L
limpanphoto: Tack för bra svar, köngar är ni !
13 svar · 1,4k läst
·
O
OlaF: [citat] Du behöver ventilhuset "airy body" att sätta i kanalen. https://www.computersalg.se/i/9477669/lindab-ventilhus-airyb-%c3%b8125-mm-f%c3%b6r-airyfb-frontplatta-f%c3%b6r-montering-i-kanalsystem-f%c3%a4rg-ral9003-anv%c3%a4nds-f%c3%b6r-b%c3%a5de-till-och Sedan väljer man frontplatta separat. Inte direkt 200 kr totalt men långtifrån dyraste och något man köper en gång i livet ungefär.
17 svar · 14,4k läst
B
Byggsnyggen: [citat] Det blev ingenting av mina tankar. Har en traditionell köksfläkt som körs när vi lagar mat. I badrummet har vi en paxfläkt som styr på rörelse och luftfuktighet. Däremot så startar den även några gånger per dygn för att i alla fall få lite luftutbyte. Valde även att inte ta luften till kaminen direkt utifrån, via rör i plattan, utan på ”gammaldags” vis. Stänger
3 svar · 2,3k läst
GregerRil
GregerRil: Ska dra en ny avluftskanal för en frånluftsvärmepump. Den kommer gå ca 5-6m i taket på garaget, och isoleras med isolerstrumpa hela vägen. Men hur löser man upphängningen? Man vill väll inte göra hål i isolerstrumpan för att montera svep eller band? Fungerar det att dra upphängningsband utanpå isolerstrumpan med cirka 1m mellanrum eller så?
0 svar · 515 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Bergvärme har man för uppvärmningen men FTX har man för att få bra ventilation av huset utan att det kostar lika mycket i uppvärmningskostnad som bara frånluftsfläktar.
3 svar · 861 läst
·
G
Goxx: [citat] [/QUOTE] Är det en dålig ide på sommaren när det ofta är 35 grader ute och trapphuset, särskilt på markplan är betydligt svalare? Att då suga in varm luft i ett svalt trapphus borde skapa fuktproblem genom kondens...
2 svar · 571 läst
R
RundBerg: Hittades någon lösning? Har precis samma sak jag vill lösa; både kunna styra varvtal och tidsplanering via Zigbee.
4 svar · 2,8k läst
·
W
Willewille: Ventilationsföretaget var här och kollade. Hittade inga fel. 37 m sedan #13 [citat] [citat] [citat] [citat] Ställde fråga till Swegon vad det kunde bero på att följande ändringar blev efter strömavbrott men inte kunde framkallas efter att ha gjort aggregatet strömlöst. 1.Spiskåpeforcering 120 minuter påslagen 2.Tillufttemperatur ändrad från 25 till 13 grader 3.Luftflöden för
13 svar · 1,9k läst
B
buell4life: [citat] En påse med fika till 10 man för 295:- löste problemet 😊.. lagren är för övrigt 608z och kostar inte många kronor att köpa.
5 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag tror du behöver en ventilationsexpert som uttalar sig om just det du vill förändra. Det gäller ju t.ex. att den ventilationskanal, som du vill öppna upp, är tillåten som frånluftskanal för kök. En sån ska vara brandskyddad från lägenheten till taket.
1 svar · 569 läst
B
byggfamlare: Tack för svar! Även vi har blåbetong i källarväggarna i vårt hus fr 68. Dock så ska den vara lågstrålande. Har ni även FTX idag? Eller körde ni bara ventgolv som en åtgärd för att komma ned i radonhalt? Tänker att ett FTX-system borde ta hand om radonet från väggar medan ventgolvet tar hand om det från marken? Vi har FTX installerat i källaren. Radonet ligger kring 125 bq/kvm i
31 svar · 8,6k läst
M
Mapet890: [citat] Nja både och. Dels tror jag min näsa spökar en del, och är känslig. Tycker jag känner denna lukt överallt typ vissa dagar. Men jag tror även att det kan finnas någon liten fuktskada i källaren. Har mätt med fuktmätare som indikerade på fukt på ett ställe där jag redan misstänkt. Luktar man nära där så känner man en svag unken doft. Dock väldigt väldigt svag. Blir
34 svar · 44,3k läst
N
Nikkeni: Är ca 10meter fågelvägen till deras skorsten, borde funka med en kraftfull fläkt så man lyckas knuffa röken över nocken på deras hus. Tips på bra fläktar ?
3 svar · 703 läst
B
blasaab: Hej Vi har flyttat in i en gammal förskola där ventilationssystemet är urkopplat (avstängt). Vid vissa väderförhållanden droppar det från ventilationsventilerna. Försvinner detta fel om systemet startas upp igen? MVH Richard
0 svar · 555 läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Min tanke var nog att det ju med tiden kan bli glapp i lamphållarna ( olika ofta beroende på typ) och om det då varit transienter i nätet, så ökar risken något. Om lamporna sitter bra till, så kan du ju kortsluta en i taget med en isolerad kabelstump eller en isolerad skruvmejsel. OBS ! då vi inte vet om primär och sekundär är åtskilda ( det står SELV men man vet aldrig),
16 svar · 1,7k läst
·
S
Skittele: Pax själva hänvisade till denna som jag beställt. https://pax.se/sv/product/pax-products-ventilation-tilluft/pax-fonsterventil-tsx-13-vit--VP-FV--2901-4 Däremot fanns ingen ersättare till den kortare varianten på ca 260mm.
2 svar · 1,1k läst
I
Inredningssnickarn: Ja det stämmer, det är en kombihuv med utblås på framsidan och tilluft på undersidan. Så visst rundgång är nog inte orimligt. Men det bildas frost på nästan allt så jag gissar på att det har med temperaturer och fuktighet ute att göra. Det är inte svårt att ta bort det men det hade varit skönt om det fanns något bra knep som gjorde att det inte bildades frost just där.
2 svar · 462 läst
·
L
loppan_loppanson: Hej Vill gärna höra vad ni tycker om hur jag tänker, så jag inte gör något helt fel. Bakgrund: Gammalt hus byggt i obränd lersten i nv skåne. Källare under halva huset, torpargrund under resten. En gång i tiden (länge sedan) fanns en stor eldstad i källaren och det var öppet ut i kryp-delen. Från början var källaren murad i gråsten, vilket sedan förstärkts efter hand med
0 svar · 515 läst
·
S
Stabbsson: Hej på er. Har idag ett garage på ca 50 kvm som saknar ventilation (liten spaltventil i garageporten) Fick syn på litet ftx system som heter Pax Eos som jag blev väldigt nyfiken på, eftersom själva "klumpen" agerar som frånluftsdon så hade jag kunnat montera denna vid porten och dra en inluftskanal antingen hela vägen bort (12 meter) alternativ sätta en längst bort och en i mitten då
0 svar · 750 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Är det självdrag finns ingen fläkt.
14 svar · 1,0k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Tyvärr kommer jag inte ihåg hur kallrasskyddet ser ut. När filtren är borta, så ser det ut så här och från fläkten går det ett rör direkt genom vinden och ut genom yttertaket likt en skorsten. [bild] [bild]
5 svar · 910 läst
·
useless
useless: [citat] Menar du att luft ska strömma genom timmerväggen?
4 svar · 1,2k läst
T
Test1234567: Funderar lite på vad som kan vara bäst att sätta intelliventen på. Då det finns befintlig kanal som leds upp på taket istället för en väggventil så transporterar ut luften på fasad så kanske man ska använda den i taket. Min fråga är ifall jag kan montera fläkten direkt på kanalen där tallriken tidigare suttit eller om jag måste ha något tillbehör för att få dit fläkten så
6 svar · 1,0k läst
·
J
jeppeboy1: Ja, den lade av igen. Tack.
2 svar · 705 läst
·
H
Henkebenke1: [citat] [/QUOTE] Ja de blir nog att göra så, blir nog enklast. Tack för hjälpen.
2 svar · 616 läst
·
E
erkana: [citat] Hej och tack för svar! Jag tror att fönsterbågen är för smal, och detsamma gäller karmen. Jag tror mig ha sett att man ibland sätter ventilen under fönsterbrädan, bakom en radiator. Är det samma typ av ventil man använder i dessa fall? Jag har haft ventilen du länkar till i ett tidigare boende, håller med om att den verkligen är snygg. Vet du någon ”ytterdel” till
2 svar · 978 läst
H
Håbbe01: Kommer säkert skilja sig när man mäter vid don och sen läser temp i kanal från panel.
7 svar · 943 läst
J
Jochi: [citat] Bättre men dyrare För att få säker luftväxling i sovrummen bör de ha var sitt frånluftdon med kanal och ljuddämpare till boxfläkt. 1 uteluftgaller, alternativt takhuv som är mindre vindkänslig 2 ljuddämpare gärna 90 cm långa 3 boxflält t ex Östberg fläkt:
2 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Bara aggregaten och ventilationsrören isoleras mycket väl ska det gå bra att ha den på vinden. Man kan ha både frikyla och FLM installerade om man vill.
1 svar · 337 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.