Ventilation
Molnius: Har fortsatt läsa på om detta nu och diskuterat lite med Chat GPT och skulle vilja stämma av lite saker för att säkerställa att de stämmer Rören jag har idag är på 160mm från badrum och tvättstuga. I nya badrummet tänker jag då sätta ett nytt 160-rör. Sen tänker jag följande kopplingar: 1. Efter ca 2m på röret från tvättstugan och 4m från nya badrummet kopplar jag ihop
Hybro: - Gratis är gott. Ska ta tag i projektet efter älgjakten att fixa en alternativ tilluftskanal till husets Heru FTX. Huset byggdes 82 med ett bedrövligt Metsovent luftåtervinningssystem. Med luftintag från norra sidan av huset. - För ca 10 år sedan slängdes detta ut och ersattes med ett Östberg Heru. Bara positivt. Bortkopplat internelement. Fortsatt med samma luftintag. Är ju bra på
datja: [citat] Ja, då. Strålningen minskade massvis. Min gamla tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/tillverkat-egen-radonsug-till-krypgrund.294280/
BettyR: Wow, man försöker ge råd och upplysa folk, men så blir de batshit crazy, och ignorerar allt som skrivs 🤯
Runnis: [citat] På den tiden kostade den runt 16000kr vill jag minnas, då köpte jag till allt som behövdes. Installerade den själv.
BirgitS: [citat] Det borde räcka. [citat] Om du kan skruva ner lite på entréplanet så blir det inte fullt så hög uppvärmningskostnad, men ändå fullt tillräcklig ventilation. Men det är för lite på det övre planet med bara 15 l/s. Nu är det risk för att tilluftsventilerna där i stället fungerar som frånluftsventiler, i och med att varm luft stiger, vilket leder till dålig luft i
Elfenbenet: [citat] Hör att ”missljuden” jag menade inte hörs så bra på filmklippen. Ska se om jag kan filma ett nytt. Nej det är jag beredd på. Kände bara inte igen ljudet från kompressorn. Den lät liksom inte rent
Cuppo91: [citat] Har faktiskt funderat på samma lösning. Den känns spontant enklast. Min största oro var då att fuktig luft skulle komma från boyta och stå helt still pga avsaknaden av luftutbyte. Men då kanske det inte är någon motiverad oro? Jag tänker att jag börjar lyfta upp den gamla isoleringen som ligger öppet i golvet i kattvinden. Den luktar nog värst av det som finns därinne.
Fixeri gbg: [citat] Jag förstår, tack! Då tänker jag att det ändå kan sitta en motor där också som är den som låter eftersom oljudet är konstant.
Håbbe01: [citat] Finns lite böjar att koppla in typ 15 grader https://ventilation.se/sv/products/ventilationsboj-b1x-125
Lindq: [citat] Tyvärr kan man inte som privatperson handla direkt utav EBM :(
golsson: Tack för bra feedback. Entreprenören har meddelat att de beställt ett aggregat i vänsterutförande och kommer att byta det befintliga. Vi kommer att ses på plats när det nya aggregatet kommit för att gå igenom rördragningen och att se till att det blir bra. Som svar på några andra frågor i tråden; det finns ljuddämpare sedan tidigare (på från- och tilluft) men de var svåra att
jonaserik: Bara genom yttervägg då, från rummet innanför. Det blir ingen kondens i eller utanför röret i väggen. Luftdraget gör att ev fukt ( är nog bara lite ) åker med ut. Klart är det luft från en kypgrund så blir det kondens i luften, men lika där, allt åker ut.
Kurtivan: Vi har dåligt med ventilation men kör Woods avfuktare. Den första köptes begagnad 2011, men ifjol började den fungera dåligt så vi köpte en ny Woods eftersom det verkar vara kvalitetsgrejer. Höst med regn och rusk så är tvätten kruttorr inom två dygn.
Zed: [citat] Skönt! Vart osäker på om det var ett spjäll som behövde stå i något visst läge. Då kan jag somna om
Murjo: Hej! Vi upptäckte, vid ommålning, att en av våra ventilationer genom väggen (klaffventil) helt saknar rör (se bild). Det jag funderar på är om jag kan göra detta utan att ta bort ventilgallret på utsidan och ändå få det tätt nog, någon som har gjort något liknande? Och vad fyller jag bäst upp hålrummet runt rör och det gamla hållet med? Tacksam för alla tips och tankar här
mexitegel: Då får du väl täta där helt enkelt, om den risken finns.
plv: Hej, jag har testat rätt många, men det absolut tystaste är: https://www.flaktgroup.com/se/products/luftdon-flodeskontroll/luftventiler/franluftsventiler/kgeb-franluftsdon?code=KGEB-100-C Det är asymmetriskt och det gör enorm skillnad. Gick från vissel och brus med vanliga don till i princip helt tyst för min del med detta.
Trannel50: Skall kolla stål kulan högst upp för säkerhets skull.
ms2010: Jo, vi ska ha ett extra kylskåp i källaren också men jag tycker att en matkällare har sina poänger ur preppingsynpunkt och för att förvara skrymmande saker som t ex drickabackar, lådor med äpplen, en säck potatis...
Krdavid: Hej! Går i planerna att sätta in ett FTX system i huset, läst de flesta trådar här på forumet och många verkar ha gjort installationen själv. Anser mig rätt händig och tekniskt kunnig, noggrann och renoverat huset löpande från golv till tak, bytt värmesystem mm. Tänker då att sätta in systemet själv inte bör vara ett jättesvårt projekt, själva monteringen ser jag inga
Perham: Hej, Ute efter samma sak nu några år senare. Kan du rekommendera någon? Mvh
aspa-hasse: Man behöver ändå göra rent rören ungefär vart tredje år för de dammar igen. När det händer så spelar det ingen roll hur mycket du skruvar. Då brukar jag ta dit sotaren som rengör rören och samtidigt justerar in alla ventiler. Det brukar kosta ungefär 2.500. Ta bort ventilationsdonet och kolla in i röret. Om det är en massa damm där så är det dags. I annat fall kan du jämföra
Karrock: Kärnborrmaskiner skitar ner en hel del förstås, men annars är det väl rätt verktyg för jobbet. Finns på Cramo, eller om ni känner någon som är bra på att borra som har en. Annars kan man komma undan med en sån här: https://www.hornbach.se/p/betong-halsag-pro-fit-o-127mm/10511652/ på en stark borrmaskin, med assistans av dammsugare och bilmaskin att knacka kärnan efterhand med.
Claes Sörmland: Har sett detsamma. Vill också rekommendera Amazon för att hitta lämplig liten rund tilluftsventil. Finns hur många som helst för tilluft med olika diametrar.
hypotek: Tack för era synpunkter. Jag har haft hit en ventilationafirma och antagligen kommer vi köra Fresh-ventiler på den ena kortsidan. Frågan är om det räcker med en 100 eller två 80 t.ex.? En annan fråga (problem) jag har är huruvida det är rimligt att ta upp tilluft i en fönster kupa i plåt? I ett sovrum (av totalt fyra) finns ingen yttervägg på det sättet då det ligger mellan två
aspa-hasse: De flesta som köper hus vet att det finns saker som behöver fixas typ badrum som ska renoveras och allt vad det är. Allting behöver inte vara tipp-topp. Du har väl själv förbättrat många saker sen du köpte det. Köparen har undersökningsplikt och måste ta reda på själva vad de köper. Allt det där borde mäklaren kunna hjälpa dig med så det blir rätt. Fläkten är nog gjord för