Ventilation
Gårsomregelbra: [citat] Tack för info. Har inte fått tummen ur och stöta på dom. Kör fortfarande gamla motorn. Hade liknande problem initialt. Men det berodde på dåliga tempgivare. Slutade krångla efter byte. **edit** Känns som att det är läge för ett förtydligande. Trots diverse problem, tycker jag att de i mitt fall varit av lägre dignitet. Är inte på något vis ute efter att kasta skit på
unglue: [citat] Finns andra moderna alternativ, som behovsstyrd ventilation. T ex healthy homes jobbar med det. https://www.healthyhomes.se/ (Har absolut ingen koppling till företaget) Kort sagt så ökar ventilationen när behoven är större (ex vid stigande koldioxidnivå och liknande) och sjunker när man inte är hemma. Jag tror dock att du kommer uppleva en klar förbättring bara av en jämn
Majken92: Jag har fått installerat ett nytt ventilationssystem hemma (FTX). I samband med det fick jag även installerat en ny köksfläkt av typen Miele PUR 68 W, eftersom den förra köksfläkten lät som en jetmotor. De som installerade ventilationssystemet bad mig köpa en alliance-fläkt så att jag även kunde styra en takfläkt som de skulle installera. Problemet är att den köksfläkt som jag
Blag: [citat] Då borde du kunna nå upp till kanalen. Kapa slangen längs taket, stoppa in handen och se om du når stosen som slangen sitter på. I värsta fall får du såga upp ett 20x20 hål, locka och sätt en inspektionslucka.
etompau: Sprätt bort det svarta täcklocket i mitten av motorn. Därunder finner du motoraxeln och en segersäkring. Ta loss denna och rotorn kan tas ur. Det kan även finnas två brickor, observera placering av dessa. Noga att de kommer på rätt håll vid återmontage. Knacka ur de två lagren men en hylsnyckel eller en skruvmejseln. Pressa dit två nya lager, använd en passande hylsnyckel som bara
Anonymiserad 541669: [citat] Rören bör alltid isoleras. För att minimera förluster och effekt.
Benny Hertz: Det där är ingen fara troligen en eternittrumma och den dammar bara när du slår sönder den.Använd en halvmask med minst P 3 filter o engångsoverall när du river samt slå in delarna i byggplast.och kör till tippen med den ej sopsäck för då får du ta hem det igen.
cpalm: [citat] Ah, det var hållaren till brandvarnaren jag undrade vad det var för något. Du kan trycka dit ett s.k. ändlock på röret som sticker ut på insidan, men det blir ju inte så snyggt.
MrIve: Japp. Det fungerade utmärkt. Då får räkna lite på hur mycket luft du behöver flytta och om fläkten räcker till. Fast går man från obefintlig ventil till en fläkt så blir allt bättre.
Sarahs123: [citat] hej! Sitter i samma sits som du, tänkte kolla hur ni löste detta? Fick ni till någon alternativ lösning än en fläkt från Fjäråskupan? Tacksam för svar…
BirgitS: Det går utmärkt att ha frånluft i hallen. Tycker man att den vita färgen syns för mycket så finns det ju svarta och så kan man måla själv.
guggen: Om man måste klä in en pump tror jag de att man skall bygga lådan själv. Jag skall själv installera en lvvp av mindre model i höst som måste kläs in på något vis (har en lvvp på en annan fastighet som står öppet och skulle inte falla mig in att klä in om det inte var absolut nödvändigt). Jag tänker att den är helt öppen bakåt, bygger tight och helt stängt/panelad på sidorna
Gräsmattenörden: Tack, att byta ut rören till rummen är tyvärr inte ett alternativ. Tänkte att tillexempel friskluftsröret samt frånluftsröret är relativt kort. Så dessa hade kunnat gå att bytas ut. men dock en större operation än själva aggregatbytet. Då gör jag så att jag börjar med ett utbyte av aggregatet och installerar övergångar till diameter 100 helt enkelt.
Det_stinker: [citat] Jag har en luftkvalitetsmonitor i ett rum med frånluft och stängda fönster. Utan att någon vistas där visar tydliga CO2 ökningar, exempelvis från 440 ppm till över 530 ppm. Det sammanfaller med 3xhöjningar av TVOC nivåer också (och lukter). Jo, men hur rejält måste ett sånt kolfilter vara egentligen? Alltså det luktar väldigt frekvent, och kan bli starka löklukter.
AllramEest: Jag valde också mellan Komfovent och Systemair när jag bytte aggregat. Det slutade med att jag köpte Systemair VSR500. Behövde hitta ett aggregat som klarar 220 kvm och går upp genom vindsluckan. Kan bara säga att allt funkar bra och jag är nöjd. Pris runt 25k för aggregatet. Jag hade iofs ett fläktmotorhaveri i början men fick en ny fläkt på direkten.
Snailman: Jag beställde ritning och delar från Alig, men de var lite dyra på Heru aggregatet, så det köpte jag hos Soliduct. Det var nybygge så lätt att montera allt själv.
dam-dam: Hej! Hur gick det? Hittade du en snygg spiskåpa tillslut? Letar också!
BirgitS: [citat] Brandspjäll är ju bra om man inte vill brandskydda fasaden.
Dilato: [citat] Jag skulle gjort det, det är billigt och jag vet att det fungerar. Avfuktaren kommer garanterat se till att luftfuktigheten är tillräckligt låg för att slippa problem. Avfuktaren ger också värme som då inte behöver komma från element. Med stängda ventiler när du stängt huset för säsongen kommer avfuktaren efter en tid inte behöva köra ofta för att behålla låg
Anonymiserad 182623: [citat] jo, det vågar jag väl. Men musskiteb kan väll ligga där. Problemet är att utedelen är ca 25x25cm. Det är alltså ett stort hål i väggen. Har klurar lite och tror jag får be en plåtslagare göra en plåt med ett hål i, som jag sätter på utsidan, och därefter en komplett sats som du skrev.
BirgitS: Luften från imkanalen får inte gå in som tilluft i något annat rum.
Runnis: Tänker du sätta ventiler i ytterväggarna? Dra annars rör på vinden till varje rum och sätt in ett FTX aggregat.
Derbyboy: Hej, Ska ta upp ett hål i mitt platta papptak för en 160mm kanal till köksfläkten. På taket tänkte jag en TFU och sen trä på spiro med brandmatta 30mm. Behöver jag sätta ett sånt här beslag på innertaket? [bild] [bild] (Lånad bild) Jag tänkte låta spiroröret hänga fritt i TFU:n tills jag sätter dit kåpan (eventuellt säkrar jag med ett patentband till kåpan kommer på plats).
mexitegel: Jag stävar efter att sätta tilluften så flödet går längsta vägen genom rummet. Jag använder Fresh TL-98F ventiler och har precis som TS mekanisk frånluft. I övrigt är en bra utgångspunkt monteringsbeskrivningen för fresh ventilerna;
oskar.valta: [citat] Det är utan tvivel en klassisk Rexovent. :D
Sven-Erik_R: Du kan köra Fläkt Group ACJB ihop med en RDKS med spiskåpa. Frånluften i spiskåpan går inte via den roterande värmeväxlaren utan går så att säga sidan av så ingen matos i huset, övrig frånluft från toa osv går genom värmeväxlaren. ACJB är ett luftvärmeaggregat som bara har till uppgift att värma återluften från rummet och tilluften (från RDKS) till inställd temperatur.
oskar.valta: [citat] Bygghöjd som i hur mycket donet bygger ned från tak? I såna fall, exempelvis Klimatbyråns frånluftsdon KV bygger ned 15 mm om man får den dikt mot tak.
Manfreds: [citat] Gammalt inlägg men jag blir inte klok på dessa imkanaler! Vi har lite besvärliga förhållanden och efter mycket efterforskning och planerande återstår fortfarande många frågor! Jag har massa 90 gradersböjar, finns inte möjlighet att ha renslucka vid varje men har identifierat två ställen som lämpliga. Fattar inte hur man installerar en rensvajer? Får inte upp något när jag