Tomtom79
Tomtom79: Tycker diskussionen verkar lite bakvänd. Man tittar på verkningsgrad som kan bli lägre vid lågt flöde samt vad fläktarna drar, men det måste väl ändå vara mängden luft som måste värmas upp som spelar störst roll? Säg 50 l/s i normalt läge och 25 i låg. Om vi har samma verkningsgrad på säg 90% så kommer vi behöva värma 10% av den växlade luften från utomhustemp till
22 svar · 5,9k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Hej @Elgu ! Nu blev det nog fel tråd.
10 svar · 3,5k läst
·
B
bradgard: [citat] Borde ha funnits fläkt i källaren i så fall, där tvättrummet var tidigare, är en bastu där nu, imkanalen är kvar. Vet inte varför de satt tilluft i köket ärligt talat dock.
6 svar · 3,0k läst
Hovden
Hovden: [citat] Den heter CBX och den fanns på marknaden från 2004 till 2013. vet inte när dom köpte den riktigt. gör av med 400kwh på sommaren och nu ligger det på 830 kwh, måste vara denna som är boven.
6 svar · 1,4k läst
I
Installation: [citat] ja om du inte har extrem personlast så är co2 bara överkurs i en bostad
5 svar · 1,8k läst
C
charl_6: Ingen som har bra koll på detta?
3 svar · 1,2k läst
gustavholm
gustavholm: hejsan har planer på att byta ut mitt aggregat till ett combiwin senare men ville testa att slå på värmen på mitt gamla acj bacho aggregat. gick ner i källaren och skruva upp ratten på högsta och hade fläkt ratten i normalläge det som var konstigt var att ingen av kontakterna drog och på kretskortet lös 3 dioder en där det stod time tror jag den lös grönt en som där stod fixed 3kw
0 svar · 1,4k läst
H
Hobbyfixarn: Tack sup3r10r för att du mätte upp givaren :-) Jag flyttade givaren jag har men ska köpa en extra så jag kan testa olika placering.
2 svar · 2,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] Vid normal vind kommer luften igenom. När det är storm stryps flödet.
6 svar · 3,5k läst
S
snurre79: [citat] Ok. Tack. Kanske det är dumt att byta med dessa då. Finns det nån bra trygg sida att beställa från på nätet?
4 svar · 1,5k läst
·
B
Behörig elektriker: Hej Har ett Nibe FTX ERS-S10-400 på nybyggt hus sedan knappt 2 år sedan . När det bli minusgrader så märker jag att tilluften i huset varvar ner till typ 10-20 % . frånluften ligger kvar på sina 77 % . Har ingen förvärmare och förstår att den gör det för att undvika frysning i aggregat . Min fråga är ju lågt man kan ställa ” lägsta avlufttemperatur på min Nibe bergvärme pump
0 svar · 1,4k läst
·
A
Aunty: [citat] kolla lutningen på tilluftsventilen, det ska inte kunna droppa innåt, lutningen ska vara mot utsidan så eventuell kondens rinner utåt
13 svar · 1,3k läst
John Carlsberg
John Carlsberg: [citat] Ja det suger och blåser. Ska klättra upp imorgon och kika på ventilerna för avluft och uteluft
4 svar · 699 läst
R
Robert Jansson1: Hejsan, nån som har erfarenhet av dessa https://elementflakten.se/butik/varmeforflyttare/varmeforflyttare/ ? Jag har ett 1890-tals hus med kamin i vardagsrummet, men skulle vilja förflytta värmen vidare till hall och kök med två sådana. De verkar mera effektiva än Pax m.m
0 svar · 843 läst
A
Antemoo: [citat] Om jag vet hur ett FTX fungerar eller inte är ganska ovidkommande då mitt system åtminstone fungerar bättre än ditt system. Jag var nere på +15 grader med tilluften när det var -14 grader utomhus. Du kör ju däremot ut värmen långt innan den kommer till värmeväxlaren. Att du är nöjd är väl iofs bra, men något vidare bra verkar det inte vara. Kostnaden för mitt aggregat
48 svar · 14,7k läst
·
S
Svante Lönnbark: Tack för snabbt och utförligt svar!
6 svar · 1,3k läst
·
F
Fredrik Persson4: Lättaste sättet är att mäta vilken spänning du har ut ifrån kåpan, antingen nere vid kåpan eller uppe vid aggregatet. Jag hade satt dit något sådant här eller liknande: https://www.ventilationsshopen.se/se/re-1-5-transformator?gclid=EAIaIQobChMI-JyMj7ft-wIVSwqiAx2MtgasEAQYASABEgLgCfD_BwE Beroende på vilken lägsta spänning som din kåpa lämnar ut så får man se vad man kan ersätta
11 svar · 2,1k läst
S
Snickeritankar: Godkväll, Bor i ett ännu lite äldre hus, 50-tal 1plan med källare. Jag och sambon funderar på om det är värt besväret med att installera ftx eller inte? Har ni som redan gjort det satt ångspärr i taket eller har ni bara ett litet undertryck? Ska tilläggas att vi bygger ut huset just nu och att det därför blivit mer aktuellt. Fräscha fönster och tilläggsisolerat på vinden. Även
14 svar · 6,1k läst
N
Norris2: Nu fortsätter jag resan mot målet och hoppas den blir bekymmersfri. Tack för Er sakkunskap och en gnutta humor emellanåt :D Mvh, Anders
35 svar · 5,6k läst
·
A.Stahlgren
A.Stahlgren: Hittade denna tråden när jag googlade lite nu! Jag ser att du har exakt samma fläkt som jag har på taket. Och jag står inför samma problem du ställts inför här, jag kommer byta ut spis till en med inbyggd fläkt och behöver en bra lösning som kan styra den mekaniska frånluften i övriga huset. Hur löste du det?
8 svar · 7,1k läst
·
C
Civilpolisen: Vilket fint svar! Tack! Det "drar" i vardagsrummet, från hörnet vid taket. Där är det inte helt tätt. Det finns ett gammalt skafferi i köket som jag verkligen älskar! Speciellt nu när där inte finns något kylskåp! :) Där är perfekt plats för grönsakerna och vinet och osten! Speciellt om där är kallare än 12-15 grader utomhus! Jag har inte gjort något åt hålan i köket, men
8 svar · 2,0k läst
·
R
RBK: Hej, Har exakt samma aggregat men manual online beskriver inte detta. Tänkte jag skulle gå ner från normal till låg under tiden vi inte är hemma men är inte 100 på att inställningen är korrekt. Någon som har bra koll på detta? eller ska Per 2 stå som default 00:00 ? [bild] [bild]
2 svar · 4,5k läst
·
tandatguldblad
tandatguldblad: Hej, Jag funderar jag på lite olika möjligheter att lösa ventilationen för en keramisk ugn i en källarlokal i ett äldre hus från sent 1800-tal i Stockholm. Lösningen blir ett spirorör eller liknande med en kanalfläkt. Det skall inte vara några speciella flöden utan vi pratar 100-150 kubikmeter i timman, och detta behöver bara köras under dygnet som ugnen är igång - en bränning
0 svar · 753 läst
·
B
Bigfoot: Om du har haft konstiga inställningar för flödesriktning så kan det nog vara en bra ide att dubbelkolla så eftervärmaren sitter monterad för rätt riktning också. Om du inte vill riskera att bjuda kråkorna på luftvärme...
31 svar · 5,2k läst
·
B
BoAK: [citat] Efter en tid har jag konstaterat att fuktigheten i källaren var lägre än termostatens inställning. Det fungerar nu som avsett. Kommer nu att testa om det sänker energiförbrukningen att endast låta kondensavfuktaren sköta avfuktningen.
1 svar · 1,3k läst
B
bynken: [citat] Tack för svar. Kör aldrig med värmaren på i normala fall, testade så den funkade. Ha jag 21 inne så få tillbaka ca 17. Men möjligt att flödet behövs justeras kanske.
2 svar · 767 läst
·
L
Llvin: Tack för ditt svar! Vi har ingen öppenspis utan en kamin men trots att vi bytt tätningar kommer lite luft ut i bostaden. Eller det luktar från kaminen. Jag känner inget drag eller så men lukten sprider ju sig och efter några timmar luktar det i hela köket. vi kommer att starta kaminen idag igen för det är ohållbart att betala 300 - 350kr för elen varje dag (bor i elområde 4) men jag
2 svar · 1,7k läst
B
Byggtips: [citat] [citat]
5 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.