Ventilation
Installation: [citat] det är motor på den där kåpan och det kan ju vara ett problem om det då är en fläkt på taket förmodligen. Kåporna har har ett spjäll som öppnas när spiskåpan aktiveras. I normalfallet är spjället stäng men med en öppning i sig som get säg 10l/s eller nått. När kåpan aktiveras och spjället öppnas sjunker kanaltrtycket som är inställt på x pa. Fläkten på taket
Teea: [citat] Tack! Värt att testa här också då, har likadana förutsättningar
långtradare: [citat] Skulle inte hänga en sån fläkt i bara gippsen. Risken finns att hela gipsskivan ger med sej
Snigla: [citat] Vi har som sagt nyligen satt in l/l pumpen däruppe.. och vi har bara underhållsvärme på 13 grader där just nu. Det är en kraftig pump .. och lgh är på 130 m2 i ett plan.. verkar funka bra just nu iaf.. men då vi inte värmer upp högre.. så finns det ju lite värme att suga ner till garaget när det är som kallas.. det gör ju inge om maskinen får jobba lite mer (den är byggd
roadss: [citat] Okay, ja du har nog rätt och så var det säkert byggt från början. Huset är från -59 och stommarna var original men luckorna har blivit bytta någon gång under åren till vanliga utanpåliggande med magnetlås. Är därför inte orolig för det och tänker att skulle det ändå bli problem så går det ju att sätta igen ventilen även i efterhand.
Antemoo: [citat] Samt att det är svårt att få separerat luften (halva rummet står still och andra har ett flöde). Bara det att man går igenom rummet så skapar man så pass mycket turbulens för att även få luftutbytet gjort där man tror luft från sekelskiftets början finns kvar.
Jasse64: Hej, sorry för sent svar. Ja, har lite kvar vid pumpens anslutningar men där är det stora klinkersplattor under så lite vatten där gör ingen skada. Har öppnat ventilerna till den del som egentligen avser kylbatteriet nu så viss droppbildning även nu faktiskt. Blir en slinga om ca 10m extra så något kanske det gör för att få ut så mycket värme som möjligt ur brinen. Osäker
Städgubbe: Tack för er återkoppling! Jag kikade precis och som ni skriver satt där ett kallrasskydd, däremot var slangklämman kass och slangen helt lös. Det har nog gjort sitt, dags att byta :)
Josth: Ventilationen galet tänkt och kopplat! Det ska vara F110 som ventilerar huset och återvinner värmen i den utgående ventilationsluften. CTC har bara en frånluftsfläkt i innermodulen och ingen återvinning alls. Som det är nu så kyler ju F110 ner vinden och på vintern kan det då bli för kallt och i värsta fall mögelskador på vindsvåningen. Sedan med inredd övervåning kanske F110
plåtrickard: Typ så,har ingen på hyllan som är exakt så som jag hade gjort [bild]
sepani: [citat] Känner inte igen någon av dessa? Jag har en touch panel från Recovent med läge I, II och III. Men gissar att det inet är det du menar. Någon annan manöverpanel känner jag inte till.
Kalasfrulle: Hej! Med tiden har jag sett på kontrollen för mitt gamla Heru 75S att verkningsgraden inte är detsamma som den var för ca 1½år sedan, Mellan 75-76% nu men tidigare var den på 86%. Jag har nyligen bytt rotorrem, remhjul, filter och tejp, Men dock bytte jag aldrig ut remtätningarna (galonband?) Kan det orsaka lägre verkningsgrad? eller kan det vara annat såsom fel i luftflöde från
Byggareberg: Det finns övergångar 150 mm till 100 mm, de bör gå att få in den i röret och sätta fläkten i distansen.
FrittDrag_II: [citat] Om du tittar på fläkten på taket och någon slår till on off knappen start fläkten då? Min killgissning är att det är en gammal fläkt som man låtit sitta kvar efter att man renoverat i huset och då ändrat på ventilationen. Du undrade tidigare om man kunde styra fläkten på taket vid matlagning och det går om köksfläkten har styrning för extern fläkt eller man bygger
FrittDrag_II: [citat] Har nog suttit en o-ring i botten för att remmen inte skall slira. Jag tror det finns en ombyggnads sats för att få kilrem istället för den runda remmen.
Mattias_Jo1: [citat] I mitt gamla utan roterande så drog det 1,8kW/h när det gick på under +4:crysmile: nu med roterande så har jag aldrig haft värmeelementet på. Bara räkna hur mycket energi det gick från Okt- April:thinking:.
DahlEricsson1000: De förslag du fått är de bästa men också de dyraste! Vill du få det billigt så sätt in friskluftsventiler själv, kostar runt 400kr st om man tar med bullerdämpning. Sätt in fresh i badrum, toa och tvätt som går på lågt varv, alternativ takfläkt som drar ut luften via alla frånluftsdon. Med detta kommer du långt! Har gjort liknande i 3 olika radhus med bra resultat. Har i mitt
Bennca: Har iofs bytt display till pelletsbrännaren Ulma TCA 2k. Men enligt den info jag har fått från Ulma sitter det ingen minnesmodul i displayen, dvs detta bör inte ha påverkat brännarens driftsinställningar.
Anna_H: [citat] OVK är godkänd. Det sitter hyfsat stora ventiler under fönster i sovrum och vardagsrum. Inget ivägen i dem, jag har gjort rent och fått nya filter. Min tanke är att det är "det gamla vanliga" att vissa efter kontroll sätter igen sina ventiler med något tjockare än de filter det ska vara för att det drar kallt, och då drar det ju mer hos dem som inte sätter igen.
Davidbagare: [citat] Är det bara en våning på huset eller nedervåning som det ska installeras friskluftsventil så funkar det med att sätta den så högt. Är det en övervåning så kommer det bli frånluft om du sätter den så högt på väggen.
Bockstensmannen: Har själv FTX i huset, sjukt bra grejer. :) Det installerades då det var lite radon i nedervåningen. Jag skaffade radonmätare och såg det var extremt låga värden, tom i garagedelen som saknar vent don var det klart under gränsvärden (ca halva). Därför har jag kunnat dra ner fläkten rejält. Min anl är en lite överdimensionerad System air 700 VR . Har sedan kopplat in dess
Jonatan79: [citat] Den ventilen ska alltid vara öppen , moderskeppet behöver bra ventilaton.
ÉlPon: Vår ventilation har alltid haft lite högt ljud enligt mig när vi hade en FLVP Nibe 310P. För ett par veckor sedan gjorde jag rent ventilationen med en mjuk stålborste på ett skaft, typ en sån här med en lång stålfjäder: https://www.sotarverktyg.se/Product/1210/uppstotare-200mm-4v-0-20/ Ljudet blev då ännu högre! Jag hoppades det berodde på FLVP och veckan efter bytte vi till
Claes Sörmland: [citat] Varför vill du göra en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) när det inte är obligatoriskt? Om det gäller ett småhus så behövs ingen OVK efter installationsbesiktningen av ventilationssystemet. Vill du ha teknisk konsulthjälp gällande ventilationssystemet, ta in sådan kompetens och inte en gubbe som skriver formella OVK-protokoll av begränsat värde. Protokollen är svåra