala

Har för mig det var någon på forumet som testat någon av dessa.
    http://stores.ebay.de/MiWorx_Voltec-...QQftidZ2QQtZkm
    Jag tjackade såna, funkar bra men riktigt taskig finish på dom, typ fula svetspunkter o lite snett o nog inte lika fina sågtänder. Men dom funkar liksom ...

Såg nu en ny ide här: ebay

..men den behöver nog sitta riktigt tajt skruvad för att funka bra!

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Jan 2006

Hejsan!
    Jag har en Multimaster med stjärnfäste. Jag köper Boschblad och skruvar fast utan att modifiera dessa. Det är bara att skruva åt ordentlig. Det värsta som kan hända är att bladet vrider sig lite runt fästet när man kör för hårt. Funkar utmärkt!

8.    länk #8

Problemet som jag ser det är att även boschblad kostar rätt mycket. Jag äger en Bosch och skulle även om jag inte är någon storförbrukare av blad, vilja kunna hitta ännu billigare blad till multi:n. Man borde kunna få 10 för några hundringar istället för 2 om det bara var lite större marknad...

Annars tror jag på iden att tillverka "fulblad" genom att ta ett utslitet blad, behålla fästvinkeln, kapa sönder ett lämpligt blad (t.ex från en geringssåg) i mindre delar. Samborra några hål och bulta ihop det. Med låsmutter eller låsbricka så ska det nog inte skaka bort. Behöver man en slät under eller ovansida på bladet får man glatt plocka fram ett "finblad".

Har man redan många blad är det dock säkert enklast att svetsa dit nya bladbitar. Man får upprepa när bladen börjar ta slut, tar inte så lång tid att tillverka något tiotal.
    Senast redigerad av softarn 2009-02-02 00:56
    //Daniel

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Dec 2004

Det är väl en fråga om kvalite; 10 billiga som håller lika länge som ett metall av högre kvalite som även tål några spikar och kostnaden blir samma för båda alternativen?
    Det viktiga nu när det dyker upp flera olika sågblad är att använda rätt blad till varje moment, ett träblad om man misstänker att et finns spik/skruv förstörs direkt.
    Så förhoppningsvis kommer blad som ör slitstarkare och om volymen ökar så sjunker priset. Har en Bosch och ska testa några av de nya som nu finns att köpa i någon bimetall.

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Jan 2006

Detta med att välja rätt blad är viktigt!
    Rätt trist när man kör sönder sitt nya blad i en spik på några sekunder. Man lär sig dock snabbt för det svider osedvanligt hårt i plånboken. Kvaliteten på Fein-bladen är riktigt hög, men det tar emot att köpa dem. Det skulle vara intressant att göra ett test mellan Bosch och Fein.

11.    länk #11
    H_Ls avatar
    H_L
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

Hejsan!
    Jag har en Multimaster med stjärnfäste. Jag köper Boschblad och skruvar fast utan att modifiera dessa. Det är bara att skruva åt ordentlig. Det värsta som kan hända är att bladet vrider sig lite runt fästet när man kör för hårt. Funkar utmärkt!
    Då har du inte snabbfäste (spak istället för skruv) också, eller?

12.    länk #12
    Nimajnebs avatar

Bästa pris var?

Vad ska Bosch orginalblad eg kosta??
    Mina lokala handlare vill ha hutlösa 150kr!
    Hittade bättre priser på Ebay (85-100kr). http://stores.shop.ebay.de/Cordless-...Q2em322QQ_vcZ1

Vad tar tex Bauhaus/Hornbach/K-Rauta etc för bladen??

13.    länk #13

Dom kostar i den häraden (från 150:-), och det är ju vad jag tidigare här skrivit att jag tycker är dyrt. Fein-bladen kostar dock ännu mer.
    //Daniel

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2003
    Ålder: 34
    Län: Skåne

Bladen kostar från 79:- på Hornbach. Sen stiger ju priserna beroende på vilken typ av blad som du vill ha. Såg att de har börjat med "long life" blad med. Dessa kostar ca 20% mer än de vanliga bladen.

15.    länk #15
    Nimajnebs avatar

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen